Nieuws

Contante betalingen worden afgerond naar 0 of 5 cent

25 november 2019

Vanaf 1 december moeten handelaars contante betalingen afronden naar het dichtste veelvoud van 5 cent. Het einde van de muntjes van 1 en 2 cent komt dichterbij.

De regel voor contante betalingen in de winkel luidt als volgt.

Als het bedrag eindigt op 1, 2, 6 of 7 cent, wordt het naar beneden afgerond tot een veelvoud van 5 cent. Voorbeeld: voor een product dat € 56,32 kost, betaal je € 56,30.

Als het bedrag eindigt op 3, 4, 8 of 9 cent, wordt het naar boven afgerond tot een veelvoud van 5 cent. Voorbeeld: voor een product dat € 56,33 kost, betaal je € 56,35.

De nieuwe regel is verplicht voor cashbetalingen en optioneel voor elektronische betalingen. In dat laatste geval mag de handelaar kiezen of hij afrondt. Maar hij moet zijn keuze duidelijk vermelden en op elke klant toepassen.

Een stap dichter bij de afschaffing van 1 en 2 cent

De bedoeling van de afronding is de circulatie van de munten van 1 en 2 cent te verminderen. Ze hinderen de handelaars en kosten veel geld aan de staat. Omdat ze vaak in de portemonnee of in een schuif blijven liggen, moeten ze steeds worden bijgedrukt. Maar de productiekosten zijn hoger dan hun waarde.

De beslissing om ze helemaal af te schaffen kan alleen op Europees niveau worden genomen, en zover zijn we nog niet. Ze blijven dus een wettelijk betaalmiddel en mogen in principe niet worden geweigerd. In landen die de afronding al eerder hebben ingevoerd, zijn de kleine muntjes nagenoeg uit de circulatie verdwenen.

Winst noch verlies voor de consument

Aangezien de afronding zowel naar boven als naar beneden gebeurt, beschouwen de staten die haar hebben ingevoerd als een financieel neutrale operatie voor de consument. In onze enquête vorig jaar sprak 59 % zich uit vóór de afronding, 35 % was tegen. We verwachten dus dat deze regel gunstig zal worden onthaald.

Dispuut met een handelaar?

Als je een meningsverschil met een handelaar hebt in verband met de aangerekende prijs, kun je raad vragen aan onze financiële adviseurs.

Bel naar 02 542 33 44

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

17 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/09/2020

Op de post hanteert men ook een principe van afronding. Of daar rond geïnformeerd wordt is me niet helemaal duidelijk. Alleszins moest ik daarnet 1 euro betalen voor een zegel van 20 cent.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2019

Renmans rondt ook af als je elektronisch betaalt. Voor zo ver ik gezien heb, staat dit niet uitdrukkelijk aangeduid in de winkel. Ook op het kassaticket staat het afgeronde bedrag niet vemeld. Het bevordert alleszins het elektronisch betalen niet (zie ook andere reacties)

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2020
, Gereageerd:

Dat begrijpen we...

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/12/2019

Op 5 december kocht ik een boek bij de standaard boekhandel van € 29,99. Ik betaalde elektronisch en men rekende € 30 aan. Ik werd hierover niet gewaarschuwd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

Stond het ook niet vermeld in de winkel? Want normaal gezien moet dat dus wel!

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2019
, Gereageerd:

Wij hebben dezelfde ervaring bij Standaard Boekhandel. Het bedrag werd automatisch afgerond bij elektronische betaling zonder dat dit werd aangekondigd.
Bijkomend krijg je op je klantenkaart maar punten voor het oorspronkelijk te betalen bedrag en niet voor het afgeronde bedrag. Naar onze mening is dit 2x in het voordeel van Standaard Boekhandel en 2x in het nadeel van de klant. Het zou correcter zijn wanneer je voor het afgeronde bedrag de spaarpunten krijgt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2020
, Gereageerd:

Ok, bedankt voor de info! Maar het mag dus inderdaad niet als er niks aangekondigd werd... ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/12/2019

In de Delhaize in Neerpelt had ik een kar vol eetwaren op 8/12/2019. Ik had vlees aan 2,08 euro en een schaaltje vlees aan 2,10 euro. De kassierster deed niet de moeite om elk artikel apart in te scannen en scande het artikel van 2,10 euro twee keer. Dit zijn oneerlijke praktijken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

Dat is inderdaad niet correct, de bedoeling is dat het eindbedrag afgerond wordt en niet elk bedrag apart... Goed dat je dit even onder de aandacht brengt!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/12/2019

Op 6 december jl aankopen gedaan bij buurtwinkel Sma+ch. Ook bij electronische betalingen wordt daar afgerond. De kassierster gaf als uitleg dat dit moest van de leiding. Er was nergens een aankondiging geafficheerd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

Voor elektronische betalingen kan er inderdaad gekozen worden, jammer dat je geen duidelijke aankondiging daarvan kon vinden want dat is uiteraard wel nodig!

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2019

Ik dacht dat een deel van de regel was om klanten over te halen meer met bankcontact te betalen. Als je dan een afronding naar boven kan vermijden bijvoorbeeld. Bij Standaard boekhandel staat het programma zo ingesteld dat de afrondingen altijd gebeuren of je nu contant of met kaart betaald. Dat vind ik niet correct, betalen met kaart zou dan een voordeel mogen zijn. Het gaat immers om de fysieke muntjes in je geldbeugel. Hun uitleg was dat dat niet eerlijk is tegenover de persoon die contant betaald. Ook daar ben ik niet mee eens. Je weet dat dat de regel als je nu contant betaald.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

We begrijpen je redenering maar wat zij hier doen is inderdaad perfect legaal. Bedankt voor je getuigenis!

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/12/2019

Maandag ll. (02/12) zijn we naar Delhaize geweest en onze muntjes van 1 en 2 werden geweigerd...

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/12/2019
, Gereageerd:

Goed dat je dit even vermeldt! We hebben een soortgelijke getuigenis gekregen via Twitter over één bepaald filiaal waar dat het geval was. Delhaize reageerde toen dat ze dit gingen bespreken met de filiaalhouder in kwestie, want die muntjes mogen inderdaad NIET geweigerd worden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/11/2019

Deze week er opgelet hoe de winkeliers de afronding doen , bij de marktkramers gebeurd iedere afronding naar boven ( vb. € 25,12 is € 25,15 ) . Na opmerking hierover zegt de verkoper dat dit zo ingesteld is in hun programma voor betaling , in dit geval payconiq .
De zelfde uitleg bij de lokale beenhouwer .

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2020
, Gereageerd:

Bedankt om dat even te signaleren, dat is natuurlijk niet correct. Als je zoiets tegenkomt in een zaak en men wil het niet veranderen kan je er een klacht voor indienen bij de FOD Economie via hun meldpunt: meldpunt.belgie.be/.../welkom ^Bertrand

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies