Beste,

Ik ga binnenkort een nieuw set banden plaatsen op mijn Alfa Romeo 75 2.0 TS, bouwjaar 1992.

Ik maak nog steeds gebruik van de originele 14 duims velgen en volgens het instructieboekje moeten daarop banden gemonteerd worden volgens de volgende specificatie:

195/60 VR14

Hoewel de snelheidsindex nog volgens het oude systeem opgegeven is, zou dit dus volgens het huidige systeem een band met snelheidsindex V moeten zijn (tot 240 km/u).

Het probleem is dat sedert enige tijd geen enkele premium bandenproducent deze bandenmaat nog met snelheidsindex V produceert.

De opgegeven topsnelheid van de wagen bedraagt echter slechts 205 km/u (een snelheid die met deze wagen in elk geval nog nooit gehaald is en ik ben ook niet van plan die proberen te halen).

Dat zou betekenen dat puur op basis van die topsnelheid banden met snelheidsindex H eigenlijk voldoende zijn voor deze wagen.

Daarom deze eenvoudige vraag: is het mogelijk om op basis van hoger beschreven gegevens nieuwe banden met snelheidsindex H van een deftig merk te monteren ipv snelheidsindex V zoals (overdreven) voorgeschreven in het instructieboekje?

Wat moet ik doen om hierbij geen problemen te hebben bij keuring?

Alvast bedankt!

PS: ik had deze vraag al naar goca gestuurd, maar helaas nog steeds zonder antwoord. Mocht dit alsnog komern, dan publiceer ik dit uiteraard in dit topic.