Beste,

Ik woon in een appartement in een blok van 6. 4 verdiepen met op gelijkvloers geen appartement en dan telkens 2 appartementen per verdiep.

Op het derde verdiep hebben ze sinds een paar weken last van kakkerlakken. Zij gaan dit laten bestrijden. Dit zijn propere mensen en het vermoeden is er dat de kakkerlakken afkomstig zijn van het eerste verdiep waar ze er al maanden geleden mee zitten, deze mensen hebben dit echter nooit laten weten en geven nu pas toe dat ze er al maanden mee zitten. De kostprijs om het appartement te laten ontsmetten is 300 euro als het 1 appartement is, en 200 euro per appartement als we heel onze blok laten doen.

Ik heb echter nooit last gehad van kakkerlakken in mijn appartement en ik vind 200 euro echt te veel om te betalen voor bestrijding van beesten die er niet zijn. En dit allemaal dankzij de povere hygiëne en nalatigheid van een andere huurder. We willen echter op zeker spelen en heel onze blok laten behandelen.

Is het niet mogelijk dat onze huisbaas deze kosten op zich neemt? Heeft hij geen verantwoordelijkheid om de staat van de appartementen te controleren? Had de andere huurder geen meldingsplicht of bestrijdingsplicht toen hij pas met de kakkerlakken zat? De nalatige huurder is echter een probleemgeval, er zijn al regelmatig klachten naar de huisbaas gegaan over het lawaai, de stank,... de mensen die naast hem woonden zijn zelfs verhuisd omdat ze het niet meer konden verdragen. Hij hoort niet in onze blok thuis, onze blok bestaat vooral uit mensen die pas op pensioen zijn en jonge gezinnen.

Onze huisbaas is echter slecht te bereiken omdat hij meer in het buitenland vertoeft. Hij maakt veel beloftes maar komt deze nooit na. (of jaren later pas)

Wat kan ik best doen? De 200 euro toch betalen of is er een betere oplossing?

Met vriendelijke groet,

EllenD.