Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Consumentenrechten

Stop Geo-blocking!

05 apr 2016

Een andere prijs betalen voor een auto of een paar schoenen omdat je Belg, Frans, Italiaans of Nederlands bent? In een eengemaakte Europese markt is dit compleet onaanvaardbaar ! Daarom vragen Test-Aankoop en de Europese consumentenorganisatie BEUC  aan de Europese Commissie om een einde te maken aan geo-blocking, onder meer door middel van deze sensibiliseringsvideo:

Wat is geo-blocking ? 

Er is sprake van geo-blocking wanneer handelaars en aanbieders van digitale content artifiële grenzen optrekken om er voor te zorgen dat consumenten uit andere Europese landen geen toegang krijgen tot hun goederen en diensten. Het gaat om een ongeoorloofde discriminerende praktijk waarbij online verkopers consumenten op basis van het land waar ze zich bevinden de toegang weigeren tot hun site of hen simpelweg doorsturen naar de site van hun eigen land waar de prijs, toevallig, verschillend is.  Een recente studie van de Europese Commissie toont aan dat 38 % van de handelaars uit de studie gegevens verzamelen over de locatie van hun bezoekers en deze gebruiken voor geo-blocking.  68 % van degenen die digitale content aanbieden « geo-blocken » gebruikers die gelokaliseerd zijn in een ander land en 59 % bevestigt dat ze door de leveranciers van digitale content contractueel worden verplicht tot geo-blocking. 

Voorstel van de Europese Commissie 

De Europese Commissie heeft beloofd geo-blocking in de Europese eengemaakte markt aan te pakken. In mei en juni zou de commissie met twee voorstellen komen. Het eerste voorstel moet geo-blocking in de e-commerce, bij online winkelen dus,  aanpakken. Vaak worden consumenten, wanneer ze de prijzen op een buitenlandse site checken, immers terug gestuurd naar de website van het land waar ze verblijven. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een online kledingwinkel waarvan de verkoper over nationale websites beschikt en wil dat de consument ook op die nationale website koopt, allicht omdat de prijs daar hoger is. Ook komt het voor dat op het einde van het aankoopproces de verkoper zonder geldige reden weigert om het product te leveren in het land waar de consument verblijft. Het tweede voorstel moet het voor consumenten gemakkelijker maken om online toegang te krijgen tot audiovisuele content, zoals films of sportwedstrijden, wanneer ze zich in een ander land bevinden dan dat van de website. Het Europees Parlement heeft, in een resolutie die in januari is aangenomen, reeds gehoor gegeven aan de vraag van Test-Aankoop en de Europese consumentenorganisatie BEUC om ongeoorloofde geo-blocking te stoppen. Het is nu ook aan de Europese Commissie om haar beloftes na te komen. 

Stop geo-blocking !

Samen met de Europese consumenteorganisatie BEUC lanceert Test-Aankoop een video om de Europese Commissie aan te zetten een einde te stellen aan deze discriminerende praktijk : https://youtu.be/Cl6JHuONJIE. Net als de handelaars, moeten ook consumenten kunnen meegenieten van de eengemaakte Europese markt. In de echte wereld zouden Europese consumenten nooit aanvaarden dat ze hun paspoort moeten tonen om in een ander Europees land iets te kunnen kopen, of dat ze een andere prijs moeten betalen omdat ze uit een ander Europees land komen. Nochtans gebeurt dit wel wanneer ze online kopen ! Meer info over geo-blocking: http://bit.ly/25yBec4

Server Error
Server Error