Nieuws

Supermarkten: Colruyt blijft globaal de goedkoopste

23 november 2018

23 november 2018
Over het algemeen hebben de Colruyt-winkels de laagste prijzen voor merk- en eerste-prijsproducten. Maar in Vlaanderen worden ze op de voet gevolgd door Albert Heijn. Voor huismerken zijn Lidl en Aldi 30 tot 50 % goedkoper dan de concurrentie. En Bio-Planet blijft je favoriete supermarkt.

Een Belgisch huishouden (van gemiddeld 2,3 personen) dat zijn boodschappen in een supermarkt doet, geeft gemiddeld € 5 289 per jaar uit. Een flink budget, dat velen binnen de perken proberen te houden.

Om je daarbij te helpen, toont onze rekenmodule supermarkten de meest interessante ketens in de buurt van je woonplaats.

Naar de rekenmodule supermarkten

Betere opvolging van de prijzen

Sinds kort wordt deze rekenmodule regelmatiger bijgewerkt dankzij onze nieuwe methodologie. We baseren ons nu op onlineprijzen die door de verschillende ketens op hun website worden weergegeven. Elke maand nemen we op dezelfde dag 27 000 prijzen op.

En eenmaal per jaar voeren we een vergelijking uit tussen de ketens op nationale schaal. De langverwachte nieuwste versie van deze barometer van de supermarktprijzen is onlangs vrijgegeven. Dit zijn de belangrijkste lessen eruit.

Colruyt blijft globaal de goedkoopste supermarktketen. Goed om te weten: de prijzen zijn er nog lager wanneer de winkel zich dicht bij een Albert Heijn-concurrent bevindt (winkels van de groep Ahold Delhaize, allemaal in Vlaanderen gelegen).

De resultaten per type producten

Voor (inter)nationale merkproducten is Colruyt het goedkoopst ... als de vestiging dicht bij een Albert Heijn gelegen is. Maar die laatste keten staat op de bovenste trede van het podium als je er geen vlees, groenten of fruit koopt. Gevolgd door de Colruyt-ketens en daarna de Carrefour Hyper-winkels. Cora, Intermarché et Match zijn het duurst.

Voor de eerste-prijsproducten (365 bij Delhaize, Everyday bij Colruyt, witte producten bij Carrefour ...) loopt Colruyt steeds voorop. Albert Heijn en Carrefour Hyper volgen.

Voor de huismerken staan de hard discounters aan de leiding, maar is Aldi 3 % duurder dan Lidl. En de andere ketens volgen ver daarna. De huismerken van Colruyt (Boni) en Albert Heijn zijn ongeveer 30 % duurder dan die van Aldi. En in de andere ketens betaal je 40 tot 50 % meer, en zelfs 56 % meer bij Match.

Als we deze drie types producten combineren (wat het koopgedrag van de consument het beste weergeeft), valt één trio op: de Colruyt-winkels dicht bij een Albert Heijn, op de voet gevolgd door de Albert Heijn-winkels en de andere Colruyt-winkels. Deze drie ketens bieden een prijsniveau dat ruim onder het gemiddelde ligt. Carrefour Hyper en Makro behoren tot het gemiddelde, Delhaize en Intermarché overtreffen dat, Cora en Match zijn het duurst.

Van € 2 080 tot 2 456 per jaar en per persoon

Als we de gemiddelde jaarlijkse uitgaven per persoon berekenen, staan Colruyt (€ 2 080) en Albert Heijn (€ 2 127) nog steeds aan de leiding, gevolgd door Okay. Carrefour volgt met € 2 256 €. Vervolgens vinden we, tussen € 2 290 en 2 326, de supermarkten van de groep Carrefour, Makro en de supermarkten van de groep Delhaize (Delhaize en AD Delhaize). Ten slotte is het bij Intermarché (€ 2 373), Cora (€ 2 391) en vooral Match (€ 2 456) dat de jaarlijkse rekening het meest gepeperd is.

Opgelet: we hebben het hier alleen over de prijzen. We spreken ons hier niet uit over de kwaliteit van de producten en maken geen kwalitatieve vergelijkingen tussen supermarktketens.

Jouw favoriete ketens

Samen met onze duizenden prijsopnemingen hebben we onze abonnees gevraagd welke supermarkt(en) zij verkiezen, zowel in het algemeen als voor een reeks specifieke criteria.

Net als vorig jaar gaat de voorkeur uit naar Bio-Planet, de bio keten van de Colruyt-groep. De respondenten waarderen die winkels meer dan de andere voor de kwaliteit van de producten, de vriendelijkheid van het personeel, de aanduiding van de prijzen in de rekken, het comfort in de winkel en de kwaliteit van het brood.

Twee andere ketens van de Colruyt Group vervolledigen het podium: de supermarkt Colruyt en Okay, de buurtwinkel van de groep.

Duurzaamheid ja, maar niet tot elke prijs

Daarnaast vraagt 71 % van de consumenten om betere informatie van de supermarkten over de ecologische voetafdruk van hun producten, bijvoorbeeld via een duurzaamheidsscore. 

Maar als de consumenten zelf in de buidel moeten tasten, zijn hun antwoorden meer gemengd: 38 % van de consumenten is bereid om een milieutaks te betalen voor bepaalde producten met een grote ecologische voetafdruk, terwijl 44% hiertegen is. Resultaten in lijn met die van onze "plastic"-enquête die vorige maand werd gepubliceerd: bijna drie op de tien respondenten verklaarden akkoord te gaan met het betalen van maximaal 5 cent extra voor een composteerbare in plaats van een wegwerpkoffiecapsule, maar de helft weigerde om ook maar het geringste supplement te betalen.

Met andere woorden, de consumenten vragen om een duurzamer aanbod in de supermarkten, maar bij voorkeur zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt voor hun portefeuille. De paradox van de huidige consumptie.