Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Mobiliteit

TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop bekritiseren NMBS-plan

08 mei 2014
De NMBS stelde in zijn roadshows de nieuwe dienstregeling voor die zullen gelden vanaf december. Wat ze er niet bij vertellen is dat veel vroege en late treinen worden afgeschaft. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be, en Test-Aankoop stellen dit plan in vraag en eisen volledige klaarheid van de NMBS. De politiek is ook aan zet en moet de NMBS de nodige middelen geven om haar rol als mobiliteitsaanbieder te kunnen vervullen.

De voorbije maanden maakte de NMBS haar nieuwe spoorplan stapje per stapje bekend. Met dat plan, dat in december ingaat, zijn er reizigers die erop vooruitgaan. Op veel lijnen worden de treinen beter gespreid en er komen bijvoorbeeld meer rechtstreekse treinen naar de luchthaven. Die extra’s dreigen ten koste van heel wat vroege en late treinen te gaan. Dit aspect heeft de NMBS in zijn communicatie angstvallig verzwegen. 

De laatste trein uit Leuven naar Waver zal vanaf december om 21:18 vertrekken, terwijl dat momenteel om 22:28 is. Wie naar Merchtem, Asse, Opwijk, Lebbeke en tal van kleinere stations wil, kan nu nog om 23:19 uit Brussel-Centraal vertrekken, vanaf december wordt dat 21:41. Gedaan dus met culturele avondactiviteiten in Brussel. Vanuit Zaventem en Kortenberg kan je voortaan pas om 7:18 in Leuven aankomen, erg laat voor een werkdag. Ook de rechtstreekse treinen Luik-Hasselt-Antwerpen en Denderstreek-Brussel verdwijnen.

Brussel wordt zowat de enige Europese hoofdstad waar na 23u geen stoptreinen meer rijden.

We moeten dan ook vaststellen dat het treinaanbod globaal genomen ter plaatse trappelt: het aantal gereden treinkilometers blijft gelijk. Dat staat schril contrast met de mobiliteitsvraag die in het hele land blijft groeien, met de nodige files tot gevolg. Het vervoersplan 2015 biedt hier geen antwoord op.

Dat kan ook niet omdat elke bijkomende trein schrikwekkend hoog belast wordt door infrastructuurbeheerder Infrabel: die vraagt gemiddeld 2,5 keer meer dan Nederland om een trein over zijn sporen te laten rijden. De reizigersverenigingen en Test-Aankoop plaatsen hierbij ook de federale regering voor zijn verantwoordelijkheid en vragen dan ook aan de politieke partijen om hier een duidelijk standpunt over in te nemen. 

De drie verenigingen eisen dat de NMBS zijn volledige spoorplan onmiddellijk bekendmaakt en zo zijn klanten ten minste tijdig informeert. Bij de volgende federale regering dient een volwaardig mobiliteitsbeleid en bijhorende middelen bovenaan op de agenda te komen.

Server Error
Server Error