#content#
Publicaties over Duurzame consumptie
20 000 consumenten maakten al gebruik van autotest van Test Aankoop
Naar aanleiding van het jaarlijkse autosalon, ontwikkelde Test Aankoop een instrument om consument te adviseren bij de aankoop van een nieuwe wagen. Immers : consumenten die vandaag voor de aankoop van een nieuwe wagen staan, weten vaak niet meer voor welke krachtbron ze moeten kiezen: diesel, benzine, aardgas of wordt het hybride, elektriciteit of waterstof? Om aan die onzekerheid te remediëren, ontwikkelde Test Aankoop een tool om de consument te helpen in zijn of haar brandstofkeuze door aan de hand van een profiel een voorstel uit te werken. De consumentenorganisatie wist zo al een paar 100 mensen op het salon te helpen en noteerde al tot 20 000 bezoekers op de website van de module.
Welke wagen is het meest betrouwbaar ?
Test Aankoop beoordeelt de automerken op onze wegen
Met het autosalon in volle gang in de Heizelpaleizen van Brussel, maakt Test Aankoop de resultaten van een grote consumentenbevraging naar betrouwbaarheid van wagens bekend. Lexus en Toyota doen het uitstekend met een respectievelijk 1e en 3e plaats. Porsche vervolledigt de top 3. Aziatische merken scoren over het algemeen goed, Europese autobouwers staan voor een inhaalbeweging. Tesla kampt dan weer met kinderziektes. Alle resultaten zijn te vinden op www.testaankoop.be/auto
NMBS duwt reiziger naar digitale verkoopkanalen
TreinTramBus, Navetteurs.be en Test Aankoop betreuren een nieuwe vermindering van de openingsuren van de loketten in 78 stations over het ganse land (35 in Wallonië en 43 in Vlaanderen). Ze vrezen dat dit -opnieuw- een stap is in de richting van een volledig sluiting, zoals ook in 2015 al 28 loketten definitief gesloten werden. De organisaties kunnen zich niet vinden in de door de NMBS aangehaalde argumenten zoals “het succes van de digitale aankoopkanalen” of “de veranderende gewoontes van de reizigers”.
Pleitzitting tegen no show – clausules van Air France en KLM
Bepaalde luchtvaartmaatschappijen passen een zogenaamde “no show”clausule toe die voorziet dat passagiers die voor een bepaald deel van het reistraject van hun vlucht niet zijn komen opdagen, geweigerd worden voor de rest van hun reis of aanzienlijk meer moeten betalen. Om die reden stapte consumentenorganisatie Test Aankoop vorig jaar naar de rechter tegen Air France en KLM. Vandaag wordt er gepleit in deze zaak.
Oproep voor Mobiliteitspact met spoor als ruggengraat
Een breed spectrum van organisaties lanceert vandaag een oproep voor een nationaal Mobiliteitspact voor een beter openbaar vervoer. Dit pact moet de alternatieven voor de auto versterken en maakt van het spoor de ruggengraat van een klimaatvriendelijke en geïntegreerde mobiliteit. Het verankert ook een goede coördinatie tussen de verschillende bevoegde niveaus inzake mobiliteit.
#Te Rap Kapot 2.0 : Test Aankoop herlanceert de strijd tegen vervroegde veroudering
Sinds 2016 heeft Test Aankoop een apart meldpunt voor consumenten die problemen met hun elektronisch toestel willen aankaarten : terapkapot.be. Test Aankoop ontving reeds 8000 meldingen op de #TeRapKapot-website voor toestellen die vroegtijdige defecten vertoonden. Dit is slechts het topje van de ijsberg want vele consumenten nemen ondertussen gelaten genoegen met de korte levensduur van hun elektronisch toestel. Test Aankoop lanceert, met de eindejaarsperiode en soldenperiode in zicht, een nieuwe campagne om het verborgen probleem van vroegtijdige veroudering aan te kaarten.
Klimaat : een sterker engagement gevraagd vanuit Europa ...
De klimaatproblematiek wordt steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Onze leiders moeten dan ook de zaak in handen nemen alvorens het “point of no return” wordt bereikt. Om deze boodschap uit te dragen en de politici onder druk te zetten, mobiliseren burgers en organisaties, waaronder Test Aankoop, zich. Ondersteund door meer dan 25 organisaties, trekt op zondag 2 december de klimaatmars “Claim The Climate” door de straten van Brussel. Op Europees niveau staan er bovendien verschillende stemmingen op de agenda aangaande de CO2-uitstoot. BEUC (de overkoepelende organisatie van verbruikersorganisaties) en Test Aankoop steunen meerdere maatregelen die door de Europese instellingen op 4 december moeten worden gevalideerd tijdens tripartiete vergaderingen tussen de Commissie, het Parlement en de Raad.
Nieuw NMBS-beheerscontract mist elke ambitie
De reiziger staat niet centraal
Stop het eenmalig gebruik van plastic in supermarkten !
Elk jaar komen 30 miljoen ton plastic in onze zeeën en oceanen om vervolgens uiteen te vallen in kleine deeltjes plastic, microplastics. Een regelrechte milieuramp. Om dit fenomeen te bekampen, maakte de Europese Commissie onlangs haar intentie bekend om plastics voor eenmalig gebruik zoals rietjes en wattenstaafjes te verbieden. Het wetgevend Europees parcours is echter traag en er is geen tijd te verliezen.Daarom lanceert Test Aankoop een petitie, gesteund door Milieuministers Marie Christine Marghem, Joke Schauvliege, Céline Frémault en Carlo di Antonio, met de bedoeling de op de Belgische markt vertegenwoordigde supermarkten te overtuigen te stoppen met de verkoop van plastic materiaal dat slechts eenmalig gebruikt wordt. Een eerste kleine stap in de goede richting.
www.test-aankoop.be/stopmicroplastics
#Stopmicroplastics