Nieuws

De consumenten zijn niet bepaald tevreden over de grote banken

28 augustus 2019
klantentevredenheid banken

Dat blijkt uit onze enquête over de klantentevredenheid bij de banken. De vier grote banken scoren allesbehalve goed. Wij raden je ten zeerste aan om van bank te veranderen als je niet tevreden bent over je huidige bank.

Wij peilden bij 8 100 abonnees naar hoe tevreden ze over het algemeen genomen waren over hun bank. Op het vlak van de transparantie van de info, de kosten, de klantenservice en het internetbankieren. Maar ook op het vlak van de producten die ze er hebben: zichtrekening, spaarrekening, kredietkaart, hypotheeklening en persoonlijke leningen.

Algemene tevredenheid is goed

Als we alle banken samen nemen, komt de algemene tevredenheid gemiddeld op 71/100. Dat is een mooi resultaat. 

Maar daar gaan uiteraard grote verschillen achter schuil. Bekijken we even de vier grote traditionele banken: 67/100 voor Belfius, 62/100 voor BNP Paribas Fortis, 62/100 voor ING en 70/100 voor KBC. Die scores liggen, zeker de eerste drie, behoorlijk ver onder die van banken als Argenta (83/100), VDK Bank (81/100) en Keytrade Bank (80/100). 

Kosten blijven toenemen 

Het verschil is vooral zeer opvallend op het vlak van de kosten. BNP Paribas Fortis scoort daarvoor slechts 43/100, ING 46/100, Belfius 47/100 en KBC 53/100. Aan de andere kant heb je Argenta en Keytrade Bank, met een resultaat van respectievelijk 89 en 87/100. En bij KBC zal het er ongetwijfeld niet op beteren want vanaf 1/9/2019 staan er behoorlijke prijsverhogingen op stapel (voor geldafhalingen en papieren overschrijvingen).

Wij verzetten ons met klem tegen die herhaalde prijsverhogingen. Ze treffen vooral personen die er niet in slagen om mee te zijn met de digitalisering van de bankwereld (of die daar niet aan willen meedoen). Om die reden hebben wij trouwens de petitie Stop bankkosten opgestart. We verzamelden al meer dan 17 000 handtekeningen.

TEKEN ONZE PETITIE 

Tevredenheid verschilt volgens product

Ook al worden de bankproducten over het algemeen gewaardeerd, toch is er kritiek op bepaalde aspecten. 

  • Zichtrekening. Het probleem dat het vaakst werd aangehaald, was de kosten. Het gaat immers om een product waar niemand om heen kan. Het is dan ook logisch dat de best scorende rekeningen onze Beste Kopen zijn, dus die van Argenta en Keytrade Bank. Die zijn gratis, met inbegrip van een kredietkaart. Met onze Koopwijzer zichtrekening kun je de zichtrekening kiezen die het best past volgens jouw profiel.
  • Spaarrekening. Het zal niemand verwonderen dat het belangrijkste punt van kritiek het lage rendement is. 
  • Kredietkaart. Die wordt over het algemeen erg op prijs gesteld. Toch is er een duidelijk minpunt: de respondenten waren niet tevreden over de hulp die ze kregen wanneer ze een probleem hadden (de twee belangrijkste: fraude en gebruikslimiet bereikt).

Niet tevreden? Ga naar een andere bank!

Veel consumenten zijn er nog altijd van overtuigd dat het ingewikkeld is om van bank te veranderen, onder meer omdat je je rekeningnummer vandaag de dag niet kunt behouden. De procedure is nochtans eenvoudiger geworden sinds de invoering van de zogenoemde bankoverstapdienst. Voor meer info daarover verwijzen we naar ons dossier Onze tips om vlot van zichtrekening te veranderen.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

User name
11/09/2019
WILLY SAERENS

fortis is zeer agressief, bijna dwingend om zaken die je niet wil toch te verkrijgen, hoge kosten ook onnodige !!!

User name
12/09/2019
KAREL VAN DEN BROECK

BNP Paribas Fortis ontgoochelt me steeds meer. Ik weet dat het niet beter is bij KBC, ING en Belfius. De rendementen zijn quasi nul en de enige die iets verdienen aan je geld zijn de banken... 1 miljard op 6 maand? Is dit nog verantwoord in een tijd dat je eigen spaarcentjes steeds maar minder waard worden?

User name
03/10/2019
PATRICK GEELEN , Gereageerd:

Ik ben ook klant geweest bij Fortis, ING, Belfius, nu bij KBC, van de laatste heb ik echt geen klagen van , de 3 andere zijn niet waard dat ze geld verdienen, Belfius is nog de ergste, ze bedriegen je , ze liegen ook nog echt, om er mee weg te komen, dat je als kantoorhouder van een bank gaat liegen is gewoon erover, ronduit schandalig.

User name
24/09/2019
SYLVIA SOMERS

ING slechtste bank ooit geen goede service en zeker al niet vriendelijk hebben al 2x grote fout gemaakt

User name
28/09/2019
MICHEL MARIEN

bnp Paribas denkt alleen aan hun eigen niet aan de klant . vooral hun eigen producten verkopen alst maar in hun kraam past. Heb er jaren een goede zaakwaarnemer gehad die ook zorgde dat de klant goed af was en u niet forceerde.

User name
19/12/2019
SERGE BONNEURE

Sinds geruime tijd vraagt ING voor zijn gebruikers bij een niet uitgevoerde maandelijkse opdracht of een niet uitgevoerde dommicilering 7,21€ (btw inbegrepen) per stuk! Ik ben werkloos en maandelijkse alle rekeningen op tijd kunnen betalen is niet altijd evident. Ik heb ongeveer een 6 domiciliëringen en 3 lopende opdrachten. Tel maar eens na hoeveel mij die 'gratis' rekening per maand kan kosten. Vergeet niet dat men daarna ook nog een de herinneringskosten aan de maatschappij zelf moet betalen als de rekening niet op tijd was betaald. Het is de mensen de armoede injagen gewoonweg. Niet te begrijpen dat de ene maatschappij nu wettelijk verplicht is om een eerst verwittiging gratis te versturen, maar dat een bank dan voluit van de gelegenheid kan en mag profiteren. Zo'n regeling zou voor elk bedrijf verplicht moeten zijn. Vele buitenlandse rekeningen zijn veel goedkoper, efficiënter, je krijgt meer waar voor je geld en rekenen veel minder kosten aan, of je krijgt er nog een verzekering bovenop. Wat lopen de Belgische banken op dit gebied serieus achter.

User name
28/04/2020
KIM SCHELPE

ik wil het volgende zeggen over ING? Ik heb mijn klacht schriftelijk ingediend tegen hen, zij beloven direkt te antwoonden met resultaat dat ze het niet doen. Gaat niet eens over mij, wel over een cliënt die nog altijd haar cheque niet heeft gekregen. Heb die vorige week donderdag in hun brievenbus gestoken. Client wacht al een maand om eten te kopen en kan huishuur niet betalen omdat ING het vertikt om antwoord te geven. Terwijl andere kantoren zoals KBC en Bpost je wel te woord staan in deze Corona tijden. Van een service gesproken bij ING

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies