Nieuws

Valse promoties: fotokalenders Kruidvat, een voorbeeld om niet te volgen...

06 december 2017
Valse promotie fotokalender Kruidvat

06 december 2017

Sedert januari betaalde je voor een fotokalender bij Kruidvat steeds dezelfde prijs. In november werden die prijzen plotsklaps verhoogd, waarna er quasi meteen een korting van 25 % op werd aangeboden. Volgens ons gaat het hier dan ook om een valse korting. We hebben hierover klacht ingediend bij de FOD Economie. 

Geregeld lopen er bij ons klachten binnen van mensen die geconfronteerd worden met valse promoties. Dat kan gaan van prijsstickers die over de oude worden gekleefd, over kortingen die er geen zijn, tot valse referentieprijzen.

Prijsstijging, maar meteen "doorstreept"

Een typisch voorbeeld van deze praktijken zijn de fotokalenders van Kruidvat. Na een test waarbij we de printkwaliteit van dit product onder de loep namen, volgden we ook de prijsevolutie van de fotokalenders bij verschillende bedrijven. 

Wat stelden we vast bij Kruidvat? Van januari tot oktober betaalde je voor een A4-fotokalender met glanzend papier € 16,99. Een mat exemplaar kostte je €14,99. In november werden die prijzen plotsklaps verhoogd tot respectievelijk €19,99 en € 16,99. Maar die nieuwe prijzen werden al snel doorstreept. De twee producten genoten een “korting” van 25 %.

Maar is er wel echt sprake van een korting van 25%? Alleszins niet in vergelijking met de prijs die bijna het hele jaar lang werd gevraagd voor de kalenders ...

Valse kortingen

Het lijkt er sterk op dat Kruidvat de prijzen van deze kalenders enkel en alleen heeft verhoogd om klanten te doen geloven dat ze een fikse korting genieten. Een referentieprijs moet immers correct zijn. En dat is in onze ogen hier niet het geval. De prijzen op basis waarvan de kortingen werden berekend, werden niet lang genoeg gehanteerd door Kruidvat. 

Wees waakzaam

Wij hebben alvast een klacht ingediend bij FOD Economie over deze misleidende praktijk. We raden echter iedereen aan, zeker in aanloop naar de feestdagen en tijdens de solden, om extra waakzaam te zijn voor kortingen die handelaars aanbieden. In het beste geval ga je enkele weken (of zelfs maanden) vooraf al even na wat de prijs is, zodat je kan controleren of de handelaar je wel een echte korting geeft.

Dien klacht in

Heb je gelijkaardige praktijken meegemaakt ? Ben je ontevreden over een product of dienst? Dien dan klacht in via onze klachtenmodule.

Dien klacht in


Afdrukken Versturen via e-mail