Nieuws

Slachtoffers Rana Plaza vergoed, met dank aan een miljoen consumenten

10 juni 2015
rana plaza

10 juni 2015

De nabestaanden van de slachtoffers van de instorting van Rana Plaza, de kledingfabriek in Bangladesh, kunnen dan toch worden vergoed. Het is een grote overwinning voor de Schone Kleren Campagne, die meer dan een miljoen consumenten wist te mobiliseren met tal van petities en acties.

Twee jaar na de instorting van het complex was er nog steeds 2,4 miljoen dollar te weinig verzameld om de overlevenden van de ramp en de nabestaanden van de slachtoffers te kunnen vergoeden. Door een laatste grote, zij het anonieme, bijdrage is er nu voldoende geld voor de schadevergoeding.

Op zoek naar 30 miljoen

Het internationale netwerk van de Schone Kleren Campagne voerde sinds de instorting campagne om merken en ketens onder druk te zetten om de slachtoffers te vergoeden. Meer dan een miljoen consumenten uit Europa en andere delen van de wereld namen deel aan acties en petities, gericht naar de grote internationale ketens die kleding lieten maken in één van de vijf fabrieken van het Rana Plaza complex. In november 2014 had het Rana Plaza Dono Trust Fund bekendgemaakt dat er 30 miljoen dollar nodig was om de 5000 claims te kunnen dekken, maar tot voor kort was er dus nog een flink tekort.

Kledingmerken ontlopen verantwoordelijkheid

Dat het uiteindelijk meer dan twee jaar heeft geduurd om het nodige geld in te zamelen, had vooral te maken met het gebrek aan engagement bij de grote kledingmerken om hun verantwoordelijkheid op te nemen, zoals Mango, Primark, het Canadese Joe Fresh en Benetton. Onder meer dat laatste wachtte erg lang met een financiële bijdrage te leveren en stortte uiteindelijk slechts een miljoen euro in het fonds dat daarvoor werd opgericht, in plaats van de 5 miljoen euro die werd gevraagd met onder meer de hashtag #benettonpayup5million op sociale media.

Overwinning, maar duurde te lang

Het is een grote overwinning voor Schone Kleren Campagne, al duurde het veel te lang om 30 miljoen dollar te verzamelen bij bedrijven die een gezamenlijke jaarlijkse winst van 20 miljard dollar maken.

Het ingezamelde geld zal nu worden gebruikt om overlevenden van de ramp en nabestaanden van de slachtoffers te vergoeden. Bij de ramp, op 24 april 2013, kwamen 1138 arbeiders om het leven. Dat bracht een internationale discussie op gang over de werkomstandigheden in kledingfabrieken.