Ik wil even het verhaal doen van mijn warmtepomp installatie (type lucht-lucht). Ik heb 2 buitenunits met daarop aangesloten 6 binnenunits.

In 2003 een warmtepomp installatie aangekocht bij een verdeler/installateur van Daikin voor een kostprijs van rond de 16000 Euro. Deze installatie zou voornamelijk dienen als centrale verwarming voor mijn woongedeelte op het gelijkvloers en werd mij door de verkopers van Daikin op Batibouw zeker niet afgeraden en werd zelfs met een werkingszekerheid van 20 jaar bestempeld en dit zonder noemenswaardige problemen.

De installatie zelf en in werkingsstelling verliep niet zonder kinderziekten maar dit voornamelijk door de onervarendheid van de installateurs.

De zaak werkte naar behoren tot begin 2008 een binnenunit-ventilator zoveel storend geluid produceerde dat het echt vervelend werd. Artiklima verving de ventilator aan een kostprijs van rond de 500 Euro.

In het najaar van 2009 gaf een van de buitenunits er de brui aan met als gevolg een zoektocht van bijna 2 maand naar de oorzaak van dit probleem dit alles gepaard gaande met het vervangen en hervervangen van compressors en electronische printplaten. Uiteindelijk werd de zaak opgelost voor een (voor mezelf zichtbare) kostprijs van rond de 1700 Euro.

In october 2010 gingen alle binnenunits van een buitenunit in alarm. De diagnose was uiteindelijk dat er een drukverlies was van het koelgas. Er werd door de installateur gezocht naar een lek maar niet gevonden. Er werd gas bijgestoken en het jaarlijks onderhoud werd tegelijk uitgevoerd. Kostprijs van dit alles 170 Euro.

In december 2010 gingen de binnenunits van hierboven terug in alarm en werd door de technieker op aanraden van Daikin 2x dezelfde print vervangen in een binnenunit zonder resultaat. Uiteindelijk werd het probleem gevonden: de binnenunit had toch een gaslek en een opvangbakje was gescheurd(?). Er werd een (prijsvriendelijke ) offerte gemaakt voor herstelling van dit alles voor een een kleine 1000 Euro.

Er is ook nog een ventilator van een van mijn binnenunits (een zelfde type unit van diegene die in 2008 stuk was) die ook een heel storend geluid maakt. Ik laat die voorlopig niet herstellen omdat die unit in de inkomhal hangt.

Ik hou nu wel mijn hart vast voor 2011 want mijn vertrouwen in de Daikin-apparatuur zit helemaal onder nul.
Een warmtepomp verbruikt inderdaad merkbaar minder electriciteit dan een verwarming met bvb accumulatiekachels maar door de veelvuldige storingen van deze apparatuur wordt dit uiteindelijk de duurste oplossing.

Als jarenlange klant van de testaankoop (reeds van 1975) hoop ik dat dit verhaal ook eens kan gepubliceerd worden omdat Daikin weigert te reageren op mijn diverse klachten en ook om toekomstige kopers van warmtepompen 2 keer te doen nadenken.

Er wordt wel oa door de mensen van mijn installateur beweerd dat ik bij de enkelingen zit die brute pech hebben met hun installatie maar dan vind ik het niet onrechtvaardig voor Daikin dat mijn klachten ook eens aan het licht komen.