Dossier

Waarop letten als je een autoverzekering kiest?

12 juli 2018
Aandachtspunten bij je autoverzekering

12 juli 2018

De ene autoverzekering is de andere niet. Dat geldt zowel voor de verplichte autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid als voor de omniumverzekering. We zetten de aandachtspunten op een rij.

5 aandachtspunten bij de autoverzekering BA

Een autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) nodig? Weet dat verzekeraars voor deze wettelijk verplichte verzekering gebonden zijn aan een modelovereenkomst die de overheid oplegt. De verschillen tussen die contracten zijn dus niet groot. Toch let je beter op deze 5 punten als je vergelijkt.

Vind je autoverzekering

1. Kun je een beroep doen op pechverhelping?

De meeste verzekeraars bieden pechverhelping als je wagen na een ongeval in België (soms tot 30 km over de grens) geïmmobiliseerd is. Als je een autoverzekering zoekt, kijk je dat beter na.

2. Heb je recht op een vervangwagen?

Bij de meeste contracten kun je een vervangwagen krijgen als je auto niet meer rijdt na een ongeval in België (vaak ook tot een stukje over de grens). De duur kan verschillen en soms moet je kiezen voor een erkende hersteller om er recht op te hebben. Lees goed na wat jouw contract zegt.

3. Hoe zit het met de franchise?

Meestal is er geen sprake van franchise in het kader van de verplichte autoverzekering BA. Enkel voor jonge bestuurders of in geval van een zwaar schadeverleden wordt soms een franchise toegepast. Vergeet dat niet te checken.

4. Hoe evolueert de premie?

Verzekeraars verlagen de premie op de vervaldag als je geen schadegeval in fout hebt gehad in het afgelopen jaar en verhogen die als je er wel hebt gehad. Voor 2004 bestond er een uniform systeem (het bonus-malussysteem). Aangezien dat systeem niet langer verplicht is, gebruiken de verzekeraars elk hun eigen mechanisme. Dat betekent dat het voor jou moeilijk wordt om te vergelijken. Met de koopwijzer van Test Aankoop Verzekeringen kan het gelukkig wel. Wij analyseerden de kleine lettertjes van de contracten en tonen je de premie-evolutie met en zonder schadegeval.

5. Hoe word je geholpen als je schade hebt?

Je polis is natuurlijk belangrijk, maar minstens even belangrijk is de manier waarop een schadegeval wordt afgehandeld. Een aantal vragen die je je daarover kunt stellen:

  • Hoe makkelijk is het om aangifte te doen?
  • Hoe snel wordt je dossier afgehandeld?
  • Word je goed op de hoogte gehouden van het verloop van je dossier?
  • Wordt de schadevergoeding snel uitbetaald?

Als het echt mis gaat, maakt die service een groot verschil. Om dat te meten, doen wij elk jaar een tevredenheidsenquête bij onze abonnees die de 5 voorgaande jaar een ongeval hadden met hun auto. Benieuwd? Vraag een offerte aan via Test Aankoop Verzekering. Als je de offertes ontvangt, zie je naast je premie en prijsvoordeel ook de klantentevredenheidsscore voor elke autoverzekering.


Afdrukken Versturen via e-mail