Nieuws

Modemerken: meer transparantie nodig!

24 april 2017
 Rana Plaza gotranpsarent achact

24 april 2017
De ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh gebeurde exact vier jaar geleden. Toen wilde niemand openbaar maken voor welke modemerken er kleding werd geproduceerd. Dat gebrek aan transparantie bestaat nog steeds, en daarom stonden wij vandaag op de barricades voor het gebouw van de Europese Commissie om maatregelen te eisen.

Exact vier jaar geleden stortte het Rana Plaza complex in Bangladesh in. Daarbij kwamen maar liefst 1138 kledingarbeiders om het leven, en 2000 mensen geraakten gewond. Geen enkel merk wilde toen openbaar maken of er voor hen kleding werd gemaakt, ook al droegen ze een enorme verantwoordelijkheid voor de werkomstandigheden bij hun onderaannemers. Om bedrijven toch aansprakelijk te kunnen stellen voor de slachtoffers en nabestaanden, bestond de enige oplossing erin om tussen het puin een lugubere zoektocht te starten naar de kledinglabels...  

Nog weinig veranderd

Als een dergelijke ramp vandaag opnieuw zou gebeuren, dan zou de situatie waarschijnlijk exact hetzelfde zijn. Er is jammer genoeg immers nog maar weinig veranderd: het overgrote deel van de merken wil nog steeds niets bekend maken over hun productielocaties... 

Actie #GoTransparant

Het is duidelijk: dat moet veranderen! Het is daarom dat wij vandaag om 12.00 u. aanwezig waren bij een actie die de campagne Schone Kleren organiseerde aan het gebouw van de Europese Commissie aan het Schuman-rondpunt in Brussel.

Wij steunen immers de eis om van de Commissie wettelijke maatregelen te vragen die meer transparantie opleggen in de ganse bevoorradingsketen. Dat is het geval in de Verenigde Staten, en het is ook wat het Europees Parlement vraagt in een rapport dat voorligt voor een stemming later deze week.

Concrete eisen 

In afwachting van wetgevende maatregelen, vragen wij alle fabrikanten om vrijwillig transparantie te scheppen over hun productielocaties. In het bijzonder roepen we grote merken zoals Primark, Armani, Forever 21, Urban Outfitters en Walmart op om de namen en adressen te publiceren van de fabrieken die voor hen produceren, samen met informatie over het type product, het aantal werknemers dat er in dienst is, en eventueel details over de moederbedrijven.

Teken de petitie op change.org om deze eisen te steunen

Ondertussen kunt u als consument hieronder zelf controleren of uw kledingmerk zich al engageert voor meer transparantie.

Hoe transparant is uw kledingmerk?

Volledig/Bijna volledig transparant

Een goed begin maar bijkomende inspanningen nodig

Niet transparant

  • Adidas
  • ASICS
  • C&A
  • Esprit
  • GAP
  • G-Star RAW
  • H&M
  • Levi Strauss
  • Marks & Spencer
  • New Look
  • Nike
  • Patagonia
  • Pentland
      • ALDI
      • Abercrombie & Fitch
      • Benetton
      • Bestseller(Jack&Jones)
      • Columbia
      • Disney
      • Décathlon
      • Fast Retailing(UNIQLO)
      • Hudson’s Bay Company(Inno)
      • Lidl
      • Mizuno
      • New Balance
      • PVH Corporation(Calvin Klein,Tommy Hilfiger)
      • Puma
      • Under Armour
      • VF Corp.(North Face, Wrangler, Lee)

           

          • Armani
          • Carrefour
          • Desigual
          • Foot Locker
          • Forever 21
          • Hugo Boss
          • Inditex(Zara, Bershka, Pull&Bear)
          • Mango
          • Primark
          • Ralph Lauren
          • Sports Direct
          • Urban Outfitters
          • WalMart

          Afdrukken Versturen via e-mail