Hallo,

ik heb problemen met het dashboard van mijn Renault Scenic. Sinds mei vorig jaar viel het geregeld weg (ttz, geen aanduiding meer van snelheid, hoeveelheid brandstof, temperatuur, waarschuwingslichtjes e.d.). Dit jaar is het definitief weggevallen. Nu blijkt dat dit een gekend probleem is bij Scenics van het bouwjaar 2004-2005 (mijn auto stamt uit december 2004). In Groot-Brittanie heeft het consumentenprogramma Watchdog zich over de verzuchtingen van de Scenic-rijders ontfermd en heeft Renault (al dan niet onder publieke druk) een regeling getroffen dat ofwel, wanneer de auto jonger is dan 3 jaar, het dashboard kostenloos wordt vervangen, ofwel wordt er een bijdrage van 100 pond gevraagd (wat beduidend minder is dan de kostprijs van een nieuw (+- 800 euro)). Meer info hierover op:
http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/2009/10/renault_get_lost_on_a_scenic_r.html

Hieruit blijkt dus dat Renault erkent dat er ergens iets fout is met het dashboard, want anders zouden ze de kosten wel niet op zcih nemen. In België (en in andere ons omringende landen) weigert Renault dit te doen. Ze voeren een soort van geografische beperking.

Nu vroeg ik mij af, is er iets waardoor ik kan afdwingen dat ik, als belgische consument, dezelfde behandeling kan krijgen als de engelse? Ik vind dit namelijk zeer willekeurig. En een deftige uitleg van renault waarom ze in Engeland wel tussenkomen en in Belgie niet, heb ik nog niet gekregen.

mvg,
annelies