beste,

ik heb een vriendin die binnenkort in een huis zou willen wonen. de woning is haar al toegezegd, maar ze moet (gelukkig) nog het huurcontract tekenen, en daar zijn toch wat vraagjes en bedenken over:

-volgens de huisbaas zou er sinds kort een nieuwe wet zijn die het toelaat om iemand te verbieden te roken in het huurhuis? klopt dit en mag dat vermeld worden, wettelijk?

-kan de huisbaas eisen dat en zo staat ook vermeld in een mail die hij gestuurd heeft: indien men beslist toch te roken in huis, de huurder voor hij het pand betrekt 700 euro cash geeft aan de huisbaas, voor indien men het huis verlaat, de huisbaas de woning kan schoonmaken en nieuwe gordijnen hangen. dwz: schilderen van de muren, de 'teer' afhalen van het houtwerk en de nieuwe gordijnen hangen.

ik had de veronderstelling indien het wettelijk geeist mag worden, dat de huisbaas het dan eventueel van de borg houd, alhoewel ik het bedrag wel uitzonderlijk hoog vind. als vermeld staat in het huurcontract: "in de staat waar het zich bevind', had ik de gedachte, indien je eruit gaat, zelf de muren terug wit. en terwijl je er woont was je toch ook regelmatig de gordijnen zodat die wit en proper blijven, en bij de wekelijks poets met een vochtige doek met bv st.marc over het houtwerk gaat, dan heeft de "teer" toch geen kans om "in te trekken"??

of ben ik nu verkeerd?

groeten,

Innes