Nieuws

67 000 gevallen van phishing in 2020, dus het kan ook jou overkomen

24 maart 2021
phishing

In 2020 werden ruim vijf keer méér gevallen van phishing vastgesteld dan in 2019. Wij vragen Febelfin om meer transparantie over die rampzalig hoge cijfers. Wij aanvaarden niet dat consumenten de dupe zijn van die frauduleuze praktijken.

Febelfin heeft de cijfers over phishing in 2020 gepubliceerd. 

Ze zijn ronduit rampzalig: het aantal fraudegevallen ligt meer dan vijf keer hoger dan in 2019. 

Anders dan de vorige jaren geeft Febelfin evenwel geen precieze cijfers over het aantal fraudegevallen en de bedragen die hiermee gemoeid gingen. Voor 2019 was dat 12 432 gevallen en € 7 504 979. Voor 2020 krijgen we alleen afgeronde cijfers: 67 000 gevallen en 34 miljoen euro.

Meer transparantie nodig

Febelfin lijkt de explosie van fraudegevallen te willen minimaliseren. De organisatie beweert dat men de cijfers van 2020 niet kan vergelijken met die van 2019 omdat de telling anders zou zijn. 

Wij vinden dat gebrek aan transparantie onaanvaardbaar. Hoe valt het te verklaren dat Febelfin elke maand precieze cijfers kan geven over het aantal contactloze betalingen, maar geen transparante informatie kan verstrekken over gevallen van phishing? 

Wij willen meer transparantie en een opsplitsing volgens de gebruikte fraudemethode (smartphone, telefoon, e-mail, enz.), de terugbetaling aan de slachtoffers enz. Dat is essentieel om een duidelijk zicht te hebben over de evolutie die zich aftekent en om gerichte maatregelen te kunnen nemen. 

Oplichterij almaar moeilijker op te sporen

De slechte cijfers van Febelfin verbazen ons niet. Ook bij ons worden veel gevallen van phishing gemeld en ze zijn almaar minder vaak te verklaren door de goedgelovigheid van de betrokkenen. De fraudetechnieken worden steeds geraffineerder en zijn almaar moeilijker op te sporen, zelfs voor een redelijk voorzichtige consument.

Het probleem is dat de banken hun klanten steeds meer pushen om al hun transacties digitaal uit te voeren, zonder dat ze hen daarvoor een voldoende veilige omgeving lijken te kunnen bieden. Het kan niet voor ons dat die klanten de dupe zijn. Maar dat lijkt nu wel het geval te zijn, want sommige banken weigeren om de betrokken consumenten schadeloos te stellen, zelfs wanneer die van Ombudsfin een positief advies hebben gekregen.

Dit blijft voor ons een belangrijk thema waar wij onze schouders onder zetten. We blijven je ook bijstaan met advies om je niet te laten vangen en hoe je je onlineaccounts dubbel op slot kunt doen. En we zullen de komende weken bijkomende eisen formuleren.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

18 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

Bij fortis ben ik gered omdat het beveiligingssysteem werkte .Omdat zo 'n hoge overschrijving niet paste in mijn profiel is het geblokkeerd .Weet niet of dat ook gebeurd met meerder kleinere overschrijvingen achter elkaar.Mensen zijn soms kwaad als zoiets ook soms gebeurd ook als zijzelf die overschrijving doen ,maar ik was zéér blij .....

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Ivan, bedankt om dit met ons te delen, gelukkig is dit voor jou goed uitgedraaid. Lees via volgende link hoe banken reageren ivm de phishing- problematiek en hoe zijn hun verantwoordelijkheid zien: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/banken-maatregelen-phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

Ik vind dat de banken hier schromelijk tekort schieten. Je betaalt om je geld veilig te parkeren , zodoende dienen zij je beter te beschermen. Ik heb juist die maatregelen tegen phishing gelezen en die zouden de banken beter toepassen. Bovendien zijn ze veroordeeld in de rechtbank en toch blijven ze procederen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Hebben wij in 2008 daarom bijgedragen om de banken te redden? En in de periode van "corona" nu, kan je ze zelfs niet meer persoonlijk contacteren; het gebeurt op afspraken die zij maken, soms na dagen wachten.
Een echt waterdicht systeem zal er wellicht nooit van komen, maar een beter bescherming is noodzakelijk.
Ik hoop dat consumentenorganisaties overal te lande hiertegen actie ondernemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Dag Erik, in het kader van de strijd tegen phishing hebben wij contact opgenomen met verschillende Belgische banken om na te gaan welke maatregelen zij hebben genomen om de consument te beschermen. Helaas lijken de banken niet geneigd ons concrete antwoorden te geven. We wilden weten welke acties de banken van plan waren te ondernemen om phishing tegen te gaan. Ontdek in onze laatste video wie reageerden op onze verzoeken via deze link: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/banken-maatregelen-phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

ik heb nog over laatst gezien geweest met mij prepaycard bij KBC van 50€, heb klacht ingebracht maar ze willen mij niet terugbetalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Charly, had je dan een klacht ingediend via onze klachtenbox ajb?  Anders kan je dit nog gerust doen: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee kan je dan in stap 4 op de link klikken om de hulp in te roepen van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021

ik heb het 2 x door de bank voorgehad BELFIUS en heb de 1ste keer alles terug gekregen van fishing nu de 2 keer de helft ik denk dat de bank doorlaat zonder de klant te vragen moet meer beveiliging op komen....hoe ???? ben nog steeds bezig voor DE oplossing....grtjs ik ben jullie klant B.M

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021
, Gereageerd:

Dag Martine, recent hebben we kennisgenomen van twee vonnissen die in eerste aanleg zijn uitgesproken en KBC Bank hebben veroordeeld tot een terugbetaling aan klanten die het slachtoffer werden van phishing. Deze vonnissen, die in hoger beroep moeten worden bevestigd, kunnen hieromtrent een belangrijk precedent scheppen. En deze jurisprudentie is des te belangrijker omdat het aantal phishingzaken tussen 2019 en 2020 explosief is gestegen, o.a. door de lockdown en de vele online aankopen die deze met zich meebracht.

Hoewel banken vooral de boodschap brengen dat phishing nog steeds kan worden vermeden, zijn wij van mening dat dit niet langer correct is. De gevallen die bij de organisatie worden gemeld, zijn immers steeds minder te verklaren door de goedgelovigheid van de consument. Fraudetechnieken worden steeds geraffineerder en moeilijker op te sporen, zelfs voor een redelijk voorzichtige consument.

Intussen kan je je uiteraard proberen te wapenen tegen dergelijke praktijken. Op onze site vind je alvast een heleboel tips die je kan toepassen: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/phishing 

Aarzel ook niet om via onze klachtenbox een klacht in te dienen via https://www.test-aankoop.be/klagen  of bel even naar de juridische dienst op het nummer 025423434 voor een advies van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Goede avond,
ik heb een simpel criterium om een programma te downloaden of te gebruiken.
Is de firma telefonisch te bereiken(dus dat je zelf ze kan telefoneren en niet dat je een mail stuurt zodat zij jou kunnen contacteren) en hebben ze een adres dat te verifiëren is.
Indien niet , dan NO WAY !
Het mag nu nog zo zijn dat b.v. Facebook miljarden gebruikers heeft, als je ze niet kan telefoneren hoeft het voor mij niet. Iedereen heeft andere communicatiemiddelen zat.
Tenslotte : Vraag aan test aankoop, hoe contacteren jullie Facebook?
Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021
, Gereageerd:

Hoi Kurilius, als je een klacht bij hen wil indienen kan je dit gerust doen via onze klachtenbox, hun emailadres zit erin. Ik geef je even de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

Dat banken klanten pushen om steeds meer digitaal te doen is correct, echter dat het zelf voor de voorzichtige consument moeilijk is om fraude te herkennen, dat is niet juist. Twee keer nadenken voor je iets doet. Iets betalen, dat doe je niet vanuit een link. Dat doe je via je bank app. Zo moeilijk is dat niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Klopt, Jeffrey, een wakkere consument dient zeker en vast het hoofd erbij te houden, vooral nu er steeds meer aankopen via internet gebeuren. We raden in ieder geval aan om verdachte mails en screenshots van verdachte sms’jes door te sturen naar je bank en naar verdacht@safeonweb.be. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en malafide exemplaren blokkeren. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2021
, Gereageerd:

Dag An, de site safeonweb.be bevat zeker en vast interessante tips. Helaas zie je op dit moment in FireFox 87.0 een ! in het slotje omdat ze mixed content gebruiken. Voor info zie developer.mozilla.org/.../Mixed_content
Misschien kunnen jullie eens aandringen dat ze dit aanpassen en het goede voorbeeld geven. Het is niet eenvoudig voor de gemiddelde gebruiker om te beoordelen of zo een slotje met ! nu ok is of niet. Grts

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

Vandaag ook mail van itsme. Probleem is dat je uiteindelijk niet meer weet of een mail al dan niet van de bank komt. Telkens telefonisch navragen ????
Beter zou zijn dat banken gewoon geen mails meer sturen. Alleen nog via post en/of via hun eigen platform. Hoogstens nog een uitnodiging om in te loggen via internet om bericht te lezen, Als er dan nog iets fout loopt zijn ze duidelijker mee verantwoordelijk. Nu zeggen ze alleen maar dat je het mailbericht (of haar bijlagen) maar niet had moeten openen. Straks doen die paljassen het nog onder het mom van test-aankoop .....Kunnen al die geleerde koppen dat nu echt niet tegen voorkomen ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

elke Belg is verplicht een bankrekening te hebben waarop zijn inkomen gestort wordt ; belangrijke betalingen (boven de 3000 euro) moeten via de bank gebeuren met opgave van de reden van betaling ; klanten van een bank kunnen m.a.w. niet kiezen. dit is de situatie vandaag.
maar de bank kan niet garanderen dat een transactie veilig verloopt . banken en regeringen zouden wereldwijd moeten eisen dat eender wie iets op het internet wil posten eerst onomstotelijk zijn identiteit en verblijfplaats moet kenbaar maken zodat die steeds kan gedetecteerd worden in geval van fraude of vermoeden ervan. zolang dit niet zo is , moet men de mogelijkheid laten alles cash te betalen en cash betaald te worden. eerst orde op zaken stellen ,pas dan kan terug worden overgegaan op verplicht digitalisering van bankzaken . landen die weigeren mee te werken komen op een zwarte lijst waarmee men geen handel kan drijven !

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

wel vandaag email gekregen van itsme , nu beginnen ze al via deze weg aan onze gegevens te komen , en ja jullie mogen de email zien , wil hem met plezier doormailen @ test-aankoop

Community

Communicatie & multimedia

community

Gerelateerde discussies