Nieuws

Tsunami van valse berichten in naam van pakjesdiensten

18 december 2019

In deze eindejaarsperiode krijgen talloze consumenten een bericht dat ze nog verzendkosten moeten betalen voor een onlinebestelling. Betaal niet, het gaat om phishingberichten.

Kerstmis is een drukke tijd voor handelaars en koeriers, maar ook voor digitale fraudeurs. Safeonweb, een dienst van de overheid, waarschuwt dat internetgebruikers momenteel worden “bedolven onder een tsunami aan phishingberichten”.

De oplichters doen zich voor als een koerier zoals Bpost of PostNL. Ze sturen berichten met vervalste logo’s naar talloze mensen en beweren dat deze nog verzendkosten moeten betalen voordat hun bestelling kan worden geleverd. Omdat er rond deze tijd veel kopers zitten te wachten op een pakje, zijn velen geneigd om deze kosten te betalen. In werkelijkheid hebben ze de verzendkosten meestal al betaald bij de bestelling en storten ze ongewild het geld op de rekening van de oplichters.

Wat moet je doen?

Als je een bestelling online hebt gedaan en je wordt aangemaand om verzendkosten te betalen, controleer dan:

  • de elektronische bevestiging van je bestelling om te zien of de verzendkosten waren inbegrepen
  • of het referentienummer in het bericht overeenkomt met het nummer van je bestelling
  • of het mailadres van de afzender wijst op een legitiem mailadres van de koerier.

Als het duidelijk is dat je een phishingbericht hebt gekregen, stuur het dan door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het. Als je twijfelt, neem je contact op met de webshop.

Heb je vragen?

Meer informatie over phishingberichten en hoe je ze kunt herkennen, vind je in ons dossier Phishing: zo laat je fraudeurs bot vangen.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies