Nieuws

Zij vonden niet de juiste hospitalisatieverzekering. Wat liep er mis?

11 januari 2023
interview hospitalisatieverzekering

Enkele maanden geleden vroegen we acht consumenten om op zoek te gaan naar de hospitalisatieverzekering die voldeed aan al hun noden. Slechts één van hen sloeg de nagel op de kop en vond de beste deal voor haar profiel. Waar liep het mis bij de anderen?

Een hospitalisatieverzekering zoeken is voor heel wat mensen iets wat moet gebeuren, maar waar ze liefst zo weinig mogelijk tijd in steken. En toegegeven, we begrijpen dat. Al die voorwaarden uitpluizen vraagt tijd, veel tijd. En zelfs als je de tijd neemt, kom je vaak nog altijd niet op de beste keuze voor jou uit, zo blijkt uit de ervaringen van Doenja en Loes. 

Gelukkig hoef jij niet van nul te starten bij je zoektocht. Onze koopwijzer leidt je in een mum van tijd naar de beste deal voor jouw profiel. Benieuwd? 

Welke hospitalisatieverzekering heb ik nodig?


Doenja Van Gampelaere, reizigster in hart en nieren

Hoe ging je te werk?

"Ik had tot vijf jaar geleden een hospitalisatieverzekering via mijn werkgever. Toen moest ik noodgedwongen op zoek naar een individuele hospitalisatieverzekering. Ik heb me dan eigenlijk zonder veel nadenken aangesloten bij de hospitalisatieverzekering van mijn eigen mutualiteit. Dat leek mij de makkelijkste en snelste oplossing. Nu heb ik echt de tijd genomen om te bekijken welke opties er zijn, hoeveel mij dat zou kosten en vooral waarvoor ik gedekt zou zijn."

Wat was voor jou het moeilijkste?

"Ik heb zowel offertes aangevraagd bij ziekenfondsen als bij privéverzekeraars, zeker omdat je op de websites niet altijd een duidelijk beeld krijgt van wat het jou nu echt gaat kosten. Van verschillende verzekeraars ontving ik echter geen antwoord. Het blijft voor mij dus een raadsel hoe goed en hoe duur die polissen zijn. "

Hoe maakte jij je keuze?

"Doorslaggevend in mijn keuze waren de premie, de vrijstelling en ook of ik bij een hospitalisatie in een eenpersoonskamer kon verblijven." 

Zo verbeterde onze experte haar keuze

"Iets waar Doenja geen rekening mee had gehouden, was het feit dat de franchise bij haar keuze per verblijf was. Bij drie opnames in één jaar zou ze dus zelf drie keer € 150 moeten betalen. Bij onze keuze is dat slechts één keer per jaar én is die vrijstelling ook lager. De premie was voor haar ook erg belangrijk, maar je mag die bij een hospitalisatieverzekering nooit op zichzelf bekijken. Onze keuze zou haar de eerste jaren een klein beetje meer kosten, maar die premies evolueren naarmate ze ouder wordt. Bij haar keuze zou die tussen 50 en 75 jaar gaan van € 233 naar € 691, terwijl ze bij onze keuze maximaal €486 zou betalen." 


Loes Keukeleire, mama van één zoontje

Hoe ging je te werk?

"Toen ik zwanger was van onze zoontje veranderde mijn man van dienst, waardoor onze collectieve hospitalisatieverzekering plots wegviel. We hebben die dan noodgedwongen individueel overgenomen, maar we zijn daar nooit tevreden over geweest. Gelukkig kon ik het contract na een jaar stopzetten. Nu heb ik echt grondig bekeken wat er eigenlijk allemaal op de markt is en proberen te achterhalen wat ons gezin nodig heeft."

Wat was voor jou het moeilijkste?

"Ik had een aantal specifieke vragen, maar ik vond het opvallend dat je ook voor meer algemene vragen bij sommige verzekeraars zelf de telefoon moet nemen of een mailtje moet sturen. Je vindt lang niet alle informatie op hun websites. Gelukkig kreeg ik op mijn vragen wel altijd snel een antwoord, maar het blijft toch weer een extra drempel."

Hoe maakte jij je finale keuze?

"Ik heb hoofdzakelijk rekening gehouden met de premie en in welke mate de verzekering tussenkomt bij opnames in het buitenland, aangezien mijn man daar geregeld is voor zijn werk. Verder vind ik het erg belangrijk om een aanspreekpunt te hebben. Ik wil weten wie ik kan contacteren wanneer er een probleem is. Bij mijn bevalling had ik dat niet, waardoor ik mijn verhaal wel twintig keer heb kunnen doen." 

Zo verbeterde onze experte haar keuze

"Loes heeft in haar zoektocht rekening gehouden met de prijs die ze nu zou betalen. Bekijk je dat echter op het moment dat ze bijvoorbeeld 75 jaar zou zijn, dan heb je een totaal ander verhaal. Nu komt haar keuze iets voordelig uit, maar op latere leeftijd zou ze voor haar keuze jaarlijks € 900 mogen neertellen, terwijl dat bij onze keuze slechts € 486 is. Toch een wezenlijk verschil. Voor de rest had Loes wel uitstekend vergelijkingswerk verricht. Qua dekking sloot haar keuze zeker goed aan bij haar noden."

 


Nog vragen?

Heb jij nog een concrete vraag waar je maar geen antwoord op vindt? Of heb je zelf al eens een vervelend voorval gehad met je hospitalisatieverzekering? Wij horen het graag! Deel je verhaal via onderstaand formulier.