Nieuws

Kreeg jij ook een sms van itsme over een update die was uitgevoerd?

Itsme stuurt daar nooit een sms over. Als je klikt op de link in de sms, zogezegd om te bevestigen dat je persoonsgegevens nog kloppen, zul je naar een valse website worden gelokt. Is de app van je bank aan de app itsme gelinkt, dan zal de hacker zo mogelijk met je geld aan de haal gaan.

09 maart 2021
itsme en smishing

 

Digitale fraude of phishing (ook "smishing" genoemd als het via een sms gebeurt) is aan een steile opmars bezig. Denk maar beter niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Via een perfect nagemaakte website krijg je snel het gevoel in een vertrouwde omgeving bezig te zijn, terwijl achter de schermen een fraudeur de controle heeft overgenomen.

Als een fraudeur erin slaagt om via de link in een sms of mail frauduleus geld van je rekening te halen, zul je dat meestal niet kunnen terugeisen van je bank. De banken schermen heel snel met het argument van "grove nalatigheid".

Het is niet omdat er "itsme" staat dat het ook itsme is

Fraudeurs doen zich in een sms voor als een instelling die je betrouwt: itsme, je bank, je telecomoperator, de FOD Financiën … Of ze versturen het bericht via een telefoonnummer dat je bekend voorkomt, zoals het verkorte nummer 8850, dat je misschien al eerder hebt opgemerkt met berichten van onder meer een overheidsinstantie, je eigen bank of de pizzaverkoper, maar dat dus evengoed door een hacker kan worden gebruikt. 

Ze laten je op een link klikken die je naar een nagemaakte webpagina leidt. De namaak is zo goed dat je de indruk hebt dat je je aan het aanmelden bent zoals je dat al eerder hebt gedaan. Je vult nietsvermoedend je persoonsgegevens in: de pincode van je itsme, de responscode van je digipass, het nummer van je bankkaart of je identiteitskaart, je telefoonnummer enz. En het kwaad is geschied, je hebt de mogelijkheid gegeven aan de fraudeur om overschrijvingen te doen in jouw naam.

De website zelf mag dan al vertrouwd overkomen, het is de sms die je naar die pagina heeft geleid, die een belletje had moeten doen rinkelen. Itsme waarschuwt op zijn website uitdrukkelijk voor valse mails of sms'en rond een heractivatie van je account of een verdachte login. Ook banken en overheidsinstanties melden geregeld dat ze nooit naar vertrouwelijke informatie vragen via mail, sms of telefoon.

Als je alert bent geweest

Voel je meteen nattigheid, stuur dan een screenshot van je sms via mail naar verdacht@safeonweb.be. Safeonweb kan de links checken en laten blokkeren indien nodig. Zo kun jij dus andere consumenten helpen. Weet je niet hoe je een screenshot kunt maken? Google gewoon "screenshot + model van je gsm". 

Als je je hebt laten vangen

Blokkeer zo snel mogelijk:

  • je bankkaart via Card Stop (070 344 344);
  • je rekening via je bank; 
  • je itsme-account via de website van itsme.

Vraag de terugbetaling van het frauduleus afgehaalde geld aan je bank.

Als de bank je laat vallen

Het is niet uitgesloten dat je bank niet zal aanvaarden om je te vergoeden voor het geld dat frauduleus kon worden afgehaald. Het probleem met phishingpraktijken is dat je in een aantal gevallen vrijwillig geheime codes hebt opgegeven zonder te beseffen dat je ze aan criminelen gaf. De bank kan dan weigeren de verduisterde bedragen terug te betalen, door te stellen dat dit technisch gezien een door jou goedgekeurde betaling betrof, of dat je nalatig bent geweest.

Als je inderdaad op een weigering botst, dien dan een klacht in bij Ombudsfin, de instantie die bemiddelt bij consumentengeschillen in financiële aangelegenheden.

Je kunt voor tips ook terecht bij de experts van onze Adviesdienst, elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag).

BEL 02 542 34 34

Om er beter tegen gewapend te zijn 

Phishingpraktijken worden steeds vernuftiger. Voor een overzicht van de meest gebruikte listen verwijzen we naar ons dossier over oplichterij via internet

Als je moe bent en op automatische piloot werkt, reageer je daarom beter niet op onverwachte verrassende berichten, waarbij je je ongemakkelijk voelt, ongeacht hoe dringend het ook lijkt. Eén ogenblik onachtzaamheid volstaat om in de val te lopen. Lees zeker ook ons dossier met tips om oplichters bot te laten vangen.

 

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2021

Ik ben al (te) lang klant bij Argenta. Gedurende de maand december 2020 wordt mij plotseling een nieuwe bankkaart opgestuurd zonder dat ik er om gevraagd heb en zonder dat dit nodig is aangezien mijn kaart tot 03/2025 geldig is. Ik bel naar de kantoren in Antwerpen en daar krijg ik als antwoord dat dit een vergissing is, niks meer ...
Betalingen die ik uitvoer op met mijn Argenta verschijnrn niet op de rekeningoverzicht.
Antwoord van Argenta: alles is in orde.(?) Een bestelling die ik geplaatst had wordt door Argenta geweigerd zelf als mijn saldo positief is.
Antwoord Argenta: wij hebben gegevens en printscreens nodig. Geen excuses, geen geruststelling, basta... los het maar zelf op.Iemand hetzelfde meegemaakt?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Bedankt voor de info, deze hadden we nog niet gehoord. Werden de problemen ondertusen opgelost door Argenta? ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Ik krijg hier 2 twee rekeningen van jullie namelijk 1,95 euro voor ik kom op voor mijn rechten admin kosten + 1,95 je rechten als consument adm kosten. Deze zijn echter betaald op 15 november en 5 december. Zou het kunnen dat deze rekeningen elkaar gekruist hebben. Wilt u alsnog dit even opnieuw nazien voor me. Ik kan u een printscreen bezorgen van deze betalingen.

Vriendelijke groet Bjorn

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Ik krijg hier 2 twee rekeningen van jullie namelijk 1,95 euro voor ik kom op voor mijn rechten admin kosten + 1,95 je rechten als consument adm kosten. Deze zijn echter betaald op 15 november en 5 december. Zou het kunnen dat deze rekeningen elkaar gekruist hebben. Wilt u alsnog dit even opnieuw nazien voor me. Ik kan u een printscreen bezorgen van deze betalingen.

Vriendelijke groet Bjorn

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Op zich is betalen met kredietkaart veilig, Os er fraude mee gemoeid, informeer de kredietmaatschappij direct en blokkeer de kredietkaart direct. Meld de fraude aan de politie. Want kredietgevers kunnen slechte reclame hun niet permitteren.De politie moet een PV opstellen tegen onbekenden en geef de PV nummer door aan de kredietgever. Je krijgt altijd een bedrag rond de fraude terug gestort.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020
, Gereageerd:

Bij online bestellingen en je verkrijg de bestelling moet er een papier bijzijn dat twee weken tijd geeft voor het product terug te sturen. Ontbreekt deze brief, dan wordt het ineens 1 jaar en 2 weken dat je tijd krijgt om alsnog de bestelling te retourneren. Let wel enkel bij Online bestellingen en vooral van apparaten. Geld niet voor online voedsel bestelling.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies