Nieuws

Online kijken, offline kopen

21 februari 2018
Winkelgewoontes van de Belgen

21 februari 2018
Volgens onze enquête wordt de manier waarop je iets koopt bepaald door het type product en je temperament. Er komen verschillende trends naar voren: je zoekt graag advies op het web, je koopt echter liever "in het echt", de zogezegd “duurzame” aankopen zijn dat steeds minder en hoe impulsiever je bent, hoe meer spijt je hebt.

We ondervroegen zo’n 1000 Belgen over hun koopgewoonten. Onze aandacht was gericht op 6 types producten: kleding, schoenen, kleine huishoudelijke apparaten (bv. stofzuiger, microgolfoven, strijkijzer, mixer ...), grote huishoudelijke apparaten (vaatwasser, wasmachine, koelkast, diepvriezer ...), smartphones of tablets en computers. Natuurlijk kopen we de eerste meer dan de laatste, maar we stellen vast dat zogenaamde “duurzame” aankopen dat steeds minder worden.

Virtuele mond-tot-mondreclame

Voor de aankoop van een smartphone, tablet of computer zoekt 1 Belg op 3 informatie op forums of andere productbeoordelingssites met meningen van consumenten. Vergelijkingswebsites en consumentenverenigingen zijn ook populair voor dit type informatie. Over het algemeen zoekt men informatie voor een aankoop van hightech of elektro. Veel minder (slechts 1 op 5 Belgen) doen dat voor kleine aankopen zoals kleding en schoenen.

Aankopen in een fysieke winkel zijn niet dood

Hoewel winkelen op het web steeds succesvoller wordt, loopt het nog steeds ver achter op aankopen in echte winkels. 36% van de respondenten geeft aan al minstens een van de enquêteproducten online te hebben gekocht. In de leeftijdsgroep van 18 tot 29 jaar bereiken we de score van 63%. Jongeren zijn meer “multichannel”.

Bijna 3 op 4 Belgen kopen - onder andere - kleding en schoenen in de traditionele winkels. 1 op de 5 respondenten koopt ook kleding online. Voor grote elektro beperken de online aankopen zich tot 8%, wat weinig is. We bereiken echter het tweevoud voor online aankopen van smartphones, tablets en computers.

Steeds minder “duurzame” aankopen

Wanneer we je bevragen over de frequentie van je aankopen, is het antwoord van de meerderheid dit: 4 tot 5 keer per jaar voor nieuwe kleding en 2 keer per jaar voor nieuwe schoenen. 1 op de 3 Belgen koopt elke 3 jaar een klein en een groot elektronisch huishoudapparaat. Dezelfde frequentie als die voor de aankoop van een smartphone of tablet en computer voor de helft van de respondenten.

Voor de smartphones en tablets is het interessant vast te stellen dat 1 op de 20 Belgen elk jaar van toestel verandert. Dat is vrij veel voor een aankoop die geacht is langer mee te gaan.

De impulsieve koper heeft meer spijt

Tijdens onze enquête identificeerden we 3 types koopgedrag: de impulsieve kopers, de twijfelaars en degenen die gevoeliger zijn voor de meningen van anderen. 31% van de respondenten geeft aan minstens één van de 6 producten op een impulsieve manier hebben gekocht. Deze trend komt vaker voor bij degenen onder de 45 jaar.

Degenen die geneigd zijn om impulsief te handelen, kopen meer kleding en schoenen en veranderen sneller van smartphone en tablet. Ze zijn ook geneigd om meer online te kopen. De keerzijde van de medaille: ze hebben vaker spijt dan de anderen. Hun spijt betreft vooral de aankoop van kleding of schoenen in de afgelopen 12 maanden. Voor schoenen heeft hun spijt vaak betrekking op de kwaliteit. Minder vaak is dat omwille van het loutere feit dat ze ze weinig dragen.

Voordat je online koopt ...

Dankzij onze Koopwijzer webshops kun je 116 online shops vergelijken en onze analyse raadplegen van verschillende juridische aspecten en de gebruikerstevredenheid.

Koopwijzer webshops


Afdrukken Versturen via e-mail