Beste Lezer(es),

Mijn Citroën-verhaal :

In de week van 5/12/2011 hoorde ik op Radio2 reclame van Citroën : Een C1 voor € 5.590 ... dezelfde reclame heb ik tot eergisteren 28 december gehoord.

Dàt wou ik zien. Onze auto, 13 jaar oud moest eind januari toch naar de technische keuring en de Federale Ecopremie valt weg na 31 december.

Vrijdag 09/12/2011 heb ik op de Citroën-site gekeken : Het was echt waar (staat er nog steeds op). Ik heb me op de Citroën-site geregistreerd en geprobeerd te vinden waar en hoe ik er moest aan geraken. De twee dichtste adressen : in Bissegem en Deerlijk.

Zaterdag 10/12/2011 naar Bissegem. Die C1's aan € 5.590 waren allemaal uitverkocht (Citroën had maar 100 C1's à € 5.590 voorzien volgens de baas). Hij had er ééntje gekregen en 't was verkocht, maar we konden wél een ander C1-modelletje bestellen voor € 7.300 opleg (overname van mijn auto inbegrepen). We moesten echter snel beslissen (binnen de 20 min.!). We zijn zonder bestellen vertrokken, ik wou er eentje à € 5.590.

Dan maar naar garage Devos in Kuurne, die is Citroën-agent geweest ... niet thuis. Om 19u heb ik hem toch telefonisch kunnen bereiken ... hij zou inlichtingen nemen ... en maandag antwoorden. Per mail kreeg ik van hem te lezen dat ik me naar een concessiehouder moest begeven ... 'k had er al geen zin meer in.

Dinsdag 13/12/2011 een telefoontje van Citroën Deerlijk. Ze hadden mijn gegevens van Citroën Belux gekregen. Er waren er nog enkele beschikbaar, maar ik moest snel beslissen en mijn auto moest minstens 10 jaar oud zijn, geen probleem. Om 16u dan maar naar Deerlijk.

Daar belde de verkoopster naar iemand (naam vergeten) om te vragen : "Wat heb je nog staan?" ... ze geven je zo de indruk dat ie er "is" ... vlakbij. Er 'stond' nog : een witte 5-deurs met servostuur (+ € 433), een blauwe 3d (+ € 370) en een blauwe 5d (+ € 803). Terwijl dat de verkoopster meer uitleg verschafte, verdween de blauwe 3-deurs van haar pc (de 5-deurs moesten weg ... denk ik nu). Het moest dus snel gaan ... allez, vooruit die witte dan maar. Eéns beslist, scheen de verkoopster ... over alle tijd te beschikken om de auto vast te zetten ... het zou wel in orde komen.

De auto zou er de volgende maandag (19/12), 'zeker' dindag (20/12) al zijn, maar "voor alle zekerheid" werd 27/12 als leveringsdatum op de bestelbon gezet, je kon maar nooit weten.
Ik heb intussen onze auto via 2ehands.be op 19/12, elf dagen geleden, gekeurd en met car-pass verkocht voor € 2280 : dat mocht van Citroën. Toch € 780 profijt.

Maandag 19/12 ... niets, dinsdag 20/12 ... niets, donderdag 22/12 ... er was algemene staking en de auto stond nog op de trein (?? heu, op de trein? welke trein?). >>De C1 moest nog toekomen in het Centrale Depot in Ghislenghien (?? die stond er toch ??).

Na veel getelefoneer en gezaag heb ik op 27/12 een mailtje ontvangen met de factuur en het roze inschrijfformulier van de garage Citroën Traisnel Diksmuide, waar Citroën Deerlijk eigenlijk een antenne van is, maar ik moest wel onmiddellijk betalen om van de Federale Ecopremie te kunnen genieten.

Vlug naar de verzekeraar om de auto in te schrijven, wat gelukt is, en dan (alles met de fiets, want geen auto meer) gaan betalen.

Ik heb op 28/12 vier maal moeten telefoneren naar Garage Traisnel (zonder resultaat) om de persoon die de invoer regelde, Kristof, aan de telefoon te krijgen, zonder resultaat. Ik heb Kristof een e-mail gestuurd dat ik hem 's anderendaags, na 13u. zou telefoneren, om hem de tijd te geven de auto te traceren.

's Anderendaags, gisteren, kreeg ik, na 20 min. aan de telefoon te hebben gehangen, de melding dat de auto 'volgende week' zou geleverd worden. Op mijn vraag : "Welke dag?" was het antwoord : "Dat weet ik niet, maar het is voor volgende week".

Conclusie : ik ben heden 30/12, nog steeds in blijde verwachting van een C1 die ten laatste op 20/12 ter beschikking zou zijn.

Die auto is heden 30/12 :
Betaald.
Ingeschreven.
Verzekerd.
En ... onzichtbaar.

Gegroet en Prettige Feesten, André.