Mijn hoofdvraag is of het realistisch is om een nieuw voertuig te eisen.

Kan dit? Heb ik hier recht op?

In December 2014 bestelde ik in Belgie een nieuwe wagen van 44.000 EUR.
Ik heb 6 maand moeten wachten op levering. Dit wist ik weliswaar op voorhand, maar toch...
Levering 22 mei 2015.
Melding probleem start/stop op dag 1. Bij herstarten van de motor of bij activatie van de wegrijhulp bergop blijven de remmen hangen, net alsof je met een aangetrokken handrem rijdt.
Enkele contacten en bezoeken aan de garage in België, maar vooral een handvol bezoeken aan de garage in Homburg, Duitsland (waar ik werk) telkens voor 1 of meerdere dagen, al dan niet met vervangwagen.
Deze bezoeken houden in dat er eerst gecommuniceerd moet worden en dat er dan telkens op en af gereden moet worden. Enkele rit 30 km. Plus de tijd die ik telkens vrij moet nemen van het werk, etc.... Ik schat dat ik bijna 500 km gereden heb tussen thuis en de werkplaatsen en ongeveer een 20-tal uur hieraan besteed heb.
Ik was dus verplicht om dit system continu te deactiveren met als gevolg meer verbruik en enkele kilo's meer uitstoot van CO2 door niet gebruiken van start/stop.
De wagen ging uiteindelijk op30 september weeral binnen in de garage in Duitsland en werd uiteindelijk zelfs met een opligger naar Berlijn gebracht (700 km) naar een expertisecentrum. Deze week, na 76 dagen heb ik de wagen weer in mijn bezit en werd het euvel verholpen.
Er werd serieus wat afgesleuteld, geopend, getest, geprobeerd aan de wagen, mijn nieuwe wagen, (ik mag er niet aan denken). Dat dit bij een wagen van enkele jaren oud gebeurt, tot daaraan toe, maar met een nieuwe wagen?
Ik liet voor de winter bovendien een standkachel installeren van 2000€, waarvan ik nul komma nul plezier heb gehad tot nu toe.

De vervangwagen waarmee ik nu al twee maanden rijd is een klasse lager, op zich een goede wagen, maar niet hetzelfde als mijn wagen en bovendien geen automaat, waardoor ik weer last heb van mijn been (Ischias), reden waarom ik een automaat kocht.

Bijkomende problemen:
De dode hoek waarschuwingslichten knipperen als een kerstboom wanneer het wat harder regent. Antwoord was dat het systeem te gevoelig is...
De achterwissersproeier blijft lang nadruppelen na gebruik. Antwoord was dat dat wel zou verdwijnen na een tijdje...
En dan de zevende versnelling... Op de snelweg zet ik de wagen in zevende versnelling ipv automaat omdat hij dan minder toeren maakt en dus zuiniger is. Er staan filmpjes op YouTube van andere gebruikers die dit ook niet snappen.
Niemand is tot hiertoe in staat geweest om mij voor dit onlogische fenomeen een bevredigende uitleg te geven.

Van de 6 maanden dat ik de wagen bezit, heb ik hem maar iets meer dan de helft van die tijd kunnen gebruiken.

Buiten de ongezonde dosis onnodige frustratie bezorgt dit alles mijn echtgenote en mezelf een zodanig gevoel van wantrouwen in deze specifieke (maandag)wagen, dat wij wensen dat hij vervangen wordt.
Ik heb altijd veel begrip voor het feit dat dingen fout kunnen lopen en je pech kan hebben, maar voor mij is in dit geval mijn incasseringsniveau ruim overschreden.
Ik heb dan ook aan de klantendienst van het merk met aandrang gevraagd om spoedig en met de nodige sérieux, met een voor mij onmiddellijk aanvaardbaar voorstel te komen zonder dat er van mijn kant nog onderhandeld moet worden. Ik heb al genoeg tijd verloren.
Mijn definitief vertrouwen in het merk zal staan of vallen met hun voorstel. 

Ben ik naief of is mijn vraag realistisch?

Bedankt voor jullie reacties.

Philippe