Nieuws

Opgepast voor frauduleuze webshops tijdens de solden

22 december 2020
fishing

Met de solden in aantocht, door de coronamaatregelen voor een groot deel online, moet je goed opletten waar je koopt. Steeds meer Belgen worden immers het slachtoffer van online fraude. We geven je enkele tips om fraude te voorkomen.

Internetfraude blijft een toenemend probleem. Volgens het Meldpunt van de FOD Economie steeg het aantal meldingen in 2019 (9 142) met 29 procent tegenover 2018 (7 082). De vijf meest voorkomende klachten waren frauduleuze praktijken, ongevraagde reclame, niet geleverde goederen of diensten, inbreuk tegen de gegevensbescherming en ongevraagde levering van goederen of diensten.

Bovendien maken fraudeurs gretig misbruik van de coronacrisis om slachtoffers te maken. We kunnen consumenten dus niet genoeg waarschuwen voor phishing en allerlei vormen van internetfraude. Wees voorzichtig, is de boodschap.

Valse webshops azen op je geld

Opvallend zijn het grote aantal dubieuze webshops die je proberen op te lichten. Een klassieke werkwijze van de oplichters is dat je op hun website een product bestelt en al meteen moet betalen, maar dat je daarna het product nooit toegestuurd krijgt. Je kunt het bedrijf nadien niet meer contacteren en na twee weken tot maximaal twee maanden blijkt de website offline te zijn en zijn de oplichters verdwenen met de noorderzon, met jouw geld op zak. Meestal gaat het om relatief kleine bedragen, maar in uitzonderlijke gevallen gaat het om een paar duizend euro.

Tips om jezelf te beschermen

Om te voorkomen dat je wordt opgelicht, moet je goed letten op de URL van de site en op de keurmerken die soms slecht nagemaakt zijn. Verder zijn taalfouten, de afwezigheid van contactgegevens van de firma en onrealistisch hoge kortingen een goede indicatie om aan te nemen dat het om een frauduleuze verkoper gaat. Meer tips om valse praktijken te ontmaskeren lees je in ons uitgebreide dossier over kopen via het internet.

Om te voorkomen dat ook anderen het slachtoffer worden van oplichters, raden we aan om gevallen van of pogingen tot fraude te melden bij het Meldpunt van de FOD Economie en bij de bank. Heb je de gegevens van je bankkaart opgegeven, dan raden we aan deze onmiddellijk via Card Stop (070 344 344) te blokkeren. Je neemt dan beter ook onmiddellijk contact op met je bank om je rekening te laten blokkeren.

Een probleem met een aankoop tijdens de solden?

Aarzel niet om de experts van onze adviesdienst te contacteren als je een probleem ondervindt. Je kunt ze elke werkdag bereiken, van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (op vrijdag tot 16 uur) op het nummer 02 542 34 34.

Bel 02 542 34 34

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

reacties

Wees de eerste om te reageren