Nieuws

Minder jobs, minder service, hogere tarieven

05 september 2019

05 september 2019
BNP Paribas Fortis pakt uit met fraaie financiële resultaten en verhoogt tegelijk zijn tarieven. KBC snoeit 1 400 banen. De tendens is duidelijk: de banksector vraagt een steeds grotere inspanning van klanten en werknemers. De aandeelhouders daarentegen worden verwend. Daar worden wij opstandig van.

Op 3 september kondigde BNP Paribas Fortis aan dat het 1 miljard euro winst heeft gemaakt in het eerste halfjaar van 2019. En dat het de tarieven in januari 2020 optrekt. Bij KBC werden de tarieven op 1 september verhoogd en drie dagen later maakte de bank bekend dat er 1 400 banen worden geschrapt.

Steeds hogere kosten, steeds minder service

Bodemrente op spaargeld, betalen voor geldafhalingen, betalen voor manuele transacties: de klanten betalen steeds meer voor steeds minder service en opbrengst.

De winstgevendheid van de banken zou onder druk staan door de lage rente en vooral door de negatieve rente die de Europese Centrale Bank oplegt voor stortingen. Laten we echter niet vergeten dat deze negatieve rente juist een stimulans is voor banken om dit geld te lenen aan particulieren en bedrijven. Een stimulans om hun werk te doen, met andere woorden.

Staat hun rentabiliteit onder druk? Nee, maar hun economische model wel. In een crisissituatie zou het logisch zijn als alle spelers een bijdrage leveren. Maar telkens wordt hetzelfde recept gebruikt waardoor dezelfde mensen het gelag betalen: werknemers worden ontslagen en klanten betalen steeds meer voor steeds minder service.

Als de aandeelhouders maar happy zijn

De aandeelhouders lijken de enigen die niet gevraagd worden een inspanning te leveren. Integendeel. De voorbije jaren is het dividend alleen maar gestegen. Toch vreemd in een “crisissituatie” waarin miljarden moeten worden geïnvesteerd in de digitalisering van banken. Elk dividend is een gemiste kans om te investeren.

Zoals een recent onderzoek van Test Aankoop aantoont, groeit bij spaarders de ontevredenheid over de belangrijkste spelers in de sector. Het risico van een breuk met de huidige en toekomstige generaties dreigt.

Teken onze petitie

Wij verwerpen met kracht de verhoging van de banktarieven en het opheffen van diensten waardoor klanten die de digitalisering niet kunnen of willen volgen, in de kou blijven staan. Daarom hebben we de petitie “Stop bankkosten” gelanceerd. Tot nu toe hebben meer dan 17 000 mensen de tekst ondertekend. Daarin pleiten we onder meer voor een gratis rekening in het aanbod van elke bank en gratis geldafhalingen in de automaten van het eigen banknetwerk.

Naar de petitie

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in de groep Geld van onze community Geld & verzekeringen te stellen.

1 reacties

User name
JEROOM SCHEEPERS
10/09/2019

Ik kreeg enige tijd geleden een schrijven van KBC dat ze in de toekomst 6 euro zouden aanrekenen indien er bij een domiciliëringsopdracht te weinig geld op de rekening staat.
Kunnen zij eenzijdig dergelijke initiatieven lanceren? Is daar geen verantwoording naar overheid of waakhond verplicht?

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies