Nieuws

Wacht niet tot de solden om goede koopjes te doen!

19 juni 2018
sperperiode

19 juni 2018
Hoewel de soldenperiode officieel begint op 1 juli in de zomer en op 3 januari in de winter, pakken de winkels toch al uit met kortingen onder andere in de vorm van koppelverkoop: -10, -20 of zelfs tot -30 % bij aankoop van een tweede artikel.

Deze regel is toegelaten en laat winkels toe om de sperperiode te ontwijken.

Voor de solden ...

... is er de sperperiode, een periode van een maand waarin handelaars geen kortingen mogen aankondigen. Althans wat kleding, schoenen en lederwaren betreft. Het is evenwel niet onwettig om de prijs te verlagen of om koppelverkopen aan te bieden.

De wet staat echter wel toe dat er tijdens de wachttijd uitverkopen of andere commerciële acties georganiseerd worden. Tijdens die acties zijn prijsverminderingen toegelaten. Het is gewoon verboden om ze ‘solden’ te noemen.

Daarnaast is ook de zogenaamde koppelverkoop toegestaan: artikelen goedkoper aanbieden op voorwaarde dat je er minstens twee koopt. Wat wel niet toegelaten is, is verkopen met verlies behalve tijdens de solden. De belangrijkste kortingen worden dus enkel voorbehouden voor die periode voor een beperkter aanbod.

Die ‘sperperiode’ heeft eigenlijk niet veel nut meer omdat overal al kortingen worden aangeboden voor de officiële periode. Die onduidelijkheid maakt ons er geen voorstander van. We zijn van mening dat consumenten op elk moment van de beste prijs moeten kunnen genieten.

Geen referentieprijs meer

In het verleden voorzag de wet op de handelspraktijken en de bescherming van de consumenten dat de verkoper geen prijsvermindering kon aankondigen wanneer de nieuwe prijs lager was dan de ‘referentieprijs’.

Deze prijs bestaat niet langer. Resultaat: chaos! We hebben het vastgesteld met onder andere de fotokalenders van Kruidvat! Hoe kan zonder duidelijk gedefinieerde referentieprijs gecontroleerd worden of een korting wel degelijk toegepast werd en dat de handelaar zijn prijzen enkele dagen voor de aankondiging van een (valse) promotie niet verhoogd heeft? Elke situatie moet afzonderlijk bekeken worden om te bepalen of de consument al dan niet misleid wordt.

Controle van toegepaste prijzen

We eisen dan ook dat het verdwijnen van de sperperiode gepaard gaat met een strengere controle op de werkelijk toegepaste prijzen voor de aangekondigde kortingen. Er werden ook richtlijnen (aanbevolen door de Europese Commissie) uitgestippeld zodat het voor eens en altijd duidelijk is voor zowel de handelaar als de consument. 

In afwachting op concrete maatregelen en als je er zeker van wilt zijn dat je een koopje gevonden hebt, kun je onze extensie installeren die aangeeft of het product van jouw keuze goedkoper is in een andere webshop. Zo kun je controleren of de toegepaste korting een echte korting is.

Installeer de extensie "Beste Prijs"