Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Persbericht

Test Aankoop: “twee zonnecrèmes (Zwitsal – Caudalie) bieden onvoldoende bescherming”

04 mei 2021

Na een lange periode van lockdown en beperkingen, wordt nu volop uitgekeken naar dagen met wat vrijheid en zonnewarmte.  Op vakantie aan de Belgische kust of in het buitenland of gewoon thuis in de tuin, het is steeds belangrijk om zich goed te beschermen tegen de zonnestralen.  Onderzoek van Test Aankoop naar 43 zonnebrandmiddelen toont een wisselend beeld: sommige producten scoren goed maar anderen beschermen dan weer niet goed genoeg.  De organisatie klaagt twee producten van het merk Zwitsal en één van het merk Caudalie aan.   

Bij het aankopen van een zonnecrème is het van belang te kiezen voor een goede beschermingsfactor tegen uv B-stralen die verantwoordelijk zijn voor zonnebrand en de meeste huidkankers.  Maar het is ook belangrijk te opteren voor een product dat beschermt tegen uv A-stralen die een rol spelen bij het verouderen van de huid maar die, net als de uv B-stralen kunnen leiden tot huidkanker.

Om consumenten te helpen bij hun keuze, analyseerde Test Aankoop 16 zonnelotions en 14 sprays met een factor SPF 30 alsook 13 producten (crèmes en sprays) voor kinderen met een factor SPF 50/50+

 

Onvoldoende bescherming en terugtrekking uit de handel

Uit het onderzoek blijkt dat de spray met een SPF 30 van het merk Caudalie niet voldoende beschermt tegen uv B-stralen (blijkt in realiteit slechts SPF 15-20), noch tegen uv A-stralen.  De Zwitsal zonnespray SPF 50+ beschermt op zijn beurt dan weer onvoldoende tegen uv B-straling.  In realiteit is de bescherming slechts een factor 30, terwijl de verpakking een factor 50+ belooft.  Bovendien beschermt de zonnecrème van hetzelfde product ook onvoldoende tegen uv A.

Het feit dat de producten van het merk Zwitsal, speciaal bedoeld voor kinderen, niet de vereiste bescherming bieden is niet enkel onwettig, maar vooral onaanvaardbaar als men weet dat het vooral de jonge kinderen zijn die het meest kwetsbaar zijn voor de zon”, reageert Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.  “We hebben dan ook klacht ingediend bij de FOD Volksgezondheid tegen de spray en lotion SPF 50+ van Zwitsal en de spray van het merk Caudalie voor de niet-naleving van de wettelijke vereisten qua bescherming.  Deze producten zouden uit de winkelrekken moeten verdwijnen of de beschermingsfactor zou op z’n minst op de verpakking moeten worden aangepast.” 

 

Goede leerlingen

Gelukkig voldoen heel wat zonnecrèmes wel aan de verwachtingen.  Op de 43 geanalyseerde producten, behaalden er niet minder 10 het label ‘Beste Koop’ (beste verhouding prijs-kwaliteit) of ‘Beste van de test’ zoals de lotion Solait SPF 30 van Kruidvat, de spray Nivea Sun Protect & dry touch invisible SPF 30, de spary Cien, Kids sun spray SPF 50+ van Lidl, etc.

 

Om de goede keuze te maken, kunnen consumenten de volledige resultaten bekijken op www.testaankoop.be/zonnecreme

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.