Test-Aankoop respecteert de vertrouwelijkheid van je persoonlijke gegevens
Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier.
Ik begrijp dat niet alles getest kan worden, maar deze test is wel erg beperkt. Om daar zo’n vergaand advies aan te verbinden is ronduit kortzichtig.
Je kunt de Airfryer enigszins vergelijken met een hete lucht oventje, maar dan een die warmte veel intensiever op het voedsel overbrengt. Daardoor ontstaat er veel sneller een krokante laag en is de bereidingstijd veel korter. De Airfryer doet dat door een combinatie van snel bewegende hete lucht en directe stralingswarmte die diep onder het oppervlakte doordringt. De Actifry van Tefal gebruikt alleen bewegende lucht en is daarom een stuk trager. Over het algemeen geldt hoe korter de baktijd, hoe minder de uitdroging en hoe beter dus de kwaliteit van de frieten.
De Airfryer is echter geschikt voor vele verschillende gerechten, waaronder frieten. Ik heb met vele gerechten zelf proeven gedaan. Zoals met alle methodes voor voedselbereiding gaat het ene gerecht beter dan het andere. Je kunt kip bijvoorbeeld in de pan, de oven, de friteuse, magnetron, grill en vele andere wijze klaarmaken. Allen met een eigen specifiek resultaat. In de Airfryer komt kip er bijzonder goed uit met een heerlijk knapperig velletje en gaar van binnen. Door de roterende arm in de Actifry kun je kip hierin helaas alleen in kleinere stukjes klaarmaken. Het velletje of eventueel buitenlaagje waarmee je het zou willen insmeren gaat hierdoor ook verloren.
Ovenfriet is speciaal ontwikkeld voor bereiding in lucht en presteert in zowel de Airfryer als de Actifry beter dan gewone diepvries friet of verse friet. Ook de bereidingstijd is hiermee een stuk korter. Dat wil niet zeggen dat er alleen ovenfriet in kan, maar wel dat dit zeer goede resultaten geeft.
Wat de vorming van acrylamide betreft wordt vreemd genoeg niets gezegd over hoe dit voorkomen kan worden. Zo is het bij de Airfryer belangrijk dat frieten tijdens het bakken minimaal eenmaal in het mandje omgeschud worden. Mijn voorkeur is dit op ongeveer driekwart van de bereidingstijd te doen. Je kunt ook tijdens het bakken makkelijk even kijken hoe de inhoud van het mandje eruitziet, zie je bruine plekjes schud je gewoon nog een keer, is het te donker, dan ben je gewoon te laat. Degene die bakt is ook bij dit soort apparaten een belangrijke bepalende factor voor het eindresultaat.
Kortom, deze test is te beperkt om een goed oordeel te vormen en al helemaal om een negatief aankoopadvies op te baseren. De grote veelzijdigheid van het apparaat is ook volledig buiten beschouwing gelaten en de onderzoeker heeft zich niet verdiept in de specifieke kenmerken van een dergelijk apparaat. Het is teleurstellend dat dergelijke grote innovaties op zo’n oppervlakkige en negatieve manier door een professioneel testinstituut worden beoordeeld. Hier heeft de consument niks aan.
Ik ben het eens met Fredvdweij, men moet zulke dingen uitvoerig uitproberen. Ik heb zelf een frituur gehad en mag zeggen dat ik weet waarover ik praat. ik was al een tijdje van plan om zo een Airfryer te kopen voor mijn alleenstaande vader van 80 jaar maar was ook een beetje terughoudend i.v.m. de kwaliteit van de frietjes. Maar op een goede dag stond er in één van de grote elektrozaken een dame een demonstratie te geven met een Airfryer. Mijn belangstelling was groot en ik heb met veel aandacht toegekeken. Het eindresultaat was goed, ik zeg niet zeer goed want er kan niets op tegen een verse patat die door goede zuivere olie of vet wordt omgetoverd tot frietjes. Er werd tijdens de demonstratie gebruikt gemaakt van diepvriesfrieten van het betere merk. Voor diepvriesfrieten werd er geen extra olie toegevoegd, daar deze al voorgebakken zijn in de fabriek. Het eindresultaat was een mooi gekleurde friet die zeer zeker eetbaar was. Nogmaals, tegen echte verse frieten twee maal gebakken kan het toestel niet op. Maar in geval van mijn aankoop voor mijn 80 jarige alleenstaande vader is het zeker de moeite waard. Hij is er zeer gelukkig mee, op zondag bakt hij zij steakje met zijn frietjes uit de Airfryer en daar het één of ander potje saus bij en hij heeft heerlijk gegeten. Ik denk er zelfs over om er nog eentje voor mijn gezin ook te kopen. Niet om frieten te bakken als hoofdmaaltijd voor het gezin, maar wel om te gebruiken als tussendoortje (zeker voor de kids 14 en 15 jaar) Wanneer zij eens een tussendoortje willen in hun vrije tijd heb ik geen schrik om hen alleen met dit toestel te laten werken, terwijl zij alleen niet met de echte friteuse mogen werken. Uiteraard kunnen er buiten frietjes nog meer snacks met bereid worden zoals kippets, bitterballen enz. Krijg je onverwacht bezoek en heb je snacks in de iepvries liggen dan zijn je bezoekers zo bediend.Mijn beoordeling voor dit toestel is: het toestel is gebruiksvriendelijk voor jong en oud. Het is ideaal voor oudere personen die zich niet meer bezighouden met frietpotten en vetten/oliën veranderen, ook te gebruiken door kinderen (geen baby's) het eindproduct ziet er smakelijk uit en is zeker niet slecht van smaak. Dit geldt niet alleen voor dit toestel, maar het is toch belangrijk om de juiste en goede waren te gebruiken om een goed eindresultaat te verkrijgen. Dus liever een eurotje meer investeren in de aankoop van je producten. Ik heb ooit eens spotgoedkope voorgebakken diepvriesfrieten gebakken in een echte friteuse, en deze zagen er na een kwartier in te liggen even wit zoals ze er in gingen. Ik had geluk dat deze Airfryer ergens in de aanbieding stond voor 165,00 euro minus de campagne van Philips 30,00 euro cashback kwam het toestel op 135,00 euro. En voor zij die nog twijfelen, men kan het toestel aankopen en gedurende maximum 2 maanden gebruiken. Ben je niet tevreden geef je het terug en krijg je van Philips je centen terug.
Aangemaakt op: 28/02/2012 23:59:00
door: pafoni
Als jullie op deze link http://www.kieskeurig.nl/friteuse/philips/airfryer_hd9220/reviews/945451/ kijken dan zien jullie dat er daar bijna alle mensen heel tevreden zijn over dit soort toestel. En er hebben toch 94 mensen hun oordeel gegeven en deze friteuse een score gegeven van 8,5/10