Nieuws

De sms om je itsme-account te heractiveren is phishing

Kreeg je een sms dat je je itsme-account moet heractiveren omdat hij na een poging tot fraude werd geblokkeerd? Klik vooral niet op de link om dat snel in orde te brengen, want als de app van je bank aan je itsme is gelinkt, geef je een hacker toegang tot je rekening.

17 november 2021
itsme en sms over account

Digitale fraude of phishing (ook "smishing" genoemd als het via een sms gebeurt) is alomtegenwoordig. Alles begint met een sms, een berichtje of een mail van een vertrouwd klinkende naam, met een heel legitiem lijkende boodschap. Je krijgt bijvoorbeeld een sms met de waarschuwing dat je itmse-account werd geblokkeerd na een poging tot fraude en dat je hem daarom moet heractiveren. Of er wordt beweerd dat er een update nodig is …

Als een fraudeur er zo in slaagt om geld van je rekening te halen, zul je dat meestal niet kunnen terugkrijgen van je bank. De banken schermen heel snel met het argument van "grove nalatigheid".

Fraudeurs weten hoe je vertrouwen te winnen

Fraudeurs doen zich in een sms voor als een instelling die je betrouwt: itsme, je bank, je telecomoperator, de FOD Financiën … Of ze sturen je een berichtje, soms via een telefoonnummer dat je bekend voorkomt, zoals het verkorte nummer 8850, dat je misschien al eerder hebt opgemerkt met berichten van onder meer een overheidsinstantie, je eigen bank of de pizzaverkoper. 

Ze laten je op een link klikken die leidt naar een nagemaakte webpagina. Alleen valt dat totaal niet op, je komt op een pagina terecht die je vertrouwd voorkomt. Je vult nietsvermoedend je persoonsgegevens in: de pincode van je itsme, de responscode van je digipass, het nummer van je bankkaart of je identiteitskaart, je telefoonnummer enz. En dan is het kwaad geschied.

Itsme stuurt geen sms'en

Het is de melding aan de basis die je wantrouwen moet opwekken. Itsme waarschuwt op zijn website uitdrukkelijk voor valse mails of sms'en rond het heractiveren van je account of een verdachte login. Ook banken en overheidsinstanties melden geregeld dat ze nooit naar vertrouwelijke informatie vragen via mail, sms of telefoon. 

Alert zijn is dus de boodschap. Reageer daarom beter niet op onverwachte verrassende berichten waarbij je je ongemakkelijk voelt, wanneer je moe bent. Ongeacht hoe dringend het ook lijkt. Eén ogenblik onachtzaamheid volstaat om in de val te lopen. Want als de app van je bank aan de app itsme is gelinkt, geef je via de valse link de fraudeur alles in handen om verrichtingen te doen in jouw naam.

Reageer snel

Als je in de val bent gelopen, moet je zo snel mogelijk reageren:

  • Blokkeer je bankkaart via Card Stop (070 344 344).
  • Blokkeer je rekening via je bank. 
  • Blokkeer je itsme-account via de website van itsme.

Vraag daarna de terugbetaling van het frauduleus afgehaalde geld aan je bank.

Je kunt lang niet altijd op je bank rekenen 

Het is helemaal niet zeker dat je bank zal aanvaarden om je te vergoeden voor het geld dat frauduleus kon worden afgehaald. Vaak heb je immers vrijwillig geheime codes gegeven (zonder te beseffen dat je ze aan criminelen gaf). De bank kan dan stellen dat dit technisch gezien een door jou goedgekeurde betaling betrof of dat je een "grove nalatigheid" hebt begaan, en daarom weigeren om je terug te betalen.

Dien bij een weigering zeker een klacht in bij Ombudsfin, de instantie die bemiddelt bij consumentengeschillen in financiële aangelegenheden en leg uit hoe men je in de val heeft weten te lokken.

Zit je met een vraag?

We verwijzen je voor meer info graag naar ons dossier met tips over hoe je jezelf kunt beschermen tegen phishing.

Weet ook dat Safeonweb, het initiatief van het Centrum voor Cybersecurity België, gratis een app ter beschikking stelt waardoor je meldingen zult ontvangen over vormen van online oplichting die op dat moment de ronde doen in België en over concrete bedreigingen op jouw wifinetwerk.

Je kunt ook elke werkdag bellen naar de experts van onze Adviesdienst op het nummer 02 542 34 34, van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag).

BEL EEN EXPERT VAN ONZE ADVIESDIENST