Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Persbericht

Aftersun producten : duurder dan hydraterende lotions, zelfde kwaliteit

23 juni 2021

De zomervakantie staat voor de deur en dus wordt het op zonnige dagen belangrijk zich goed te beschermen tegen de zon en de huid goed te hydrateren.  Na eerder reeds 50 zonnebrandmiddelen te hebben getest, heeft Test Aankoop nu ook aftersun producten aan een onderzoek onderworpen. De meeste producten scoren goed, maar een aftersun is eigenlijk niet noodzakelijk.  Uit de tests van de consumentenorganisatie blijkt zelfs dat ze niet veel doeltreffender zijn dan een eenvoudige bodylotion, terwijl de geteste aftersun producten gemiddeld wel 24% duurder zijn.

Noodzakelijke hydratatie

Net zoals het geval is met bodylotions, is de voornaamste functie van aftersun het hydrateren van de huid.  Daarom testte Test Aankoop het hydraterende effect van 16 aftersun producten en 3 klassieke bodylotions.  Alvorens elk product een eerste maal aan te brengen, werd bij 20 personen de hydratatie van de huid gemeten.  Na het aanbrengen werd vervolgens gedurende zes uur elk uur de hydratatie van de huid opnieuw gemeten. Alle aftersun producten claimen op hun verpakking een hydraterend effect te hebben, maar alleen het product van Yves Rocher scoort op deze parameter hoger dan de hydraterende bodylotions. Zes producten zorgen slechts voor een middelmatige hydratatie en minder dan het geval is met een klassieke vochtinbrengende lotion, met name de merken Avène, Nuxe, Hema, Bioregena, Vichy en Corine de Farme.

Nauwelijks verschil met bodylotions

14 van de 16 producten beweren ook een huidverzachtend effect te hebben, en 6 vermelden een verkoelend effect. Beweringen die echter door geen enkele wetenschappelijke laboratoriumtest worden gestaafd. Om na te gaan in hoeverre deze beloften worden nagekomen, liet Test Aankoop elk van de producten door 30 personen testen. De test werd zo georganiseerd dat noch de testers noch de toezichthouders het gebruikte product kenden. De testers werd onmiddellijk na het aanbrengen gevraagd naar hun bevindingen.

Vrijwel alle geteste producten - aftersun of vochtinbrengende lotion - scoorden goed op het verkoelende effect, op uitzondering van Bioregena dat slechts een gemiddelde score kreeg. Het product dat als beste uit de test kwam, was een vochtinbrengende lotion, Nivea's Classic Body Lotion.

Hetzelfde gold overigens voor het verzachtende effect. Zowel de aftersun als de bodylotion gaven de testpersonen een zachter gevoel op de huid.

Geen schadelijke stoffen

Het goede nieuws is dat geen enkel van de producten schadelijke stoffen bevat, dit in tegenstelling tot andere tests die in het verleden zijn uitgevoerd. Mensen die allergisch reageren moeten wel opletten want allergenen blijken zeer aanwezig te zijn in aftersun producten.

Duurder dan een klassieke bodylotion

"Uit onze marktanalyse blijkt dat een gewone bodylotion gemiddeld ongeveer 38 euro per liter kost, terwijl voor de geteste aftersun producten gemiddeld ongeveer 47 euro per liter wordt betaald", aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. "Met andere woorden : aftersun producten zijn gemiddeld 24% duurder terwijl dat verschil niet kan worden gerechtvaardigd wanneer men de kwaliteit van deze twee soorten producten vergelijkt. Aftersun producten van Yves Rocher, Garnier en Nivea kosten zelfs meer dan het dubbele van de prijs van de klassieke vochtinbrengende lotion van hetzelfde merk.”

De resultaten van de door Test Aankoop geteste zonneproducten vindt u op  www.testaankoop.be/zonnecreme

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.