Persbericht

Test Gezond wint Zesde Vijs

21 januari 2019

Het team van gezondheidsspecialisten  verantwoordelijk voor het tweemaandelijkse magazine Test Gezond van consumentenorganisatie Test Aankoop, wint dit jaar de prestigieuze “Zesde Vijs”, een prijs uitgereikt aan een medium dat objectieve kennis verspreidt en fake news en pseudowetenschap ontmaskert. Test Gezond wordt geprezen om haar objectieve werk rond homeopathie, zelftests en vermageringsoperaties.

SKEPP

De “Studiekring voor Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale” houdt beweringen en verschijnselen die volgens de huidige stand van de wetenschap bijzonder onwaarschijnlijk of onmogelijk zijn, tegen het licht. In tijden van fake news, wil SKEPP zich onderscheiden in objectiviteit en correctheid. Via een tijdschrift en een website wil de Studiekring het grote publiek informeren hoe zaken écht in elkaar zitten via wetenschappelijk onderzoek.

Test Gezond

Elk jaar kent SKEPP de “Zesde Vijs” toe aan iemand die zich het voorbije jaar verdienstelijk heeft gemaakt in het verspreiden van objectieve kennis op basis van gegronde wetenschappelijk studies. Laureaten van de “Zesde Vijs” zijn mensen die bewezen hebben over een extra portie gezond verstand te beschikken, door in de media op te vallen door een genuanceerde kritische kijk op de zaken of door een grondig gedocumenteerd betoog. Dit jaar zijn het de medewerkers van Test Gezond, het  gezondheidsmagazine van consumentenorganisatie Test Aankoop, dat in de prijzen valt. SKEPP refereerde naar enkele artikels van de afgelopen jaren in hun tweemaandelijks magazine. Zo was de organisatie onder meer blij verrast met het geleverde kritische kijk op zelftests. Ook het artikel omtrent vermageringsoperaties viel in de smaak. Daarin gaf Test Gezond de lezers een duidelijke uitleg over wat zo’n ingreep precies inhoudt, over de resultaten die men kan verwachten, over de risico’s die eraan verbonden zijn en over de prijs. Verder werden ook de artikels omtrent ziekenhuisverzekeringen, waarbij een gebrek aan transparantie werd aangeklaagd en de bijdrage over de patiëntenrechten geloofd. In dat laatste artikel gaf het gezondheidsmagazine van Test Aankoop de lezer correcte informatie op het recht op inzage in het medisch dossier en het bestaan van een gratis ombudsdienst. SKEPP waardeerde bovendien ook het feit dat de consumentenorganisatie op de barricade stond in de strijd tegen de implantaten, waar nog altijd meer controle en informatie nodig is. Ook de kritische blik in het artikel over homeopathie werd erg op prijs gesteld door de jury.

 “Binnen onze missie om als onafhankelijk instituut ter verdediging van de rechten van de consument, is het krijgen van deze award niet alleen een grote eer voor ons maar ook een bekroning van onze jarenlange inzet om de consument correct te informeren en hem te beschermen. Het is onze ambitie om dit te blijven doen dus en voor ons ganse team een stimulans om in de toekomst op hetzelfde élan verder te gaan”, zegt Joost Vandenbroucke, manager van de bekroonde ploeg.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.