Nieuws

Betalen voor mijn eigen geld? 28000 keer "nee"!

01 maart 2021
petitie banken overhandigd

Jullie waren met bijna 28 000 om de petitie te tekenen waarin wij vroegen om de banktarieven te bevriezen en de basisbankdienst uit te breiden. We hebben de petitie nu aan de regering overhandigd.

Wie geld wil afhalen, rekeninguittreksels wil printen of een papieren overschrijving wil doen, moet daar steeds vaker en steeds meer voor betalen. Banken dwingen de consument alsmaar meer om bankzaken digitaal te doen en tevens af te zien van cash betalingen.

Alsmaar duurder, alsmaar meer kosten

De banken gebruiken alle middelen om klanten ervan te weerhouden om verrichtingen manueel uit te voeren of te laten uitvoeren. Ze bemoeilijken het afdrukken van rekeninguittreksels of maken het zelfs onmogelijk, trekken de prijs op om de uittreksels naar je thuis te sturen, en maken geldafhalingen en papieren overschrijvingen steeds duurder.

Het staat als een paal boven water dat de digitalisering voor de meerderheid van de mensen veel voordelen heeft. Maar het is niet aanvaardbaar dat men geen rekening houdt met de honderdduizenden die hun verrichtingen niet digitaal willen of kunnen uitvoeren. Niet iedereen is vertrouwd met pc-banking of met mobiel bankieren. Sommige mensen beschikken niet eens over de nodige apparatuur.

28 000 handtekeningen

Daarom startten wij in februari 2019 een petitie om deze evolutie aan te klagen. Ons pamflet werd ondertussen ondertekend door een kleine 28 000 consumenten die zich achter onze bekommernissen schaarden.

Dit is wat we vroegen: 

  • Bevriezing van de bankkosten tot een universele bankdienst wordt aangeboden.
  • Gratis afhaling van cash aan de automaten van de eigen bank en vijf gratis afhalingen per maand aan de automaten van concurrerende banken.
  • Een gratis rekening bij elke bank voor de consument die alles online wenst te doen.
  • Het 10 jaar bijhouden van rekeninguittreksels bij elke bank (wettelijke verjaringstermijn).
  • De oprichting van een denkplatform onder toezicht van de Nationale Bank waarbinnen consumenten en vertegenwoordigers uit de financiële sector kunnen reflecteren over de toekomst van de financiële dienstverlening.
  • Bovenal de aanpassing en uitbreiding van de basisbankdienstverlening tot een universele bankdienst om de eenzijdige en te abrupte evolutie van de digitalisering op te vangen.

De petitie is nu in handen van de regering

Op 25/2/2021 hebben wij de petitie met de bijna 28 000 handtekeningen overhandigd aan staatssecretaris De Bleeker, bevoegd voor Consumentenzaken, en aan minister Dermagne, bevoegd voor Economie. 

Het is voor ons prioritair dat de verdere stijging van de kosten voor bankdiensten wordt gestopt tot er een universele bankdienst op poten is gezet waar iedereen die het wenst gebruik van kan maken om zijn bankzaken op een waardige wijze autonoom te blijven doen. 

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

136 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/03/2021

Boerenbedrog qua getrouwheidspremie van 0,10%. Pas uitbetaald de eerste van het kwartaal volgend op de verwerving of 12/15 van 0,10% = 0,08 %

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

Mijn schoonmoeder is er vandaag achtergekomen dat je
bij Argenta sinds oktober
geen geld meer kan overschrijven naar een rekening buiten Europa. Pech dus voor de neefjes / kleinzonen in Australië!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/03/2021
, Gereageerd:

Voor een overschrijving naar een land buiten de eurozone heb ik al TransferWise gebruikt. Gemakkelijk en geen zotte kosten. Ze hebben ondertussen wel een nieuwe naam: zie https://wise.com/

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Dat is inderdaad heel vervelend. Als ze denkt aan overschakelen naar een andere bank waar dat wel mogelijk is kan ze hier altijd even de vergelijking maken: https://www.test-aankoop.be/geld/betalen/module/zichtrekeningen ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2021

Vroeger werd ons loon uitbetaald contant door onze werkgever,opeens moest dat gebeuren met een bankrekening en alles was bij de bank gratis ,wel daardoor werden de mensen bedrogen want opeens moest men betalen voor een bankkaart ,en de banken vonden altijd maar kosten uit om de klanten te laten betalen.
Maar nog zijn ze niet content nu moet men betalen om zijn eigen spaargeld bij afhalen kosten aan te rekenen .ze werken met ons spaargeld en strijken daar winsten op en bij afhalen van ons eigen geld BETALEN waar gaan we naartoe en waar zal dat eindigen??? Oudere mensen die al jaren vaste klant zijn bij de bank en geen computer hebben zijn nog meer het slachtoffer van de bank(MELKKOE)
En de onze regering werkt dat nog meer in de hand door contante betalingen een norm op te leggen dat zien de banken graag en profiteren daarvan.
Ik heb wel een oplossing voor de banken als men meer inkomen wil hebben ,wel dat ze beginnen met het KADER EN CEO 'S HUN LOON WAT NAAR BENEDEN TE HALEN,EN DE GOUDEN HANDDRUK AF TE SCHAFFEN , dan zullen ze ons niet met nog meer kosten moeten aanrekenen . vroeger hadden de mensen die spaarden in de Zwarte Kous en de banken niet nodig hadden ,op hun loon dat ze betaald werden door hun werkgever in een omslag wel daar moesten er geen onkosten op betaald worden .JA DIE GOEDE OUDE TIJD WAAR MEN NOG ALLEEN NOG VAN DROMEN.
Als vroeger dan toch nog eens wat geld op je spaarboekje zette dan waren de banken zeer vriendelijk bij nu vergeleken.
De banken besparen op de bankbedienden ,daar moet het niet gebeuren,NOGMAALS DAT MOET GEBEUREN AAN DE TOP WAAR HET SCHANDALIG HOGE LOON UITBETAALD WORD.
Jammer we hebben de banken nodig maar dat profiteren van de klanten moet STOPPEN . Moest het anders kunnen dan heb ik geen banken meer nodig,en terug naar de OUDE GOEDE TIJD dan was men nog baas over zijn Eigen Geld
VRIENDELIJKE GROETEN
BRUYNEEL WERNER

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2021

Bij het overschakelen van ons loon contant naar bankrekening was alles gratis vroeger, en nu moet men voor alles betalen ,en de banken zijn nooit tevreden men moet maar altijd meer betalen .En de banken komen maar rijker en rijker ,men moet zelfs al betalen om uw eigen spaargeld van uw rekening af te halen waar gaat dat stoppen .vroeger was dat beter dan was men baas over zijn eigen geld ,maar ja men mag van onze regering maar een bepaald bedrag maar contant meer betalen ,en daar profiteren de banken van om aan ons meer kosten door te rekenen.
vriendelijke groeten
BRUYNEEL WERNER

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021

Het gaat eigenlijk veel verder dan het opdrijven van de kosten: het gaat om het opleggen van een model van 'prosumptie', d.w.z. van de consument een producent maken -wat op zich positief zou zijn, ware het niet dat de consument hier onbetaald werkt uitvoert. HOe langer hoe meer moet de burger door online betalingen, het aanmaken van accounts, invullen van digitale formulieren (en de lijst is eindeloos) onbetaald en in zijn privé-tijd taken doen waarvoor vroeger bedienden werden betaald. En dit onder het mom van 'meer vrijheid' (bv. zogenaamd de vrijheid om waar en wanneer je wil een (gedwongen online) betaling te doen, maar wie vindt het nu echt een meerwaarde in het leven om op je sofa met je laptop een betaling te doen tussen de soep en de patatten??). Bovendien gaat dit asociale model ervan uit dat elk huishouden over een computer en een voldoende snelle internetverbinding of iedereen over een smartphone beschikt en dat iedereen gelijk digitaal geletterd (e-literacy, in het Engels) is, wat absoluut niet het geval is.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2021

Reeds 10tallen jaren client bij Argenta - kreeg het silvervoorstel voorgeschoteld wat ik totaal niet begreep. Gebruik omzeggens nooit de kredietkaart , zet hoogstens 1 keer per jaar een voet in het bankgebouw en doe alle verrichtingen op mijn PC.
Toen ik contact nam voor omschakeling naar het green-pakket verslikte ik me in de agressiviteit waarmee ik te maken kreeg: Ze konden niet apprecieren dat ik niet geinteresseerd was in extra's (beleggingen of verzekeringen) naast mijn spaar- en lopende rekening (waar zowel mijn inkomen als dat van mijn echtgenote op komt en waar ik alle betalingen mee doe) .
Ik kreeg dan ook zomaar te horen dat ik niet moest verwonderd zijn als ze me iets later zouden contacteren om mij als client op te zeggen.
Vriendelijke service is mijns inziens toch iets anders.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/02/2021
, Gereageerd:

Beste bij mij was een telefoontje naar de kantoorhouder voldoende om mijn pakket van silver naar green te veranderen. De ene zelfstandige kantoorhouder is de andere niet inzake dienstverlening.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2021
, Gereageerd:

Dan heb jij pech dat je met zulke medewerkers te doen hebt. Ik heb onlangs mijn Argenta bank telefonisch gecontacteerd (ik ben daar al meer dan 20 jaar klant) en werd heel vriendelijk te woord gestaan. Er verandert niets voor mij: 0,00 euro kosten. Het enige bedrag dat van mijn zichtrekening is gegaan is 0,15 euro, maar dit is weeral een taks van de overheid. Er werd mij ook geen silver of gold opgedrongen, maar wel een duidelijke uitleg wat dat inhield. Dus ik blijf bij Argenta.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Ik kan je daar in bijtreden. Na de vraag om de voorgestelde 'silver' pakket om te vormen naan een 'groen' pakket, kreeg na luttele tijd de mededeling dat ze mij dit niet konden geven omdat ik 'maar' een zichtrekening en een spaarrekening had. Ik was opeens 'te kostelijk' als klant. En dit na ongeveer 15 jaar.
'vriendelijke' bank.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2021

Ik ben zelf klant bij ING en vind het schandalig dat men daar eerst een aantal filialen sluit en daarna een vergoeding aanrekend ( €0,50 per opname) omdat je bij een andere bank geld uit de muur haalt. De 'gratis' rekening (lion account) is daarmee niet echt gratis meer te noemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

ik vind het een GROOT SCHANDAAL dat men weeral de OUDERE mensen MEER laten betalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

KBC is blijkbaar allang vergeten dat de belastingbetaler hun heeft moeten redden met de bankencrisis.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

De nieuwe banktarieven zijn niet verwerkt in de koopwijzer. Ze zijn slechts geldig tot de begindatum van de wijzigingen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

Bij BNPParibas Fortis is de maandelijkse bijdrage voor de Comfort Pack rekening verhoogt met 16,67% sedert 1 januari 21 (van 3€ naar 3,5€). Sedert april '20 geen uittreksels meer, ook geen kwartaal uittreksels voor effectenrekening en voor pensioenspaarrekening. Onder het motto "Pak de Poen" zijn de banken aan de top van de rangschikking.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021

Bij Argenta zelfde liedje
E spaarrekening getrouwheid s premie sedert 1/7/2020 niet meer gestort
Nagekeken bij klachten argenta en ben niet alleen
Daarom beslist alles sinds december weg te halen
Hebben hun regels veranderd , zonder de klant op de hoogte te stellen

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021

Het zou inderdaad een bittere pil voor het bankwezen zijn als iedereen zijn geld weer in de sok steekt. Ze zouden wel anders kraaien. We hoeven dat maar heel even te doen. Ik heb met de aangepaste tariefformule(s) van Argenta resolut voor het "Green" gekozen met bijkomende mededeling als ze promotie willen maken voor beleggingsfondsen als alternatief voor het spaarboekje dat ik wel een sok zal vinden, als deugdelijk alternatief.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021

Het wordt inderdaad tijd dat deze kosten dalen.
Iedereen zou een rekening moeten kunnen hebben met een gratis bet aankaart.
En zonder enige kost eraan verbonden.
Er kan dan minder cash betaald worden en zo heeft men minder kans dat bij een grijpdiefsta l he geld wordt afgenomen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Sinds eind december is ook in de bank van de Post in Hoeilaart het overschrijvings/printer-toestel weggehaald. Ik kan zelf geen overschrijvingen meer doen of zien hoeveel op mijn eigen rekening staat. Ik ben gepensioneerd en heb geen internetbanking (ik heb geen recente computer die nodig is vanwege de beveiliging).
Kan dit zo maar. Is dit geen contractbreuk? Ik wil zelfs betalen om mijn afschrift in het kantoor af te drukken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021
, Gereageerd:

De trend is al enkele jaren duidelijk: met tariefverhogingen worden klanten aangespoord om steeds meer zelf te doen en ze moeten dit bovendien digitaal doen. Niet iedereen kan hierin mee en we vinden dit zeker en vast een zorgwekkende evolutie. We willen graag de druk opvoeren en hebben hierbij jullie steun nodig. Volg daarom het voorbeeld van bijna 19 000 andere mensen en teken onze petitie Stop bankkosten . ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/12/2020

De omschakeling naar groen is per mail aan het lukken. Het kan dus zonder "afspraak". Op het formulier "wijzigen pakket" dat bij die gelegenheid wordt uitgewisseld merk ik wel dat het formulier uit januari 2017 dateert > je vraagt je af hoe lang de plannen al klaar lagen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2020

Ik ken nog de tijd van ons verdiende loon in een envelop dan konden we ons geld zelf begeren opeens moest alles via de bank ! Alles was gratis tot de groot verdieners van de bank inzagen we hebben nu alle klanten binnen we zullen ze nu op alles en nog wat laten betalen en kunnen wei ons verrijken!

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/12/2020
, Gereageerd:

De mensen moesten hun geld terug als vroeger zelf op een veilige plaats steken! Op de bank brengt het toch niet op. Ze zullen hun ogen en oren dan wel gebruiken de zakkenvullers.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021
, Gereageerd:

Als je je cash thuis wil bewaren brengt dat jammer genoeg toch ook risico's met zich mee ... en een inbraak kan jou ook veel geld kosten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2020

Mijn ouders en ikzelf zijn al eeuwen bij Argenta.
"Voorgesteld profiel" voor zowel mijn ouders gestraft zouden worden omdat ze géén internet gebruiken) als mezelf : "silver" (€3,35 per maand). En niet "groen" (gratis). Daar gaan we weer; het initiatief ligt bij de klant om "om te schakelen" naar "groen".
Gevolg : ik ga de "volmacht" op hun rekening gebruiken om hun dagelijkse overschrijvingen te doen. Of hoe "digitalisering" tot meer werk leidt.
Onverwacht nevenverschijnsel van "green" : de limiet van de MasterCard wordt van 2500 naar 1250 omgeschakeld en de mogelijkheid tot tijdelijke verhoging van de limiet is afgeschaft. Met Argenta moet je dus niet meer op vakantie gaan .....

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2020

Alles draait om geld en winst maken op de kap van de klant.
Gratis bestaat niet, als het te mooi is om waar te zijn is het meestal niet waar.
Was zelf jarenlang klant bij een bevriende verzekeraar tot hij plots zijn klantenbestand verkocht had aan een woekeraar in verzekeringen.
Daar sta je dan met je vertrouwensband waar je dertig jaar in geloofde.
Nee, beleg nooit in geld want op termijn ben je de dupe.
Geloof niet in praatjesmakers en de regering?
Slechtste raadgever ooit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/12/2020

Als vereniging moeten wij voortaan een pro-pakket nemen kostprijs 3,95 € per maand! en voor wat betalen wij? Wij hebben geen kaarten gaan niet naar kantoren.....
Wij doen alles zelf via PC.
Dankuwel Argenta.
Is er nog een Bank waar alles echt gratis is voor verenigingen?
Hartelijk dank voor je antwoordje Collaert Petrus petrus.collaert@gmail.com

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies