Nieuws

De consumenten zijn niet bepaald tevreden over de grote banken

28 augustus 2019
klantentevredenheid banken

28 augustus 2019
Dat blijkt uit onze enquête over de klantentevredenheid bij de banken. De vier grote banken scoren allesbehalve goed. Wij raden je ten zeerste aan om van bank te veranderen als je niet tevreden bent over je huidige bank.

Wij peilden bij 8 100 abonnees naar hoe tevreden ze over het algemeen genomen waren over hun bank. Op het vlak van de transparantie van de info, de kosten, de klantenservice en het internetbankieren. Maar ook op het vlak van de producten die ze er hebben: zichtrekening, spaarrekening, kredietkaart, hypotheeklening en persoonlijke leningen.

Algemene tevredenheid is goed

Als we alle banken samen nemen, komt de algemene tevredenheid gemiddeld op 71/100. Dat is een mooi resultaat. 

Maar daar gaan uiteraard grote verschillen achter schuil. Bekijken we even de vier grote traditionele banken: 67/100 voor Belfius, 62/100 voor BNP Paribas Fortis, 62/100 voor ING en 70/100 voor KBC. Die scores liggen, zeker de eerste drie, behoorlijk ver onder die van banken als Argenta (83/100), VDK Bank (81/100) en Keytrade Bank (80/100). 

Kosten blijven toenemen 

Het verschil is vooral zeer opvallend op het vlak van de kosten. BNP Paribas Fortis scoort daarvoor slechts 43/100, ING 46/100, Belfius 47/100 en KBC 53/100. Aan de andere kant heb je Argenta en Keytrade Bank, met een resultaat van respectievelijk 89 en 87/100. En bij KBC zal het er ongetwijfeld niet op beteren want vanaf 1/9/2019 staan er behoorlijke prijsverhogingen op stapel (voor geldafhalingen en papieren overschrijvingen).

Wij verzetten ons met klem tegen die herhaalde prijsverhogingen. Ze treffen vooral personen die er niet in slagen om mee te zijn met de digitalisering van de bankwereld (of die daar niet aan willen meedoen). Om die reden hebben wij trouwens de petitie Stop bankkosten opgestart. We verzamelden al meer dan 17 000 handtekeningen.

TEKEN ONZE PETITIE 

Tevredenheid verschilt volgens product

Ook al worden de bankproducten over het algemeen gewaardeerd, toch is er kritiek op bepaalde aspecten. 

  • Zichtrekening. Het probleem dat het vaakst werd aangehaald, was de kosten. Het gaat immers om een product waar niemand om heen kan. Het is dan ook logisch dat de best scorende rekeningen onze Beste Kopen zijn, dus die van Argenta en Keytrade Bank. Die zijn gratis, met inbegrip van een kredietkaart. Met onze Koopwijzer zichtrekening kun je de zichtrekening kiezen die het best past volgens jouw profiel.
  • Spaarrekening. Het zal niemand verwonderen dat het belangrijkste punt van kritiek het lage rendement is. 
  • Kredietkaart. Die wordt over het algemeen erg op prijs gesteld. Toch is er een duidelijk minpunt: de respondenten waren niet tevreden over de hulp die ze kregen wanneer ze een probleem hadden (de twee belangrijkste: fraude en gebruikslimiet bereikt).

Niet tevreden? Ga naar een andere bank!

Veel consumenten zijn er nog altijd van overtuigd dat het ingewikkeld is om van bank te veranderen, onder meer omdat je je rekeningnummer vandaag de dag niet kunt behouden. De procedure is nochtans eenvoudiger geworden sinds de invoering van de zogenoemde bankoverstapdienst. Voor meer info daarover verwijzen we naar ons dossier Onze tips om vlot van zichtrekening te veranderen.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Geld van onze community Geld & verzekeringen .

5 reacties

User name
WILLY SAERENS
11/09/2019

fortis is zeer agressief, bijna dwingend om zaken die je niet wil toch te verkrijgen, hoge kosten ook onnodige !!!

User name
KAREL VAN DEN BROECK
12/09/2019

BNP Paribas Fortis ontgoochelt me steeds meer. Ik weet dat het niet beter is bij KBC, ING en Belfius. De rendementen zijn quasi nul en de enige die iets verdienen aan je geld zijn de banken... 1 miljard op 6 maand? Is dit nog verantwoord in een tijd dat je eigen spaarcentjes steeds maar minder waard worden?

User name
PATRICK GEELEN
03/10/2019

Ik ben ook klant geweest bij Fortis, ING, Belfius, nu bij KBC, van de laatste heb ik echt geen klagen van , de 3 andere zijn niet waard dat ze geld verdienen, Belfius is nog de ergste, ze bedriegen je , ze liegen ook nog echt, om er mee weg te komen, dat je als kantoorhouder van een bank gaat liegen is gewoon erover, ronduit schandalig.

User name
SYLVIA SOMERS
24/09/2019

ING slechtste bank ooit geen goede service en zeker al niet vriendelijk hebben al 2x grote fout gemaakt

User name
MICHEL MARIEN
28/09/2019

bnp Paribas denkt alleen aan hun eigen niet aan de klant . vooral hun eigen producten verkopen alst maar in hun kraam past. Heb er jaren een goede zaakwaarnemer gehad die ook zorgde dat de klant goed af was en u niet forceerde.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies