Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Veiligheid van producten en diensten

Optieksector: ondoorzichtigheid troef

28 jul 2015
Heel wat consumenten zijn onaangenaam verrast door het hoge prijskaartje bij de aankoop van een nieuwe bril. Op voorhand informatie vergaren over kwaliteitsverschillen en prijzen is dus aangewezen. Test-Aankoop deed de oefening bij acht glasfabrikanten en 89 optiekzaken. Niet eenvoudig, zo stelde de consumentenorganisatie vast. De optieksector blijkt liefst geen scherp beeld te geven van de producten die hij de consument wil verkopen.

Enorme prijsverschillen 

De aankoop van een nieuwe bril kan een stevige hap uit het budget betekenen, vooral als het om een progressieve of multifocale bril gaat, die het zicht voor alle afstanden (veraf, dichtbij én intermediaire afstand) in één glas combineert. De prijsverschillen tussen verschillende types van progressieve glazen zijn enorm, gaande van enkele honderden euro tot meer dan € 1 000. Al deze glazen geven de juiste correctie, maar kunnen verschillen geven in kijkcomfort en de snelheid van aanpassing, al is niet iedereen daar even gevoelig voor. Het is aan de klant te beslissen of dit mogelijke extra comfort de meerprijs waard is. Daarom is het belangrijk dat opticiens informeren over de verschillende types, en het prijskaartje ervan. Voor een goed advies is het ook essentieel dat de opticien het activiteitenpatroon van de brillendrager bevraagt, want iemand die bijvoorbeeld niet veel leest, is veel minder gevoelig voor de mogelijke verschillen in comfort.   

Geen eenduidig advies 

In het onderzoek dat Test Gezond, het gezondheidsblad van Test-Aankoop, bij 89 optiekzaken hield, polsten maar 21 opticiens (24 %) naar de activiteiten van de mysteryklant. Deze 65-jarige brillendraagster had voor het eerst een voorschrift gekregen voor progressieve glazen (matige correcties) en vroeg om informatie en prijs, met behoud van haar montuur. De consumentenorganisatie stelde vast dat de aanpak sterk kan verschillen tussen de optiekzaken. Zo presenteren sommigen de verschillen tussen de types van glazen op een genuanceerde manier terwijl andere die verschillen net lijken uit te vergroten.   

Peperdure voorstellen 

Dat de goedkoopste glazen niet tot de spontane voorstellen behoorden, tot daaraan toe. Het profiel van de mysteryshopper kan dat verklaren. Maar dat opticiens niet spontaan voorstellen deden in verschillende prijsklassen, dat vindt de consumentenorganisatie niet kunnen! In ruim de helft van de optiekzaken kostte het goedkoopste voorstel meer dan € 600 voor twee glazen. In zo’n 20 % van de gevallen stelde de opticien zelfs uitsluitend glazen voor die gepersonaliseerd zijn. Bij deze glazen gaat tijdens de productie meer aandacht naar individuele parameters zoals de leesafstand, het montuur, de afstand van het oog tot de glazen, levensstijl enz. Het prijskaartje is navenant, al bestaan binnen deze categorie ook verschillende modellen en uiteenlopende prijzen. De allernieuwste en duurste glazen, “volledig op maat”,  kosten al snel zo’n € 900 à € 1 100, zeker als de glazen verdund zijn. Wanneer de mysteryshopper specifiek vroeg naar een goedkoper glas, werd regelmatig ofwel geen alternatief voorgesteld ofwel een voorstel geformuleerd dat nog steeds erg duur was.   

Ondoorzichtigheid troef

Test-Aankoop stuitte in zijn onderzoek op een gebrek aan transparantie, zowel bij opticiens als bij glasfabrikanten. Deze laatste spelen een belangrijke rol in de verkoopprijs van brillenglazen door opticiens, omdat ze in hun catalogi bij het aanbod van glazen ook een verkoopprijs adviseren. Dat is een praktijk die ook in andere sectoren wordt toegepast. Maar het hardnekkig gebrek aan openheid over deze adviesprijzen is een zeldzaamheid. Van de acht glasfabrikanten die Test Gezond aanschreef met de vraag naar een catalogus met de adviesprijzen voor opticiens, was er slechts één firma die inging op deze vraag   

Vergelijken onmogelijk 

Het vergelijken van prijzen tussen optiekzaken bleek al helemaal een onmogelijke opdracht, zo stelde de consumentenorganisatie vast. Om adequaat prijzen te kunnen vergelijken, moet de klant immers weten welk merk, type, verdunning en behandelingslagen de opticien voorstelt en moet hij deze informatie ook duidelijk op papier krijgen. De overgrote meerderheid van de opticiens maakte er geen probleem van om enkele elementen van het aanbod op papier te zetten op vraag van de mysteryklant; de helft deed dat zelfs spontaan. Het probleem is dat de  informatie zo beknopt is dat de consument onmogelijk een grondige prijsvergelijking kan doen. Slechts in zeven optiekzaken (8 %) kreeg de onderzoekster alle elementen.   

Verplicht advies 

De consumentenorganisatie vraagt meer duidelijkheid en transparantie.In Frankrijk is de opticien verplicht om vóór de aankoop van een bril een offerte op te maken, mét vermelding van fabrikant, type én opties Alleen op die manier kan de consument grondig prijzen vergelijken en een bewuste keuze maken voor de bril die hij zal dragen.

Server Error
Server Error