Hoe veilig tweedehands kopen en verkopen: tips en tricks om fraude te voorkomen

Boomende markt
Steeds meer mensen kopen of verkopen spullen die al een eerste leven achter de rug hebben. Dat gaat van kleren, speelgoed en decoratiespullen tot een smartphone of tablet en een auto.
Waarom tweedehands kopen of verkopen?
De voordelen van tweedehands (ver)kopen zijn bijna onnoemelijk. Het doorverkopen van spullen kan wat extra inkomen opleveren, al wordt voor tweedehands vaak niet veel geboden. Maar er zijn nog andere factoren die een rol spelen:
- Het groeiende milieubewustzijn. Sommige mensen willen minder consumeren en willen minder spullen weggooien die nog in orde zijn.
- Meer aandacht voor het herstellen van spullen, het recycleren om de levensduur te verlengen of zelfs het upcyclen van materialen.
- De evolutie op het vlak van technologie en communicatie. Je moet al lang niet meer een hele dag op een tweedehandsbeurs of een rommelmarkt gaan staan om je overtollige spullen aan de man of vrouw te brengen, gewoon enkele foto’s online zetten volstaat.
VOORDELEN VAN TWEEDEHANDS |
|
Voor de koper |
Voor de verkoper |
Goedkoper kopen dan nieuw |
Een extraatje verdienen |
Ecologische voetafdruk verkleinen |
Oud product een nieuw leven geven |
NADELEN VAN TWEEDEHANDS |
|
Minder goede bescherming dan bij aankoop van nieuw product |
Soms extra kosten (bv. extra zichtbaarheid voor je advertentie, transactiekosten, commissie voor het platform) |
Risico dat het product in slechtere staat is dan wat de verkoper aangeeft |
Problemen achteraf, bv. discussies in verband met de kwaliteit van het product of wanneer te weinig informatie werd meegedeeld (onderdeel ontbreekt, ...). |
Malafide verkoper |
Malafide koper |
Regels voor het tweedhands kopen of verkopen
Hier helpen we je in de eerste plaats met de basisspelregels van tweedehands kopen en verkopen. Want het is belangrijk dat je je rechten en plichten kent. Kan de koper zich bijvoorbeeld nog bedenken na de aankoop? Wie bepaalt hoe de aankoop moet worden betaald? Geldt de wettelijke garantie? Wat als het pakket werd opgestuurd maar het niet is aangekomen?
Daarnaast focussen we op enkele specifieke aspecten al naargelang je te maken hebt met een particuliere tweedehandsverkoper of met een professionele tweedehandsverkoper. Met speciale aandacht voor rommelmarkten, onlineplatformen voor tweedehandsverkoop, tweedehandsauto's en refurbished hightechmateriaal.
Als ook jij het belang van de bestrijding van de wegwerpeconomie hoog in het vaandel draagt, verwijzen we je graag naar onze podcast Laat je spullen langer leven.
Onze tips voor het tweedehands kopen of verkopen
Als voorproefje alvast enkele algemene tips. Vooral om je te waarschuwen tegen mogelijke malafide verkopers/kopers.
Ons advies voor kopers
- Koop bij voorkeur in je buurt. Dat geeft je de kans om langs te gaan om het product live te bekijken en cash te betalen. Het bespaart je de leveringskosten en vermijdt eventuele problemen met die levering.
- Neem je tijd om de nodige informatie over je aankoop te verzamelen: vraag de aankoopfactuur, extra foto’s ... Geef ook nooit je akkoord vóór je een zicht hebt op de volledige prijs, het betaalmiddel en de manier van levering.
- Wees op je hoede als de verkoper zeer gehaast blijkt te zijn.
- Vraag bij een contante betaling voor een niet al te klein bedrag een kwitantie.
- Koop online het liefst bij een verkoper met een goede reputatie. Op sommige onlineplatformen kun je dat checken omdat kopers een score kunnen toekennen aan de verkoper (meestal een tot vijf sterren).
- Geef online je betalingsgegevens of het nummer van je bankkaart alleen door op het daarvoor beveiligde gedeelte van de website. Ga nooit in op de vraag van een verkoper om al een kleine betaling te doen “om je gegevens te verifiëren”, dat is steevast het begin van misbruik.
- Lijkt een aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het dat meestal ook en schuilt er ongetwijfeld een addertje onder het gras.
Ons advies voor verkopers
- Wees correct in de beschrijving als je iets aanbiedt, om discussies achteraf te vermijden.
- Als je een onlineplatform gebruikt om je spullen te koop aan te bieden, lees dan vooraf grondig de regels van het platform na.
- Zet de overeenkomst op papier als het gaat om een zekere waarde. Overweeg zeker bij dure voorwerpen een regeling waarbij de koper het object vooraf kan bekijken en waarbij de betaling en de afhaling van persoon tot persoon gebeuren.
WAAR LIGGEN DE VERSCHILLEN VOLGENS DAT JE KOOPT BIJ EEN … |
|
… particuliere verkoper |
… professionele verkoper |
Je hebt geen herroepingsrecht |
Je hebt 14 dagen herroepingsrecht |
Je kunt hem alleen aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken |
Je kunt je op de wettelijke garantie van minimum 1 jaar beroepen |
Je kunt onderling een betaalmiddel overeenkomen |
Hij beslist meestal zelf welk betaalmiddel je zult moeten gebruiken |
Je kunt onbeperkt met cash betalen |
Je kunt maximaal € 3000 met cash betalen |
Neen.
Zodra er een akkoord is tussen koper en verkoper over het voorwerp en de prijs, is er een overeenkomst die niet zomaar ongedaan kan worden gemaakt. Dat akkoord kan online worden vastgelegd of via sms, mail of zelfs mondeling. In geval van discussie is het uiteraard altijd te verkiezen dat er iets in geschreven vorm is, al is het maar een sms of mail.
Het is dus een illusie te denken dat wanneer je een bod onder de vraagprijs doet op een tweedehandssite en de verkoper daar akkoord mee gaat, je niet gebonden bent zolang je niet hebt betaald. Je zit er wel degelijk aan vast, en je zult de aankoop alleen nog ongedaan kunnen maken als de verkoper daarmee instemt. Hetzelfde geldt overigens voor de verkoper. Ook hij kan niet zomaar onder een verkoop onderuit, bijvoorbeeld wanneer hij van een andere koper een hogere prijs zou kunnen krijgen.
Voor aankopen vanaf € 3 500 is in principe wel altijd een "ondertekend geschrift" vereist als bewijs. Maar als dat er niet is, kan het bewijs nog via een andere weg worden geleverd, bijvoorbeeld met een sms of mail. Toch vormt dat dan wel maar een “begin van bewijs” en zul je dat moeten aanvullen met een ander bewijsmiddel zoals een getuigenis of een vermoeden.
Past het gekochte artikel je niet of blijkt het uiteindelijk toch niet je stijl?
- Alleen als het gaat om een onlineaankoop bij een professionele verkoper, kun je in principe gebruikmaken van het wettelijke herroepingsrecht gedurende 14 dagen. Als je laat weten dat je je hebt bedacht en het gekochte goed tijdig terugstuurt, is de verkoper verplicht om je terug te betalen. We verwijzen je graag naar ons dossier waarin we aan de hand van een stappenplan uiteenzetten hoe je het herroepingsrecht kunt laten gelden.
- Was de verkoper daarentegen een particulier, dan zit je opgescheept met het gekochte artikel, ook al verliep de aankoop online. Je kunt alleen polsen bij de verkoper of hij akkoord gaat om je terug te betalen als je hem het gekochte goed teruggeeft. Of je kunt het zelf proberen door te verkopen.
De zaak ligt anders als blijkt dat het gekochte goed totaal niet overeenkomt met de beschrijving in de advertentie of op de foto, of als onmiddellijk blijkt dat het onbruikbaar is. Dat hoef je niet te pikken, je hebt het recht om je geld terug te eisen (je moet het goed dan wel terugbezorgen aan de verkoper). Laat dat zo snel mogelijk aan de verkoper weten en probeer de zaak in der minne te regelen. Voor een aankoop voor een klein bedrag kun je je wel afvragen of het de moeite loont om hier veel energie in te stoppen.
Tenzij:
- je hebt betaald met een kredietkaart of via PayPal. In dat geval maak je kans op een terugbetaling via de betrokken instelling;
- je hebt gekocht op een onlineplatform dat je in zo'n geval een extra bescherming biedt. Bij Vinted bijvoorbeeld kun je op de "Kopersbescherming" terugvallen als je de aankoop via de website of de app hebt geregeld (en dus niet rechtstreeks met de verkoper). Je kunt de betaling dan tijdelijk laten blokkeren. Men zal je wel vragen om de zaak eerst met de verkoper te bekijken, maar als Vinted beslist dat jij gelijk hebt, zul je je geld terugkrijgen.
Neen, meestal kun je zelf niet kiezen hoe je betaalt. Maar het kan wel een verschil uitmaken of je met een professionele of een particuliere verkoper te maken hebt. Een professionele verkoper bepaalt nu eenmaal meestal zelf welke betaalmiddelen kunnen worden gebruikt, terwijl het bij een particuliere verkoper veeleer een kwestie is van overeenkomen.
Dit zijn de meest voorkomende betaalmogelijkheden:
- Cash: zo betaal je meestal als je je tweedehandsaankoop zelf gaat ophalen. Op dat bedrag staat geen limiet als je met een particuliere verkoper te maken hebt. Een professionele verkoper daarentegen mag maximaal € 3 000 in cash aanvaarden. Met een betaalapp op je smartphone zoals Payconiq by Bancontact betaal je, zonder dat je het geld materieel overhandigt, even snel, face to face, maar dat kun je alleen als de verkoper ook over die app beschikt.
- Onlinebetaling.
- Met een kredietkaart (of via PayPal) of met een debetkaart (Bancontact): koop je online en kun je kiezen tussen die twee formules, kies dan voor de eerste. Zo heb je meer kans op een terugbetaling als er iets fout loopt.
- Onlinebetaling via een derde partij: sommige platformen bieden zelf een betalingssysteem aan waar je gebruik van kunt maken. Daar hangt doorgaans wel een prijskaartje aan vast. Soms wordt het geld daarbij tijdelijk vastgehouden, bijvoorbeeld tot de koper heeft aangegeven dat hij het artikel effectief heeft ontvangen. Dat is bijvoorbeeld het geval op het platform van Vinted.
- Let er zeker op dat de pagina waarop je je betaalgegevens en persoonlijke informatie meedeelt, beveiligd is. Die beveiliging herken je aan het slotje dat rechts onder aan het scherm staat afgebeeld en aan het adres dat begint met “https//” (de “s” op het einde staat voor “secure”, wat “veilig” betekent). - Levering tegen betaling: de optie om pas bij de levering te betalen wordt zeker niet altijd aangeboden, maar ze is vooral interessant bij een dure aankoop. Meestal zul je dan méér verzendingskosten moeten ophoesten dan anders.
- Overschrijving: sommige verkopers stemmen ermee in dat je het bedrag pas overschrijft na de overhandiging of de verzending.
- “Anoniem” systeem, bijvoorbeeld Western Union of MoneyGram: wees op je hoede als een verkoper voorstelt dat je langs die weg betaalt. Die systemen zijn geliefd bij oplichters en het is erg moeilijk om je geld te traceren. Wij raden het gebruik hiervan daarom af.
- Cheque: aanvaard beter geen betaling met een cheque. Sowieso wordt dat in België niet meer gedaan, maar het kan altijd dat je een buitenlandse koper hebt die op die manier wil betalen. Ten eerste moet je er dan rekening mee te houden dat een cheque incasseren bij de bank aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen. Ten tweede loop je het risico dat het een ongedekte cheque betreft en als je op dat moment het artikel al hebt verzonden, ben je de dupe.
- “Anoniem” systeem, bijvoorbeeld Western Union of MoneyGram: wees op je hoede als een koper voorstelt om langs die weg te betalen. Die systemen zijn geliefd bij oplichters en het is erg moeilijk om je geld te traceren. Wij raden het gebruik hiervan daarom af.
Je zult alleen de wettelijke garantie voor een gebrek aan conformiteit kunnen inroepen wanneer je het tweedehandsartikel bij een professionele verkoper hebt gekocht. Dus bijvoorbeeld wanneer je je voor een tweedehandsauto tot een dealer hebt gewend.
Bovendien is het niet zeker dat je die garantie twee jaar lang zult kunnen inroepen, zoals dat het geval is na de aankoop van een nieuw consumptiegoed. Een handelaar mag de garantie bij een tweedehandsaankoop immers beperken tot één jaar. Dat moest wel duidelijk zijn aangegeven op het ogenblik dat je het product kocht, anders is het sowieso twee jaar.
In ons dossier over de wettelijke garantie kun je alles lezen over hoe je dat recht kunt laten gelden.
Er is slechts één geval waarbij je de wettelijke garantie zult kunnen inroepen, namelijk als het tweedehandsproduct dat je hebt gekocht nog geen twee jaar oud is. Dan zou je je immers tegen de oorspronkelijke verkoper kunnen keren als je kunt bewijzen dat het product bij hem werd aangekocht, bijvoorbeeld doordat je de initiële aankoopfactuur hebt gekregen van de persoon die het product aan jou heeft doorverkocht.
In andere omstandigheden zul je de verkoper alleen kunnen aanspreken op basis van de gewone regels van het Burgerlijk Wetboek, waar het de bescherming betreft tegen verborgen gebreken. Waar het schoentje wringt, is dat je zult moeten kunnen aantonen – eventueel zelfs voor de rechtbank – dat het gebrek er al was op het moment van de aankoop maar wel niet zichtbaar, en dat is erg moeilijk, zo niet onbegonnen werk.
Volgens het Burgerlijk Wetboek ligt de verplichting om te leveren bij de verkoper, maar koper en verkoper zijn vrij om hiervan af te wijken en af te spreken hoe het verkochte goed van bij de verkoper tot bij de koper geraakt.
Wie de eventuele kosten van de levering moet betalen, mag onderling worden geregeld. In de praktijk bepaalt de verkoper veelal dat die kosten ten laste van de koper zijn.
Maar mocht er niets over de kosten zijn vastgelegd, dan zijn die voor rekening van:
- de verkoper als werd afgesproken dat hij het product bij de koper zou leveren;
- de koper als die het product komt afhalen (met eigen vervoer of bijvoorbeeld met een bestelwagen die hij huurt).
Wanneer werd afgesproken dat de verkoper het product per post of koerier zal opsturen, heeft hij een dubbele verplichting: niet alleen moet hij het product opsturen (hij houdt daarom maar beter het bewijs van de verzending bij), maar hij blijft aansprakelijk tot het pakje aan de koper is overhandigd. Hij moet dus niet alleen de verzending, maar ook de goede ontvangst kunnen bewijzen.
Tips voor de verkoper
- Maak foto's waaruit blijkt dat het artikel in goede staat is bij het klaarmaken van het pakket.
- Pak het artikel zo goed mogelijk in (des te belangrijker bij breekbare voorwerpen).
- Maak een foto van het verzendklare pak. Want ook als het artikel beschadigd geraakt tijdens het vervoer of verloren gaat, moet jij daar normaliter voor opdraaien. Dan is dat bewijsmateriaal een troef om je tegen de vervoerder te keren en aan te tonen dat je het pakje in goede staat hebt verzonden.
- Vermeld je adres. Dan kan het pakje worden teruggestuurd mocht er onderweg iets mislopen of mocht de koper niet worden gevonden.
- Kies voor een ontvangstbevestiging. Dan zal de koper zijn handtekening moeten plaatsen bij ontvangst.
Tip voor de koper
Moet je voor ontvangst tekenen, doe dat dan niet zonder nadenken. Check eerst of de inhoud van het pakket wel degelijk dat is waarvoor je hebt betaald en of het geen gebreken vertoont of alleszins conform is aan wat online werd vermeld. Plaats pas je handtekening als dat in orde lijkt.
Tweedehandsplatformen zijn een geschikte afzetmarkt voor dieven om gestolen goederen aan te bieden. Vaak is het erg moeilijk om als rechtmatige eigenaar te bewijzen dat het object eigenlijk van jou was. Maar bij bijvoorbeeld een gegraveerde fiets of een auto kan dat wel. Kocht jij – te goeder trouw – een goed waarvan de eigenaar kan bewijzen dat het van hem werd gestolen, denk dan vooral niet dat je het zult mogen houden. De betrokkene kan tot drie jaar na de diefstal het voorwerp van jou terugeisen. Hij zal jou niet moeten terugbetalen. Tenzij je het gestolen item bij een professionele verkoper kocht: dan kan de rechtmatige eigenaar het ook terugnemen, maar hij zal jou wel moeten betalen.
Neen, de opbrengst van zo'n occasionele verkoop moet je normaliter niet in je belastingaangifte opnemen. Dat valt onder wat de fiscus "normale verrichtingen van het beheer van een privévermogen" noemt.
Tenzij je bijvoorbeeld erg vaak verkoopt en de fiscus oordeelt dat het duidelijk niet meer kan worden gezien als de normale gang van zaken voor een privévermogen. In dat geval zal hij de opbrengst als een divers inkomen of zelfs als een beroepsinkomen beschouwen en je daarop belasten.
Het is niet mogelijk om concreet te bepalen vanaf wanneer het voor de fiscus niet meer "normaal" is en de opbrengst belastbaar wordt. De frequentie van de verkopen speelt zeker een rol, maar ook bijvoorbeeld de professionele aanpak of dat de verkopen in het verlengde liggen van je hoofdactiviteit. Gewoon wat van je kleren van het vorige seizoen verkopen zou geen probleem mogen zijn. Maar als je regelmatig spullen opkoopt om opnieuw door te verkopen, zal dat sneller als belastbaar worden beoordeeld.
Zoals je op de vorige pagina kon lezen, is het cruciaal dat je beseft dat je wettelijk amper beschermd bent als je tweedehands koopt bij een particuliere verkoper:
- Je zult niet kunnen gebruikmaken van het wettelijke herroepingsrecht, ook niet als het gaat om een onlineaankoop. De aankoop is dus definitief, en kan alleen nog ongedaan worden gemaakt als beide partijen het erover eens zijn. Je kunt dus hooguit polsen bij de verkoper of hij ermee akkoord gaat dat je het artikel mag terugstuurt. Of je kunt het zelf doorverkopen.
- Je zult de wettelijke garantie voor een gebrek aan conformiteit niet kunnen inroepen, tenzij je een product hebt gekocht dat nog geen twee jaar oud is en je in het bezit bent van de oorspronkelijke factuur. De enige bescherming is de garantie voor verborgen gebreken, maar dat is een moeilijke kwestie.
Rommelmarkten en garageverkopen
Een rommelmarkt of garageverkoop zijn ideale gelegenheden om op korte tijd veel potentiële kopers te zien.
Als verkoper heb je geen speciale vergunning nodig zolang je alleen occasioneel spullen verkoopt en de aangeboden waar niet bestaat uit spullen die je speciaal hebt gekocht of gemaakt met het doel ze door te verkopen. Zolang het gewoon artikels zijn die je van de hand doet bijvoorbeeld omdat je je zolder hebt opgeruimd of omdat je allerlei hebt geërfd, riskeer je niet als professionele verkoper te worden beschouwd.
Ook je eigen garage gebruiken als etalage vormt wettelijk geen probleem. Zolang je als verkoper wegblijft van het openbare domein, kun je vrij je gang gaan.
Wil je verkopen op een rommelmarkt, dan volstaat het dat je je inschrijft bij de organisator. Weet dat elke rommelmarkt zijn eigen huisregels heeft. Zo zul je vaak een kleine bijdrage moeten betalen om een plaatsje te reserveren waar je je spullen zult mogen etaleren. Andere regels kunnen gaan over het tijdstip van de markt, de verplichtingen op het vlak van netheid en veiligheid en de verplichting om alle onverkochte spullen weer mee naar huis te nemen, het verbod op de verkoop van bepaalde soorten voorwerpen, de verkeerscirculatie op de plaats van de markt …
Als koper moet je niet aarzelen om te proberen af te dingen op de vraagprijs. En wanneer je een veeleer dure aankoop doet, is het aangeraden om de gegevens van de verkoper te vragen zodat je met hem contact kunt opnemen voor het geval er achteraf iets mis zou blijken te zijn met het product. Wil hij die niet geven, dan is dat een slecht teken.
Tweedehands online
Vandaag de dag biedt internet ontzettend veel mogelijkheden als je in contact wilt komen met potentiële kopers of verkopers.
Als verkoper kun je spullen die je van de hand wilt doen, altijd posten op de sociale media waar je zelf actief op bent.
Daarnaast zijn er tal van onlineplatformen voor tweedehandsspullen, elk met zijn eigen mogelijkheden en voorwaarden. Denk maar aan Facebook Marketplace, 2dehands.be, kapaza.be, eBay, Vinted, The Next Closet, Booksinbelgium en Catawiki.
Sommige platformen zijn gespecialiseerd in een bepaald soort van producten zoals kleding of boeken. Meestal is het aanbod ruimer en onderverdeeld in categorieën.
In bepaalde gevallen zijn het gesloten groepen, maar normaliter moet je je gewoon registreren om lid te worden.
Lees vooraf aandachtig de gebruiksvoorwaarden voor je je registreert bij een verkoopsite. Houd ook de kosten in de gaten. Soms is het mogelijk om je spullen gratis te koop aan te bieden, vaak in combinatie met een betalende formule waarbij je advertentie meer zichtbaarheid krijgt. Bepaalde platformen vragen altijd een vergoeding, eventueel te betalen door de koper.
Als koper is het makkelijk om online tweedehandsspullen aan te kopen.
KORTE VERGELIJKING VAN ENKELE GEKENDE PLATFORMEN |
|||
|
FB Marketplace |
2dehands |
Vinted |
Advertentie |
Gratis met mogelijkheid om te promoten tegen betaling |
Gratis met mogelijkheid om te promoten tegen betaling |
Gratis met mogelijkheid om te promoten tegen betaling |
Verzending |
Koper en verkoper regelen onderling |
Koper en verkoper regelen onderling |
Geïntegreerd verzendsysteem, kosten voor de koper |
Betaling
|
Koper en verkoper regelen onderling |
Koper en verkoper regelen onderling; mogelijkheid om via Bancontact te betalen |
Betaling via Vinted, die het geld tijdelijk vasthoudt |
In geval van betwisting |
Geen tussenkomst van FB Marketplace |
Geen tussenkomst van 2dehands |
Vinted beslist indien koper en verkoper er niet uitkomen, maar koper betaalt bij elke aankoop een klein extra bedrag voor deze bescherming |
Beoordeling van gebruikers |
Ja |
Ja |
Ja |
Diverse platformen zijn gericht op een beperkte regio om zo de uitwisseling van artikelen en geld te vergemakkelijken. Of ze laten je toe om te zoeken op postcode zodat je makkelijk verkopers kunt vinden die niet te ver van jou actief zijn. Voor jou is het immers handig als je het artikel bij de verkoper kunt gaan ophalen of de verkoper het bij jou levert. Zo kun je meteen nagaan of de verkoper geen loze beloften heeft gedaan over de kwaliteit of de werking van het artikel én kun je gewoon met contant geld betalen.
Als het product moet worden verzonden, zijn de verzendingskosten meestal voor rekening van de koper.
Tips
- Dergelijke zoekertjessites zijn in principe niet onveilig op zich. Maar soms slagen malafide personen erin om je weg van het platform te leiden, via bijvoorbeeld mail of Whatsapp. En dan is het altijd oppassen met wat men je vraagt te doen. Hou zeker de boot af als iemand méér biedt dan je vraagprijs of als men je een betaallink stuurt zogezegd om te controleren of jij betrouwbaar bent. Wees ook op je hoede als je van een koper de vraag krijgt om bij de betaling een QR-code te scannen. Je riskeert in een valse betalingsomgeving terecht te komen die niet altijd makkelijk te herkennen is. De koper stelt eerst voor om de betaling via zijn zakelijke rekening te doen. Jij moet daarvoor je rekeningnummer geven en daarna zal hij je een QR-code bezorgen die je moet scannen om de betaling te bevestigen en het geld te ontvangen. Alles ziet er betrouwbaar uit, de QR-code lijkt te leiden naar de mobiele app van de bank. Maar in werkelijkheid is het een portaal dat in handen is van een oplichter. Door daarop in te loggen geef je hem rechtstreeks toegang tot je rekeningen en kan hij er geld van afhalen. Het is veiliger om een betaling in cash te vragen of gewoon rechtstreeks naar je rekening te laten overschrijven. Wij beschikken over een dossier met meer tips om je te beschermen tegen internetoplichterij.
- Aarzel vooral niet om extra informatie en foto’s te vragen om een beter idee te krijgen van wat je koopt.
- Lees altijd de beoordeling van de tegenpartij. Ervaringen van anderen kunnen zeer leerrijk zijn om de betrouwbaarheid van een verkoper in te schatten.
- Als je de aankoop rechtstreeks met de verkoper regelt en dus niet bv. via het platform, spreek dan vooraf alles duidelijk af: de prijs, de wijze van betaling, de levering of afhaling (minder risico als je persoonlijk afspreekt, thuis of op een openbare plaats), wat met de risico’s van verzending, wie betaalt de kosten …
- Laat je niet blindelings inpalmen door een term als "Kopersbescherming", maar zoek uit of je daar extra voor moet betalen, boven op de vraagprijs en de verzendingskosten. Bij Vinted bijvoorbeeld is dat het geval: daar is dat een verplichte commissie waar je alleen aan kunt ontsnappen als je de aankoop rechtstreeks met de verkoper afhandelt, buiten het platform om.
- Hou alle e-mails en andere documenten bij. Ze kunnen van pas komen als er iets misgaat.
- Volg de verzending nauwgezet op.
- Komt de bestelling totaal niet overeen met de beschrijving of komt ze beschadigd aan? Reageer in dat geval zo snel mogelijk en probeer de zaak met de verkoper te regelen. Want het platform zal normaliter niet tussenkomen. Tenzij je te maken hebt met een platform zoals Vinted, dat je de garantie biedt dat je betaling tijdelijk wordt vastgehouden als je een probleem tijdig hebt gemeld én dat dan zelfs aanbiedt om tussen te komen en desnoods je geld terugstort.
Een tweedehandsauto kopen bij een particulier
Wij beschikken over een dossier boordevol tips over waarop te letten bij de aankoop van een tweedehandsauto. We wijzen op de voor- en nadelen van kopen bij een particulier of bij een dealer, en leggen uit op welke elementen van de auto je moet letten om niet bedrogen uit te komen.
Neem zeker ook de tijd om onze Koopwijzer tweedehandsauto's te consulteren. Je kunt daar al naargelang je keuze qua automerk, brandstoftype, leeftijd van de auto, versnellingsbak, aantal gereden kilometers en cilinderinhoud ontdekken hoe goed tweedehandsauto's van dat soort in onze jongste tevredenheidsenquête scoorden.
Je auto tweedehands verkopen aan een particulier
Het is minder makkelijk om je auto door te verkopen aan een particulier die je zelf zoekt dan om hem gewoon aan de garage over te laten, maar je zult méér uit de brand kunnen slepen. Wij beschikken over een dossier waarin we met een stappenplan helpen om de verkoop van je auto aan een particulier tot een goed eind te brengen.
Zoals je hoger in dit dossier kon opmaken, is het cruciaal dat je beseft dat de regels geldig bij de tweedehandsverkoop door een professionele verkoper vrij nauw aansluiten bij die van een gewone aankoop van een nieuw product in een winkel of een webshop:
- Je kunt gebruikmaken van het wettelijke herroepingsrecht als het gaat om een onlineaankoop. Dus als je het gekochte goed binnen 14 dagen terugstuurt, is de verkoper verplicht om je terug te betalen.
We verwijzen je graag naar ons dossier waarin we aan de hand van een stappenplan uiteenzetten hoe je het herroepingsrecht kunt laten gelden. - Je zult de wettelijke garantie voor een gebrek aan conformiteit kunnen inroepen. In principe bedraagt die twee jaar, maar de wet geeft tweedehandshandelaars de mogelijkheid om die termijn te beperken.
Er zijn wel twee voorwaarden.
- Ten eerste moet de kortere garantieperiode duidelijk worden aangegeven. Als de algemene voorwaarden van de verkoper hierover geen bijzondere clausules bevatten, geldt sowieso de garantieperiode van twee jaar.
- Ten tweede moet de termijn ten minste één jaar bedragen. Als de verkoper bijvoorbeeld een garantie van twee maanden geeft, is dat illegaal en heb je automatisch recht op twee jaar garantie.
In ons dossier over de wettelijke garantie kun je alles lezen over hoe je dat recht kunt laten gelden.
Een tweedehandsauto kopen bij een dealer
Wij beschikken over een dossier boordevol tips over waarop te letten bij de aankoop van een tweedehandsauto. We wijzen op de voor- en nadelen van kopen bij een dealer of bij een particulier, en leggen uit op welke elementen van de auto je moet letten om niet bedrogen uit te komen.
Neem zeker ook de tijd om onze Koopwijzer tweedehandsauto's te consulteren. Je kunt daar al naargelang je keuze qua automerk, brandstoftype, leeftijd van de auto, versnellingsbak, aantal gereden kilometers en cilinderinhoud ontdekken hoe goed tweedehandsauto's van dat soort in onze jongste tevredenheidsenquête scoorden.
Als je juridisch sterk wilt staan tegenover de verkoper, let je er maar beter op dat de aankoop in een billijke overeenkomst wordt vastgelegd. Stel hem daarom voor om ons modeldocument voor de aankoop van een tweedehands voertuig bij een professionele verkoper te gebruiken.
Refurbished hightechmateriaal kopen in de winkel
Is je laptop, smartphone of fototoestel aan vervanging toe? Als je niet per se het allernieuwste model verlangt, kun je overwegen om een “refurbished” toestel aan te schaffen. Dat is een oud(er) toestel dat een tweede leven heeft gekregen: soms wordt de buitenkant vervangen en soms blijft hij gewoon behouden, maar binnenin is een grondige technische check uitgevoerd, onderdelen zijn eventueel vervangen of geüpgraded en de meest recente software is geïnstalleerd. Het gereviseerde toestel zou daardoor probleemloos weer een hele tijd moeten kunnen meegaan.
Die markt is in volle expansie, mede door de snelle evolutie van elektronische apparaten: zodra er een nieuw model van een populair toestel op de markt komt, belandt het vorige in het hergebruikcircuit, waar het een tweede of zelfs derde leven krijgt. Sommige fabrikanten, zoals Apple met zijn iPhones en Medion, leveren zelf refurbished tweedehandstoestellen aan.
Let wel op dat je geen kat in een zak koopt.
- In het geval van smartphones gaat dat refurbishen heel ver, tot compleet nieuwe behuizingen toe. Maar de kwaliteit laat vaak te wensen over doordat minderwaardige vervangonderdelen worden gebruikt.
- Het refurbishen van laptops beperkt zich dikwijls tot het schoonmaken en opnieuw installeren van de toestellen. Dat zijn in de meeste gevallen afgeschreven professionele laptops die na 3 à 4 jaar in loten worden opgekocht en dan als refurbished opnieuw goedkoper op de markt komen. Maar de vraag is of het toestel dat je voor een prikje kon kopen, nog geschikt is voor de steeds veeleisender computertaken.
- Kijk naar de fabrieksgarantie die het merk zelf biedt. Zo kun je soms langer garantie genieten dan via de wettelijke garantie die de verkoper, in dit geval de refurbisher, moet bieden.
- Zoek uit of je echt voordeel doet. Een korting van meer dan 60 %? Vergeet niet dat de prijs wordt vergeleken met de oorspronkelijke adviesprijs, die doorgaans dateert van een aantal jaar terug. De actuele winkelprijs is vaak al flink gezakt of het toestel is nieuw niet meer verkrijgbaar.
Onlineplatformen voor tweedehandsverkoop
Er zijn tal van platformen waar je via een website en/of een app tweedehandsspullen kunt kopen en verkopen.
Heel belangrijk is dat het platform alleen de rol heeft van tussenpersoon. Vaak gaat het hierbij om aankopen tussen particulieren. Dat betekent dus dat je als koper geen gebruik kunt maken van het wettelijke herroepingsrecht en dat de wettelijke garantie voor jou niet geldt.