Vermijd een kater door de wintersolden

Op maandag 3 januari begonnen de wintersolden in ons land. In winkels en onlineshops vliegen de kortingen je om de oren. Om de valkuilen van sommige verkopers te vermijden, volgen hier enkele tips voor succesvol winkelen.
Garantie geldt altijd, omruilen niet
Of een artikel nu in de uitverkoop is of niet, je hebt altijd recht op dezelfde wettelijke garantie van twee jaar. Als een artikel bijvoorbeeld een gebrek vertoont, mag een verkoper niet weigeren de garantie toe te passen omdat het betrokken artikel in de uitverkoop was.
Anderzijds mag een winkelbediende wel weigeren een artikel dat in de uitverkoop was te ruilen of terug te nemen als het niet geschikt blijkt. Hoewel sommige winkels zonder bezwaar producten terugnemen, zijn het slechts commerciële gebaren en geen wettelijke verplichtingen.
Wil je meer weten? Lees ons dossier Aankopen terugbrengen: ook tijdens de solden?
Online aankoop retourneren
Ook als je tijdens de solden een product online hebt gekocht, mag je het binnen 14 dagen terugsturen als het je niet bevalt. De kosten voor het terugzenden van het product kunnen voor jouw rekening zijn. En als je een product in een webshop hebt gekocht maar het vertoont een gebrek, kun je het gratis terugsturen en een nieuw product of een terugbetaling vragen.
Wil je meer weten? Lees ons dossier Solden op internet: hoe zit het met herroepingsrecht?
Wil je de beste deals vinden? Ontdek ons platform Rate my deal.