Beste,

TV-Vlaanderen is inmiddels opnieuw bezig met een telefonische marketingronde, waarbij klanten zgn. geinformeerd worden over het verdwijnen van France2 en France3 uit hun aanbod. In ruil worden een paar HD zenders toegevoegd. Het geheel wordt een "upgrade" genoemd, terwijl het verdwijnen van France 2 en 3 in ons geval duidelijk een "downgrade" is.

Bovendien wordt gemeld dat binnenkort het smartcard systeem opnieuw zal wijzigen. De klant kan nu zgn. "gratis" op deze wijziging anticiperen, door telefonisch toe te happen op hun aanbod voor een gratis nieuwe decoder (allicht net zoals vorige keer in ruil voor het opsturen van je oude decoder; we hebben echter dit keer gewoon niet verder door gevraagd). Daartoe gevraagd, weigert TV-Vlaanderen dit aanbod schriftelijk op te sturen.

Wat er evenmin bij wordt verteld, maar bij een vorige vergelijkbare actie alvast in het nadeel van de klant werkte, is dat de programmering van hun gratis decoder door de gebruiker onmogelijk wordt gemaakt. Op die manier krijgt TV-Vlaanderen natuurlijk een betere greep op wat wel en niet toegankelijk is voor de klant, en kunnen ze met extra pakketten een 2de keer langs de kassa passeren, voor zenders die in sommige gevallen "free to air" kunnen ontvangen worden via een andere satelliet. Maar dan moet je wel zelf nog je decoder kunnen programmeren, quod non met het TV-Vlaanderen aanbod. Mijn vermoeden is dat ook dit keer een aantal menu-items in hun decoders worden afgeblokt, zonder dat dit duidelijk wordt medegedeeld.

Een TA analyse van die toestand, en dito waarschuwing voor de aan gang zijnde campagne kan allicht geen kwaad.

mvg,
h.