Nieuws

Extra uitgaven voor thuiswerk zijn aftrekbaar

Telewerken brengt extra kosten mee. Je mag ze opnemen in de belastingaangifte als beroepskosten, tenzij je werkgever ze al heeft vergoed.

03 december 2020

 

Wie door de coronapandemie moet thuiswerken, mag een deel van zijn woning aangeven als beroepskosten. Ook als je geen aparte werkruimte hebt maar aan de keukentafel of aan een bureau in de woonkamer werkt, mag je die ruimte inbrengen.

Je kunt het beroepsgedeelte van je woning bepalen door te kijken naar de verhouding tussen de oppervlakte van de ruimte waar je werkt en de totale oppervlakte van je woning. Daarna kijk je naar de tijd die je in de werkruimte doorbrengt, enerzijds voor je werk en anderzijds voor jezelf.

Voorbeeld: je werkt in een ruimte van 16 m² op een totale oppervlakte van 100 m², en je brengt daar driekwart van de totale tijd door voor je werk. Dat geeft dit resultaat: 16/100 x 75/100 = 12/100 = 12 %.

Ben je eigenaar, dan pas je het percentage toe op de aankoopprijs van het huis (exclusief de grond), afgeschreven over 33 jaar. Ben je huurder, dan pas je het percentage toe op de huurprijs. Controleer wel eerst het huurcontract. Sommige verhuurders verbieden het professionele gebruik van de woning omdat ze dan zwaarder belast worden. Als de verhuurder een onderneming is, is er geen probleem want ze betaalt sowieso een hogere belasting.

Andere aftrekbare kosten

Je kunt ook andere kosten inbrengen zoals elektriciteit, verwarming, woningverzekering, grondbelasting en telefoon- en internetkosten. Ook kantoorbenodigdheden (papier) tellen mee. Apparaten zoals je eigen computer, printer of gsm moeten worden afgeschreven op basis van hun levensduur (meestal drie jaar). Beperk de kosten altijd tot het gedeelte dat je beroepshalve gebruikt. Doe dat op een redelijke en verantwoorde manier. Als de werkgever je al vergoedt voor bepaalde extra uitgaven, moet je dat bedrag aftrekken van de werkelijke beroepskosten.

Behalve je extra uitgaven voor thuiswerk mag je natuurlijk ook de kilometers aanrekenen die je bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer aflegt. Een handig overzicht van aftrekbare beroepskosten vind je in onze Belastinggids.

naar de belastinggids

Werkelijke beroepskosten of forfaitaire aftrek?

Voordat je begint te rekenen, moet je eerst deze afweging maken: breng je zelf alle beroepskosten in of maak je gebruik van de automatische forfaitaire aftrek? De fiscus kent aan iedereen met een beroepsinkomen een relatief hoog bedrag aan beroepskosten toe (max. € 4 880 in 2020). Als je je werkelijke beroepskosten inbrengt, moet je boven dat bedrag uitkomen om er je voordeel mee te doen. Voor telewerkers die dit jaar weinig kilometers voor woon-werkverkeer hebben afgelegd, is die kans klein.

Als je werkelijke beroepskosten inbrengt, heb je bovendien geen recht op de vrijstelling voor de werkgeversbijdrage in het woon-werkverkeer. Om de aftrek van werkelijke kosten interessant te maken, moeten ze de som van de forfaitaire beroepskosten en deze vrijstelling overschrijden.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

1 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/01/2021

Wat als ik op een jaar tijd 250 van de 365 dagen heb thuisgewerkt, en de overige dagen op kantoor. Moet ik dit dan mee in de berekening opnemen? Of is de berekening beperkt tot % oppervlakte en % gebruik op een dag?

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies