Nieuws

67 000 gevallen van phishing in 2020, dus het kan ook jou overkomen

24 maart 2021
phishing

In 2020 werden ruim vijf keer méér gevallen van phishing vastgesteld dan in 2019. Wij vragen Febelfin om meer transparantie over die rampzalig hoge cijfers. Wij aanvaarden niet dat consumenten de dupe zijn van die frauduleuze praktijken.

Febelfin heeft de cijfers over phishing in 2020 gepubliceerd. 

Ze zijn ronduit rampzalig: het aantal fraudegevallen ligt meer dan vijf keer hoger dan in 2019. 

Anders dan de vorige jaren geeft Febelfin evenwel geen precieze cijfers over het aantal fraudegevallen en de bedragen die hiermee gemoeid gingen. Voor 2019 was dat 12 432 gevallen en € 7 504 979. Voor 2020 krijgen we alleen afgeronde cijfers: 67 000 gevallen en 34 miljoen euro.

Meer transparantie nodig

Febelfin lijkt de explosie van fraudegevallen te willen minimaliseren. De organisatie beweert dat men de cijfers van 2020 niet kan vergelijken met die van 2019 omdat de telling anders zou zijn. 

Wij vinden dat gebrek aan transparantie onaanvaardbaar. Hoe valt het te verklaren dat Febelfin elke maand precieze cijfers kan geven over het aantal contactloze betalingen, maar geen transparante informatie kan verstrekken over gevallen van phishing? 

Wij willen meer transparantie en een opsplitsing volgens de gebruikte fraudemethode (smartphone, telefoon, e-mail, enz.), de terugbetaling aan de slachtoffers enz. Dat is essentieel om een duidelijk zicht te hebben over de evolutie die zich aftekent en om gerichte maatregelen te kunnen nemen. 

Oplichterij almaar moeilijker op te sporen

De slechte cijfers van Febelfin verbazen ons niet. Ook bij ons worden veel gevallen van phishing gemeld en ze zijn almaar minder vaak te verklaren door de goedgelovigheid van de betrokkenen. De fraudetechnieken worden steeds geraffineerder en zijn almaar moeilijker op te sporen, zelfs voor een redelijk voorzichtige consument.

Het probleem is dat de banken hun klanten steeds meer pushen om al hun transacties digitaal uit te voeren, zonder dat ze hen daarvoor een voldoende veilige omgeving lijken te kunnen bieden. Het kan niet voor ons dat die klanten de dupe zijn. Maar dat lijkt nu wel het geval te zijn, want sommige banken weigeren om de betrokken consumenten schadeloos te stellen, zelfs wanneer die van Ombudsfin een positief advies hebben gekregen.

Dit blijft voor ons een belangrijk thema waar wij onze schouders onder zetten. We blijven je ook bijstaan met advies om je niet te laten vangen en hoe je je onlineaccounts dubbel op slot kunt doen. En we zullen de komende weken bijkomende eisen formuleren.