Kan iemand me raad geven voor volgend geval.
Ik ben reeds meer dan 14 jaar geleden gescheiden, het probleem is dat mijn ex niet kan loslaten en
helaas, weer maar eens t kind van de rekening gebruikt.
Mijn dochter wordt binnen enkele maanden 15 jaar
Ze heeft haar hoofdverblijfplaats sinds het vonnis van 97 bij mij.
Bezoekrecht : 1 op 2 weekend + de helft van de vakanties ( klassiek dus )
Onderhoudsbijdrage dochter vonnis 97 : omgerekend 100 € ( toen was het nog een peuter )

Door de studiekeuze van mijn dochter verblijft ze al enkele jaren op internaat, waar ze erg
graag is en dit niet wil veranderen.
Ik heb dan ook nooit aanpassing van de alimentatie gevraagd omdat deze 100 € + 100 € kindergeld compleet
overeenkwamen met het internaatsgeld.
In die periode was er ook sprake van "wapenstilstand" en werden de buitengewone kosten ( die niet
verplicht waren volgens het vonnis 97 ) eerlijk gedeeld ( onderling )

Ineens begin vorig jaar kreeg ik volledig onverwacht een brief van een advokaat ( van mijn ex ) die nu
plots wil dat onze dochter bij hem gedomicilieerd wordt, dat hij het kindergeld in ontvangst kan nemen
en dat alle buitengewone kosten worden gedeeld...

Laat me toe te zeggen, dat mijn ex heel goed op de hoogte is van het feit dat ik ongewild sinds 2007 in invaliditeit ben en dus flink moet inleveren tegenover de jaren voorheen.

Ik ben dan ook verplicht een advokaat te nemen. Hij gaf me bij aanvang van de zaak wel een
gemotiveerde man die er zijn werk van wilde maken.
Het tarief werd afgesproken à 100 € per uur en 10 € per officiele brief.
Er werd niets gezegd over mails behalve dat hij het liefst via mail werkte omdat dit direct en gratis was.
Ik ben 4 x op gesprek geweest.

De zaak is 2 keer voor de rechtbank : de eerste keer om de zaak uit te stellen
De tweede keer heeft de advokaat van de tegenpartij zijn kat gestuurd, zodat de zaak nu op de rol
is geplaatst tot één der partijen de zaak weer opent.

Ondertussen is ook de relatie met mijn vriend hierop spaak gelopen, in die zin dat hij zelf wil beslissen
wat en aan wie hij betaald en niet langer gebruikt wenst te worden. Hij heeft hier niet langer zijn woonplaats en
dus heb ik ook zijn maandelijkse deel van de algemene kosten niet meer.

Bij de start betaalde ik als voorschot 100 € per maand + het door hem opgevraagde achterstallige onderhoudsgeld met indexaanpassing bleef bij hem.

Echter sinds hij weet dat ik er nu financieel helemaal niet goed voorsta heeft hij mij na het tweede bezoek aan de rechtbank een afrekening gestuurd van 2000 €
In de detail moet ik afleiden dat hij elke mail en het nadenken over het schrijven van een mail en het lezen van mijn mail in rekening heeft gebracht.

Ik heb hem meegedeeld dat ik dit bedrag zo snel mogelijk in schijven zou terugbetalen.
Waarop ik het antwoord kreeg, dat gaat niet, je zoekt maar een oplossing, tot de tijd dat je me niet volledig betaald hebt doe ik niks meer voor jou en er zijn al 2 brieven van de advokaat van de tegenpartij aangekomen, die gaan niet eeuwig op jou wachten...

Nu vraag ik me af wat heeft mijn advokaat al voor mij gedaan heeft :

- ik krijg geen onderhoudsgeld meer ( hoewel het vonnis van 97 nog steeds geldig is )
- kreeg een niet betaalde rekening door mijn ex van vorig schooljaar met de vriendelijke mededeling
van zijn advokaat dat het vonnis van 97 nog geldig was zodat ik die 1000 € in schijven alleen heb mogen dragen
- de advokaat van de tegenpartij mag dralen, wat voor mij uiteraard weer extra kosten van de rechtbank
heeft opgeleverd en ik moet sprngen voor de tegenpartij

Ben ik verplicht om deze kosten ineens te betalen ( gaat echt niet )
Ben ik eigenlijk wel goed bezig met deze advokaat - kan ik hem nog "vertrouwen",
ik krijg meer en meer de indruk dat hij eerder met de tegenpartij rekening houdt sinds hij weet dat
ik niet kapitaalkrachtig ben.

Het spijt me voor dit epistel, maar soms begint het allemaal erg hoog te zitten.

Graag advies, tips en / of ervaringen aub.
Ik zal mij misschien minstens begrepen voelen

Alvast bedankt