Nieuws

Betalen via Klarna is aantrekkelijk, maar let op

29 juli 2020

Met het betalingsplatform Klarna betaal je pas drie weken na verzending van het product dat je hebt gekocht. Voor sommigen bestaat het risico dat ze impulsief gaan kopen en de schulden opstapelen.

Klarna is een betalingsplatform (een beetje zoals PayPal) dat werkt via een smartphone-applicatie. De app werd ontwikkeld door een Zweedse bank en was al actief in andere landen. Onlangs werd het platform ook in België gelanceerd. Voorlopig is het aantal Belgische winkels die deze betaalmethode hebben geïntegreerd, nog erg laag.

Positieve punten

Klarna biedt de mogelijkheid om een product te kopen en pas 21 dagen na verzending te betalen. Gratis en zonder rente.

Het systeem waarschuwt per e-mail dat het tijd is om het geld te storten. Als je niet betaalt, krijg je een gratis aanmaning. Betaal je dan nog niet, dan kunnen hoge onkosten worden aangerekend.

Het voordeel van deze regeling is dat je het artikel ontvangt voordat je betaalt. Bevalt het niet, dan stuur je het terug zonder te betalen en hoef je je geld niet terug te vragen.

Klarna heeft ook een klantendienst die je helpt wanneer het pakket niet wordt geleverd of wanneer je een probleem met de verkoper hebt.

Negatieve punten

Klarna gaat er prat op dat uitstel van betaling de consument niets kost. Deze redenering is wat kort door de bocht, want de handelaar betaalt voor de dienst en rekent de extra kosten door aan zijn klanten.

Je moet ook weten dat je in geval van een geschil contact moet opnemen met de Zweedse bemiddelingsdienst.

Lage drempel naar schulden

Deze nieuwe vorm van betaling roept enkele vragen op. De consument wordt aangezet tot het plaatsen van een bestelling zonder veel na te denken, onder het voorwendsel dat hij later kan betalen en de goederen kan terugsturen zonder dat hij ervoor betaald heeft. Dit kan leiden tot impulsief koopgedrag waardoor consumenten zich in de schulden steken. Is dit een verantwoorde manier van consumeren?

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/11/2021

Als je het geld niet hebt, moet je het ook niet uitgeven. Zo leerde men ons dat vroeger.
Ja, ok, maar vroeger...

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/11/2021

Jammer dat zelfs de Vlaamse Overheid en Sodexo zelfs gebruik maken van deze partner om betalingen te aanvaarden.
Op 04/11/2021 heb ik een betaling gedaan voor dienstencheques, vandaag 17/11/2021 heb ik nog steeds geen dienstencheques gekregen, de bestelling is niet geregistreerd bij Sodexo, maar het geld is wel van mijn rekening. En Klarna en Sodexo wijzen naar mekaar. Sodexo zegt dat Klarna mij zal terugbetalen, en Klarna zegt dat alles correct is verlopen, en Sodexo de betaling moet ontvangen hebben voor mijn bestelling.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2021
, Gereageerd:

Het spijt me dat te lezen. Werd de situatie ondertussen rechtgezet? Indien dat niet het geval zou zijn raad ik je aan om een klacht in te dienen bij hen via onze site, dat is gratis. Link: https://www.test-aankoop.be/klagen . ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/12/2021
, Gereageerd:

Beste Bertrand, helaas heb ik geen e-mail adres van hun klantenservice.
Klantenservice gebeurt daar via chat...

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2021
, Gereageerd:

Heel vervelend als je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Toch kan je Sodexo hierover aanspreken zoals je ook kan zien in volgende klachten, blijkbaar ben je niet de enige persoon die negatieve ervaringen heeft ...: https://www.test-aankoop.be/klagen/publieke-klachten/publieke-klacht?referenceid=CPTBE01204918-81  en https://www.test-aankoop.be/klagen/publieke-klachten/publieke-klacht?referenceid=CPTBE01384080-84  

Twijfel dus niet om ook een gratis klacht in te dienen via hogerstaande link, wie niet waagt ... Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2021

Ik heb een aankoopt gedaan bij H&M via Klarna op 19/12/2019 en heb daarna bepaalde zaken teruggestuurd. Ik ging binnen 14 dagen terugbetaald worden. We zijn 4 maanden ver en ik wacht nog altijd op mijn geld. Ik neem wekelijks contact op met de klantendienst en wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Wat een schande voor dit bedrijf.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies