Persbericht

Test Aankoop steunt wetsvoorstel IBAN-naamcheck

29 oktober 2021

Een nieuw wetsvoorstel van Michaël Freilich, parlementslid voor N-VA, wil dat banken verplicht worden om controles uit te voeren tussen het rekeningnummer en de naam van de begunstigde en dat het de klant informeert of die wel overeenkomen. Is dat niet het geval, dan kan de klant kiezen om de betaling niet uit te voeren. Voor Test Aankoop, dat op zijn website, allerlei maatregelen tegen phishing, waaronder de IBAN-check, voorstelt, is dit voorstel een goede zaak.

Momenteel is de bank niet verplicht om bij een overschrijving na te gaan of het IBAN-nummer overeenstemt met de naam van de begunstigde die de consumenten op een overschrijving vermeldt. Meer nog: de klant is zelfs niet verplicht de naam van de begunstigde te vermelden opdat de overschrijving kan worden uitgevoerd.  Vroeger was het zo dat fraudeurs papieren facturen uit brievenbussen gingen halen om vervolgens het rekeningnummer te veranderen en de factuur terug te stoppen. Nu gebeurt de fraude op een digitale manier, klinkt het bij Test Aankoop.

Door de grote push die er plaatsvindt om mensen meer digitaal te doen bankieren en betalen, is het aantal gevallen van phishing enorm toegenomen. Dat geldt ook voor factuurfraude: phishers bedenken allerlei manieren om consumenten ertoe aan te zetten overschrijvingen te doen naar wat zij denken dat telecomoperatoren, aannemers of andere dienstverleners zijn, terwijl het vermelde rekeningnummer in werkelijkheid toebehoort aan de fraudeurs of aan een zogenaamde muilezel, een persoon die doorgaans zonder zijn of haar medeweten wordt gebruikt om het geld via zijn of haar bankrekening te laten lopen alvorens het aan de fraudeurs te overhandigen”, zegt Simon November van Test Aankoop.

De IBAN-controle zoals nu voorgesteld in het wetsvoorstel bestaat reeds in Nederland en het VK en is daar erg succesvol. In Nederland is het aantal gevallen van factuurfraude zelfs teruggelopen met 81%. Het is één van de maatregelen die Test Aankoop heeft gevraagd in het kader van zijn campagne tegen phishing.  Volgens de consumentenorganisatie is de IBAN-check op zich geen zaligmakende oplossing in de strijd tegen phishing maar elke maatregel die ervoor kan zorgen dat consumenten minder worden bedrogen, moeten we nemen, klinkt het.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.