Nieuws

Consumenten en politici wijzen banken op hun verantwoordelijkheid bij phishing

29 november 2021
man doet betaling op laptop met bankkaart in de hand

Fraude door phishing neemt hand over hand toe. Maar gedupeerde consumenten worden vaak in de steek gelaten door hun bank. Tientallen klanten van Argenta spannen nu een rechtszaak aan tegen hun bank. Ook onder politici groeit het besef dat banken hun verantwoordelijkheid moeten opnemen.

Fraude steeds moeilijker te herkennen

Volgens bankenfederatie Febelfin werden er in 2020 zo’n 67 000 gevallen van phishing gemeld. Dat is vijfmaal meer dan in 2019. Bij phishing proberen criminelen om mensen betalingen te laten doen via valse websites. Alle banken worden door deze plaag getroffen en de waarschuwingen aan hun klanten nemen toe.

Helaas verfijnen de oplichters hun technieken, waardoor het voor consumenten veel moeilijker wordt om de zwendel te herkennen. Ze slagen er bijvoorbeeld in klanten te bellen met hetzelfde telefoonnummer als dat van hun bank, de website van de bank bijna identiek na te bootsen of spyware te installeren op de smartphone of pc van hun slachtoffers.

Tientallen klanten van Argenta hebben een rechtszaak aangespannen tegen hun bank omdat de beveiliging tegen dergelijke praktijken onvoldoende zou zijn.

Banken staan steeds verder van klanten af

In veel situaties weigeren banken slachtoffers schadeloos te stellen. Ze vinden dat de klant zelf nalatig is geweest. Maar de banken leggen hun klanten een steeds verdergaande digitalisering van hun diensten op. Wij vinden dat de banken daarom ook de negatieve gevolgen ervan moet dragen. 

Hoog tijd om te handelen

Naast onze preventietips hebben wij een voorlichtingscampagne gevoerd en een aantal oplossingen voorgesteld om phishingpogingen tegen te gaan. Sommige van deze oplossingen zijn door politici overgenomen, zoals het wetsvoorstel om banken te verplichten IBAN-nummers systematisch bij elke overschrijving te controleren.

Wij steunen ook het initiatief van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker, die vindt dat banken sneller moeten reageren als een klant een geval van phishing meldt. Ze zouden klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen geven om zelf hun bankrekeningen te blokkeren.

Meer info over phishing?

Hier vindt u al onze tips over hoe je phishingpogingen kunt voorkomen.

NAAR ONS DOSSIER OVER PHISHING