Attest kwijt, geen terugbetaling

Wie een terugbetaling wil aanvragen voor de orthodontiekosten van een kind, moet voor de vijftiende verjaardag van zijn kind het juiste attest indienen bij zijn ziekenfonds. Een radeloze abonnee contacteerde ons omdat de Christelijke Mutualiteit de terugbetaling weigert nadat het document zoek raakte. Een tegenslag die al snel vele honderden euro’s kost.
Een tandzorgverzekering, iets voor jou?
Wij gingen te rade bij de verantwoordelijke van CM en onze eigen juridische dienst, maar moesten onze abonnee helaas teleurstellen: zodra de deadline verstreken is, valt de fout niet meer recht te zetten. Eens je je documenten in de witte brievenbus deponeert, kun je ze immers niet traceren.
Waarom geen track&trace?
Niet alleen zou een track&trace-systeem goed van pas komen, het ziekenfonds zou haar leden ook beter moeten informeren over de juiste procedure: nadat zo’n attest is opgestuurd, moet er binnen de maand een ontvangstbevestiging volgen.
Is dat niet het geval, dan weet je tenminste dat je attest verloren is gegaan en kun je alsnog tijdig een nieuw exemplaar indienen. Voor zover wij kunnen nagaan, staat dit nergens expliciet op de CM-website, en ook onze abonnee wist niet dat er iets was misgelopen met zijn aanvraag.