Nieuws

Zomersolden beginnen op 1 augustus

07 april 2020
corona

De kledingwinkels vragen om een extra lange sperperiode in de aanloop naar de zomersolden. Daar hebben we ons tegen verzet. Minister Muylle houdt het op één maand.

De winkels worden bijzonder getroffen door de lockdownmaatregelen die sinds 18 maart van kracht zijn. Kledingzaken bijvoorbeeld kunnen hun collecties niet aan de man brengen, tenzij ze een webshop hebben.

De kledingsector vroeg aan de federale minister van Economie Nathalie Muylle om de zomersolden te verplaatsen van 1 juli naar 1 augustus 2020. De regering is van plan om in te gaan op deze vraag en wij hebben daar geen bezwaar tegen.

Drie maanden is te veel

Er werd ook gevraagd om de sperperiode te verlengen. Dat is de periode waarin geen kortingen mogen worden aangekondigd. De sperperiode gaat normaal één maand voor de solden in. De middenstandsorganisaties willen de sperperiode dit jaar echter laten ingaan zodra de lockdownmaatregelen worden ingetrokken. Als de lockdown niet verder wordt verlengd dan de huidige maatregelen voorschrijven, zou de sperperiode gelden van 20 april of 4 mei tot 1 augustus. Maar drie maanden vinden wij niet aanvaardbaar.

We zijn al geen grote voorstanders van de sperperiode. In deze periode mogen winkeliers geen kortingen aankondigen, m.a.w. ze mogen hun prijzen verlagen, maar zonder er enige ruchtbaarheid aan te geven. Veel winkeliers omzeilen de regel door kortingen bekend te maken voordat de sperperiode begint. Voor de consument is deze situatie allesbehalve duidelijk. Daarom hebben we minister Muylle laten weten dat we een verlengde sperperiode geen goed idee vinden.

De minister begrijpt onze bezwaren en houdt de sperperiode op één maand. Als de startdatum van de solden verschuift naar 1 augustus, zal de sperperiode beginnen op 1 juli.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Rechten als consument  van onze community Familie & vrije tijd .

144 reacties

User name
28/03/2020
WIM VAN GENECHTEN

Wij hebben met 40 personen een kasteel gehuurd in de Ardennen . Nu kan dit misschien niet doorgaan met het coronavirus . Als het helemaal niet kan doorgaan hebben we dan recht op een volledige terugbetaling van ons voorschot ? Want de eigenaar heeft ons opties gegeven . Optie 1 is 50% laten vallen als het niet door gaat . Optie 2 is 25% laten vallen als we terug boeken voor in het jaar 2021 op weekend te gaan . Hebben zij daar het recht op met deze onvoorspelde situatie van het coronavirus .

User name Moderator
30/03/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Als je wil weten wat je rechten zijn als consument in dit geval kan je best even contact opnemen met onze advocaten op het gratis nummer 080029510 . Ze zullen je graag verder helpen ! Mvg, ^An

User name
28/03/2020
JOHAN TROCH

Met welk product kan ik het best schakelaars en deurklinken ontsmetten.

User name Moderator
30/03/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Het genetisch materiaal van coronavirussen is bedekt met een laag vet (de lipidelaag), waardoor ze gevoelig reageren op stoffen die vet oplossen zoals alcoholen, zeep of afwasmiddelen. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat deze producten het virusoppervlak beschadigen en het virus inactief maken. Daarom dat handen wassen met zeep zo’n goede voorzorgsmaatregel is om besmetting te voorkomen, en dat alcohol (minimum 60%) en javel aangeraden worden om vaak gebruikte oppervlakken te ontsmetten. Verdere info hierover vind je in ons artikel via volgende link:  https://bit.ly/2UrbdgC .Mvg, ^An

User name
30/03/2020
JOHAN BRISSON

Beste,
Wij hebben (bijna) een huis gekocht in Spanje (Valencia). De compromis en de garantie werden, via onze lokale gestor, ondertekend en betaald op 9 maart 2020 in Valencia. De definitieve acte bij de notaris in Spanje is voorzien op maandag 4 mei 2020. De kans dat wij dan (veilig) naar Spanje kunnen vliegen voor de ondertekening lijkt me heel klein. Hoe kunnen we dit oplossen?
mvg
JB

User name Moderator
31/03/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Best is het hiervoor even contact op te nemen met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 . Ze zullen je graag verder helpen ! ^An

User name
08/05/2020
Jozefien , Gereageerd:

Beste voor mij net hetzelfde

Ik moet tegen 25 mei de volledige som betalen
Ik zou normaal 23 juni vertrekken Istanbul turkije . Zoals we nu weten zijn reizen naar buitenland geannuleerd tot 7juni.
Wanneer we meer weten geen idee.
Als ik zelf annuleer ben ik het geld van het hotel zowiezo kwijt volgens het reisbureau. Ik heb al naar het hotel gebeld maar deze nemen niet meer op als ze mijn nummer zien staan.


Ben ik dit verplicht te betalen ? Mijn reis is geboekt via een reisbureau, maar ze hebben een hotel geboekt via booking.com . Dit is dan geen pakketreis ?. Correct er is betaald met een kredietkaart om verzekering te hebben ?

Heb ik nog recht op een voucher als ik niet het volledige bedrag betaal

User name Moderator
12/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Als je reisbureau je hotel en vlucht voor jou geboekt heeft en ze staan beide vermeld op de boeking dan wordt dit beschouwd als een pakketreis. Als je reis nog niet werd geannuleerd door de organisator dan zal je wel het restbedrag moeten betalen ! We raden je aan om dit zeker niet te vroeg te doen, maar je moet er inderdaad van uitgaan dat je reis nog zou kunnen doorgaan op de vooropgestelde vertrekdatum. Best is ook dat je zelf de reis niet annuleert. Als er uiteindelijk toch een annulatie komt zal je een voucher aangeboden krijgen die je volgens het MB Muylle niet mag weigeren, zelfs al wordt er hier en daar gewag gemaakt dat dit in strijd is met de Europese wetgeving. 

User name
31/03/2020
MARCEL ROOFTHOOFD

Wij zouden met een groep van 6 op cruise gaan einde mei (Baltische staten) . Nu moeten we het saldo betalen voor half april, anders moeten we annuleren en verliezen we de helft van de risson. Wat moeten we doen?

User name Moderator
31/03/2020
An | Moderator , Gereageerd:

We merken inderdaad dat er gewacht wordt met annuleringen door de reisorganisatoren, het Ministerieel Besluit dat recent werd uitgevaardigd door minister Muylle voorziet dat er een voucher moet worden afgegeven voor het bedrag dat de reiziger reeds had betaald (en dus niet na het bijstorten van het saldo om dan nadien een voucher te krijgen !), in jouw geval kan je een voucher eisen voor het reeds betaalde bedrag.  Als je hierbij problemen ondervindt kan je gerust onze advocaten om raad vragen via het gratis nummer 080029510 . ^An

User name
13/04/2020
MARCEL ROOFTHOOFD , Gereageerd:

De condities vermelden wel dat niet betaling voor 16 april beschouwd wordt als annulatie. De reder heeft ondertussen alle cruises geannuleerd tot 29 mei, wij vertrekken pas 31 mei, dus tot nu toe gaat de reis door. Wat moet ik nu doen?

User name Moderator
14/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Je kan hiervoor best even onze advocaten raadplegen op het gratis nummer 080029510 , ze helpen je graag verder ! ^An

User name Moderator
14/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Ik kom nog even hierop terug : volgens het ministerieel besluit (Muylle van 19/03 en 03/04) geldt de tegoedbon 'voor het bedrag dat reeds is betaald' door de reiziger. Dus als je het saldo niet betaalt is er geen sprake van enige contractbreuk (zelfs al wordt hiermee geschermd door de organisator) ! Je krijgt een bon voor jpuw voorschot. ^An

User name
04/04/2020
JURGEN , Gereageerd:

Heb een goedkoop aanbod gehad om op reis te gaan maar ben er niet op in gegaan, maar denk wel dat dergelijke organisatie een verzekering hebben.

User name
05/04/2020
PAUL VAN CAMPENHOUT , Gereageerd:

Ook wij hebben met 6 mensen geboekt bij De Blauwe Vogel, cruise vertrek 30 mei naar de Baltische Staten. Een nogal onvriendelijke begeleidende brief maant aan tot betaling van het restbedrag voor 14 april.
24 maart stuurden ze een mail met een heel ander verhaal. Er zouden geen betalingen meer gevraagd worden.

User name
29/04/2020
DE DOBBELEER J , Gereageerd:

Heb hetzelfde probleem.

User name
31/03/2020
MARC DE LAET

Beste, Ik heb vorig jaar geboekt voor een Cruise Baltische Staten. Sinds de corona crisis ons land heeft bereikt ben ik daar niet meer zo zeker van. Ik heb de reis volledig betaald. Ik heb ook de organisator bericht gestuurd van de zeer gebrekkige informatie die we krijgen.
Zij berichtten mij dat tot 25 april alle afvaarten zijn geannuleerd. De afvaart naar de Baltische Staten is 28 april. Echter het schip ligt in Amsterdam, Nederland heeft quarantainemaatregelen tot 1 juni, deelnemers aan de cruise worden met bussen, dicht op elkaar dus, naar Amsterdam gereden. Ik vind het onverantwoord om nu 500 man, personeel van het schip niet meegerekend, op zo'n cruise de zee in te sturen. De landen die we zouden aandoen zijn ook gesloten of zullen ons waarschijnlijk niet binnenlaten.
Ik vind dat de organisatie te weinig ruimte laat tussen wat de wetenschappers zeggen en de tijd die het toerisme neemt om terug aan de slag te gaan.
Als ik nu annuleer laat ik 50% van reissom vallen, maar als de reis dan alsnog niet doorgaat krijg ik die andere 50% ook nog? Ik zit in een tweestrijd tussen door het onverantwoord werken van de reissector. Mvg, Marc

User name Moderator
31/03/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Best is het nog even af te wachten voor jezelf stappen onderneemt, de volledige reissom heb je toch reeds betaald. De data ivm quarantaine en andere veiligheidsmaatregelen kunnen inderdaad nog verder worden opgeschoven en dan zal die reis sowieso door de organisator zelf moeten worden geannuleerd. Als dit gebeurt zal je normaal gezien een voucher aangeboden krijgen die je volgens een recent decreet ook gaat moeten aanvaarden.  Maar sowieso vechten wij dit aan, want wij pleiten dat terugbetaling moet mogelijk zijn als het niet anders kan. Bij twijfel neem je best contact op met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 .   ^An

User name
07/04/2020
MARC DE LAET , Gereageerd:

Heel hartelijk bedankt voor de raad. De cruise is geanuleerd maar ik heb nog geen melding gekregen wat de organisatie zal beslissen. In de Algemene Voorwaarden staat wel dat de organisatie alles terugbetaald bij annulatie van hun kant. Afwachten maar

User name
29/04/2020
MARC DE LAET , Gereageerd:

Beste An, Op 6 april kreeg ik een mail van Plus cruise dat de cruise werd geannuleerd met meer inlichtingen op latere datum. Ik heb nog altijd geen verdere inlichtingen ontvangen dus heb ik er zelf om gevraagd. Zij stellen zelf voor eventueel de reis te verplaatsen naar een latere datum, ofwel een reischeque te aanvaarden.
Maar wat als ik helemaal geen reischeque wil en dat ik ook niet meer die cruise wil maken, gaan ze dat beschouwen als annexatie van mijn kant? Plus-cruise zwaait op dit ogenblik met wat minister Muylle heeft gezegd over terugbetaling. Maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Er is van hun kant nog geen officieel document verstuurd aan alle reizigers neem ik aan.

User name Moderator
29/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

In het geval van pakketreizen (minstens vervoer en accommodatie) is de wet Muylle van toepassing en krijg je een voucher (min 1 jaar geldig) aangeboden die je niet mag weigeren. Als je na 1 jaar geen gebruik hebt gemaakt van die voucher dan kan je terugbetaling vragen en heeft de organisator 6 maanden (maar we hopen dat dit kan teruggebracht worden tot 3 maanden) de tijd om je terug te betalen. De voucher wordt gedekt door het Garantiefonds Reizen voor het geval dat ..  Het is jammer maar de wet is de wet en die voorziet in het geven van een voucher, ook Europa heeft dit toegestaan ! 

User name
29/04/2020
MARC DE LAET , Gereageerd:

Bedankt An

User name
07/05/2020
DIRK CALLENS , Gereageerd:

Als het de blauwe vogel betreft dan is dit voor hem geen probleem
Hij is niet 'impressed'
Kreeg geen deftig antwoord van hen toen ik om een coronavoucher vroeg wegens het niet vertrekken op 02.05.2020 op de Baltische cruise. Op 27.04 kreeg ik het antwoord dat er in de reiswereld nog discussie is betreffende de coronavoucher.
Test aankoop gecontacteerd en daar opheldering gevraagd wat er nu juist aan de hand was
Wel onmiddellijk heel onbeschofte reactie van de de Blauwe vogel
Met mijn contact met ZIJN collega's van Test Aankoop zorg ik voor de verzuring in de wereld.
Kan U gerust de mail en mijn reactie naar hen doorstueren
Nam contact op met

User name
13/05/2020
MARC DE LAET , Gereageerd:

Op 29 april krengig een mail van Rivages du monde, organisator van Plus cruise. Hij zei dat de mogelijk was in te tekenen op een reis op een latere datum. Als je niet geïnteresseerd bent is het altijd mogelijk een reischeque te krijgen. Je krijgt je geld nooit terug.
Het woord "Voucher" werd door een journalist in Muylle's mond gelegd omdat ze even niet wist wat zeggen. Nu gaan dus heel veel mensen niet meer op voorhand boeken omdat ze hun geld alleen maar terugkrijgen als voucher waar ze waarschijnlijk niks mee kunnen doen en die zal ook op naam staan. On-line boeken is ook gedaan voor reizen e.d.

User name Moderator
14/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

We kunnen begrip opbrengen voor de moeilijke situatie waarmee de reissector nu te kampen heeft maar uiteindelijk kan men niet anders dan het MB Muylle toepassen. Tot en met 8 juni zijn niet-essentiële verplaatsingen verboden (en geldt er een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken). Concreet betekent dit dat reizen tot die datum niet kunnen doorgaan en dus geannuleerd worden. En in dat geval wordt je een voucher (min 1 jaar geldig) aangeboden die je niet mag weigeren.

Als je dat wenst kan je altijd via onze klachtenbox rechtstreeks een klacht bij hen indienen, ik geef je graag de link ernaartoe mee:  https://www.test-aankoop.be/klagen . 

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Bedankt Dirk om dit even te melden, je kan via het contactformulier op onze website alle info die je hierover hebt gerust doorsturen, dan bekijken we dit intern! 

User name
01/04/2020
THEO WOLFS

Beste,
Wij bestelden en betaalden in februari een vlucht (BA) en een hotelkamer voor 18 April.
BA annuleert deze vlucht, maar als ik terugbetaling vraag dan krijg ik allerlei smoesjes.
Ze zullen wel contact met mij opnemen. Intussen zijn hun helpdesks niet bereikbaar.
Ik vraag terugbetaling op grond van de EU EU Verordening (EG) 261/2004.
Ik vind nergens in die wetteksten binnen hoeveel tijd BA moet terug betalen. Zoals onze minister Muylle het stelt (12 maanden+6 maanden) vind ik ONAANVAARDBAAR. BA kan dan
al lang failliet zijn, en ik heb in deze tijden mijn geld ook nodig.

Bijkomende vraag: Door de annulering van BA kan ik niet op mijn bestemming komen. Mijn hotel is wel al betaald. Is BA hier verantwoordelijk als ik schade lijd door een Now-show in mijn hotel?

Dank voor de inzet voor de consumenten.

User name
01/04/2020
THEO WOLFS

Beste,
Wij bestelden en betaalden in februari een vlucht (BA) en een hotelkamer voor 18 April.
BA annuleert deze vlucht, maar als ik terugbetaling vraag dan krijg ik allerlei smoesjes.
Ze zullen wel contact met mij opnemen. Intussen zijn hun helpdesks niet bereikbaar.
Ik vraag terugbetaling op grond van de EU EU Verordening (EG) 261/2004.
Ik vind nergens in die wetteksten binnen hoeveel tijd BA moet terug betalen. Zoals onze minister Muylle het stelt (12 maanden+6 maanden) vind ik ONAANVAARDBAAR. BA kan dan
al lang failliet zijn, en ik heb in deze tijden mijn geld ook nodig.

Bijkomende vraag: Door de annulering van BA kan ik niet op mijn bestemming komen. Mijn hotel is wel al betaald. Is BA hier verantwoordelijk als ik schade lijd door een Now-show in mijn hotel?

Dank voor de inzet voor de consumenten.

User name Moderator
03/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Normaal gezien staat in de algemene voorwaarden vermeld wat er voorzien wordt als de vlucht wordt geannuleerd. Vermits het hier gaat om een Britse maatschappij kan je best even contact opnemen met onze collega's van het ECC (het Europees Centrum voor de Consument) via volgende link : https://www.eccbelgie.be/ . Ze zijn ook telefonisch te bereiken op het nummer 02 542 33 46. ^An

User name
03/04/2020
THEO WOLFS , Gereageerd:

Hallo An,

Dank voor het antwoorden. Het gaat wel over Brussels Airlines, niet over Britisch Airlines.
De vraag is niet of ze moeten terug betalen, dat staat duidelijk in de EU Verordening (EG) 261/2004
Vraag is welke termijn zij hiervoor hebben.
Dat gegeven staat niet vermeld, noch in hun Algemene voorwaarden, noch in hun "Rechten van klanten".
Ook in de EU Verordening (EG) 261/2004 vind ik enkel terug dat ze moeten terug betalen bij annulering van hun kant, maar niet binnen welke termijn.
Als dit gegeven nergens vermeld staat, dan is dat toch een lacune in de regelgeving, en kunnen ze 10 jaar wachten met uitbetaling!

Graag je reactie.

Hartelijk dank.

User name Moderator
08/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Een terugbetaling moet binnen een redelijke termijn gebeuren, en bijvoorbeeld 3 à 4 maanden is zeker en vast geen redelijke termijn. ^An

User name
12/04/2020
THEO WOLFS , Gereageerd:

Hallo an,

Dank voor je reactie.

Vraag blijft hoe een consument betaling binnen "redelijke termijn" kan afdwingen bij een groot bedrijf als Brussels Ailines, dat geen mails beantwoord, geen telefoon opneemt (ze hebben het te druk), en zelf de online help werkt (bewust) niet.

Ik wilde eigenlijk graag de paragraaf in een (EU) verordening waarin staat wat de betalingstermijn is, of waar staat wat een redelijke temijn is.

Groeten,

Theo

User name Moderator
14/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Theo, normaal gezien moet een terugbetaling bij geannuleerde vluchten binnen de 7 dagen gebeuren. Ik raad je aan om te blijven aandringen langs alle mogelijke kanalen (website, mail,.. ) en desnoods een Europees formulier in te vullen. Meer info hierover vind je in ons artikel via volgende link :https://bit.ly/2Wu9WWY .

User name
02/04/2020
NICO DUTRE

Ik heb een 2de verblijf aan zee. Momenteel mag ik niet daar naar toe gaan. Kan ik een gedeelte van mijn tweedeverblijfstaks terug claimen?

User name
02/04/2020
NICO DUTRE

Ik heb een 2de verblijf aan zee waar ik nu niet naar teo mag gaan. Kan ik een gedeelte van mijn 2de verblijfstaks terug claimen?

User name Moderator
03/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Neen, dat is volgens de wet niet mogelijk. ^An

User name
12/05/2020
NICO DUTRE , Gereageerd:

Sorry An, ik vind dat TA er zich gemakkelijk vanaf maakt door overmacht in te roepen en wel om de volgende redenen:
1) Virlogisch is er geen enkel probleem om zich te begeven naar je 2de verblijf (dixit de virologen)
2) Voor mij een geval van overmacht is dat bv. jouw vliegtuig aan de grond staat door motorpech, hier wordt een uiteindelijke beslissing genomen door één persoon die zelfs wetenschappelijk niet kan bewezen worden - zie punt 1
3) Het druist in tegen het eigendomsrecht wat een fundamenteel recht is beschermd door art. 1 van het 1ste protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
4) Er wordt dikwijls verwezen naar de (beperkte) capaciteit van de kustziekenhuizen. D.i. onterecht daar er al Limburgse mensen zelfs in Gent opgenomen zijn.

User name Moderator
14/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

We kunnen hiervoor begrip opbrengen, toch is de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van die aard dat tweede verblijvers alsnog geen gebruik kunnen maken van hun tweede woonst. Voorlopig geldt dit nog als een niet-essentiële verplaatsing en werd er dus nog niets voorzien in de aangekondigde maatregelen mbt de gefaseerde uitstap uit de (gedeeltelijke) lockdown. We gaan er wel van uit dat zulke aankondiging waarbij je naar je tweede verblijf kan in de pijplijn zit (getuige het recente overleg van de kustburgemeesters en de overheid).  Toch zal een dergelijke beslissing afhangen van de mate waarin het virus zich eventueel verder verspreidt of integendeel beheersbaar blijft.  

User name
03/04/2020
MARGARETA MERTENS

In december 2019 heb ik een 8-daagse busreis naar Italië geboekt met vertrek op 9 mei. Het saldo dient betaald te worden op 8 april. De busonderneming heeft reizen met vertrek tot 30 april reeds geannuleerd. Voor reizen met vertrek tussen 1 en 20 mei zal pas in de eerste helft van april beslist worden of ze doorgaan. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat we op 9 mei naar Italië mogen reizen. Indien er op 8 april nog geen beslissing gevallen is, dien ik dan toch het saldo te betalen of kan men mij, wanneer ik het saldo niet betaal, verwijten dat ik het contract verbroken heb en ben ik dan het voorschot kwijt ?

User name Moderator
03/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Je hebt er alle belang bij om de reis niet zelf te annuleren, je kan dus best nog even afwachten tot de organisator de reis zelf annuleert. De wet Muylle is van toepassing op pakketreizen (vervoer en accommodatie) en zegt duidelijk dat er een voucher moet worden afgegeven voor het bedrag dat de reiziger reeds had betaald (en dus niet bijstorten van het saldo om pas nadien een voucher te krijgen!). Mocht je moeilijkheden ondervinden om je rechten als consument te doen gelden kan je gerust onze advocaten contacteren op het gratis nummer 080029510 . ^An

User name
03/04/2020
MARGARETA MERTENS , Gereageerd:

Hartelijk dank voor Uw antwoord. Ik was niet van plan om te annuleren, maar wanneer de organisator de reis nog niet geannuleerd heeft op 8 april, zal ik toch het saldo moeten betalen of niet ?

User name Moderator
08/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Je krijgt een voucher aangeboden voor het bedrag dat je reeds had betaald (je voorschot dus). Het is dus echt niet de bedoeling dat je het saldo gaat betalen om pas nadien een voucher aangeboden te krijgen. Dat is zo duidelijk voorzien in de wet Muylle ivm annulering van pakketreizen. We kunnen aannemen dat een organisator hiermee schermt of zelfs de reiziiger onder druk zet maar in principe kan je wettelijk niet verplicht worden om het saldo te betalen vooraleer je pas recht zou hebben op een voucher ! Als er een negatief reisadvies voor het land van bestemming werd gegeven door FOD Buitenlandse Zaken en een verbod voor niet-essentiële verplaatsingen bovenop in België geldig is, dan kan er niet anders dan geannuleerd worden en een voucher worden aangeboden aan de reiziger. Hier moet niet mee getalmd worden, want normaal gezien heb je volgens de Europese wetgeving wel degelijk recht op terugbetaling. ^An 

User name
03/04/2020
GUY DE BRUL

Hallo, wij hadden een communiefeest geboekt op 03/05 in een feestzaal en hebben al voorschot van 400 euro betaald. Nu is de communie verschoven naar 29 september. Wij zouden de feest willen annuleren. De uitbater wil echter dat we onze feest dan laten doorgaan. Door omstandigheden past dit niet voor ons. Moet hij ons voorschot terugbetalen? De uitbater doet hiet moeilijk over. Wat zijn onze rechten?

User name Moderator
19/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Sorry, Guy, voor mijn late antwoord, Dit hangt af van wat er precies in de algemene voorwaarden van je reservatie voorzien is in geval van annulering. Best is het om als abonnee even contact op te nemen met onze gratis infolijn die we naar aanleiding van de coronacrisis hebben gecreëerd, ik geef je graag het nummer mee : 080029510 . 

User name
03/04/2020
CHRISTIAAN ERAUW

Wij gaan ieder jaar met de caravan naar zee. Wij huren daar een staanplaats van 27 maart tot 11 november.
Is daar al regeling voor genomen? Zouden wij bv geld terug kunnen krijgen voor de weken of maanden dat de caravan daar niet naartoe mag gaan⁶

User name Moderator
10/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Dat is op dit moment nog te vroeg om ons daar al over te kunnen uitspreken. Normaal gezien staat in de algemene voorwaarden vermeld wat er gebeurt bij annuleringen. Best eens de overeenkomst nakijken. ^An 

User name
04/04/2020
VAN DEN BROECK

Graag had ik vernomen wat er gebeurt met het huurgeld betaald aan een verhuuragentschap door de huurders van een appartement aan zee deze paasvakantie. Vermits ze niet naar de kust mogen zoals de eigenaars van 2de verblijven, zouden ze wel hun voorschot of volledige huur mogen terugkrijgen, niet?

User name
07/04/2020
VAN DEN BROECK , Gereageerd:

Volgens jullie juridische dienst zal ik in voorkomend geval terugbetaald worden. Vandaag lees ik in 'De Tijd', Netto het volgende :

4. Ik heb een appartement gehuurd aan zee via een verhuuragentschap en een voorschot van 40 procent betaald. Als de coronamaatregelen verlengd worden, zal ik moeten thuisblijven. Wat met het voorschot?

U neemt het best contact op met het verhuuragentschap. Toeristische verhuurkantoren vallen niet onder de wet van 21 november 2017, zoals touroperatoren. Ze zijn dan ook niet verplicht om bij annulatie het huurgeld terug te betalen. De makelaarsfederatie CIB adviseert haar leden evenwel zich redelijk op te stellen. ‘Ten gevolge van de situatie van overmacht dienen beide partijen de gevolgen hiervan op evenwichtige wijze te dragen. In die zin kan het aanbieden van een voucher als een redelijke oplossing worden aanzien’, aldus de studiedienst van het CIB. De kans is dus groot dat u een voucher krijgt om uw trip op een later moment te doen, eens de coronamaatregelen zijn opgeheven.

Wat zal er nu echt gebeuren? Ik heb op internet wel gelezen dat agentschap Caenen alles zal terug betalen (of hun verhuurders). Iemand een rechtsgeldig antwoord ?

User name Moderator
14/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Door het feit dat het contract niet kan worden uitgevoerd, gaat men over tot de ontbinding van de huurovereenkomst, waarbij het betaalde voorschot integraal moet worden terugbetaald. Je bent niet verplicht om akkoord te gaan met een waardebon ! ^An

User name
05/04/2020
CHRISTIAAN JORIS

ik ben reeds een lange periode totaal cliënt bij jullie onder het nr83057-25
mijn zoon inwonend heeft gisteren coronavirus gekregen en dit is vastgesteld door het Immeldaziekenhuis te Bonheiden
aangezien wij 73 jaar zijn en ik wegens hartproblemen een risicopatiënt ben werd er gevraagd dat mijn zoon in quarantaine kan komen in het ziekenhuis.
via telefoon werd dit positief bevestigd en mijn zoon is zich dan gaan aanmelden bij het ziekenhuis.
tot zijn grote verbazing werd hij door een verpleegster geweigerd aangezien nog in beginfase. Dit werd ook bevestigd achteraf door de spoedarts.
ook zijn argumenten wegens het feit dat zijn ouders de leeftijd bereikt hebben en één risicopatiënt konden niet helpen . Ik heb dan achteraf gepoogd met de spoedarts te bellen maar hij weigerde aan de lijn te komen.
Wij zitten nu met een groot probleem omdat wij onze zoon toch moeten opnemen met de grote risico's als gevolg mogelijk de dood tot gevolg.
mijn vraag; kunnen jullie mij een dienst, kliniek of een organisatie aanbieden die wel de mogelijkheid biedt mijn zoon in quarantaine op te nemen?

joris christiaan
dennnenlaan 13
2222 itegem

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Beste Christiaan, we bespreken dit graag met jou persoonlijk en contacteren je eerstdaags. Mvg, ^An

User name
06/04/2020
GUIDO GERETS

begin vorige maand heb ik met enkele vrienden afgesproken om een citytrip naar Londen te doen. Een van hen heeft toen beroep gedaan op een reisbureau. Die stuurden mij een bestelbon voor een pakketreis (trein, hotel + museabezoek) met de vraag om te ondertekenen 'voor akkoord' en het voorschot te betalen. Omdat de situatie rond corona met de dag erger werd, heb ik daarmee gewacht. Ik heb wel gebeld met het reisbureau met de algemene vraag of het coronarisico gedekt is door de annulatieverzekering (wat niet het geval is) . Uiteindelijk heb ik dan een mail gestuurd om te bevestigen dat ik niet inga op hun voorstel. Ze beweren nu dat ik annulatiekosten moet betalen en dat mijn vraag om inlichtingen als "akkoord' beschouwd wordt.

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Sorry Guido voor de late reactie, dit is in elk geval voer voor advocaten. Twijfel dus niet om onze advocaten te raadplegen via het gratis nummer 080029510 als je wil weten welke stappen je nog kan zetten!  ^An

User name
06/04/2020
LOUISA VANDEPITTE

Bij de aankoop van voetbalabonnement betaalden we ook voor de wedstrijden van play off 1: wordt dit op één of andere manier gecompenseerd ?

User name Moderator
19/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

De voornaamste Belgische operatoren zijn ingegaan op onze vraag om de internettoegang (tijdelijk) te verhogen, voorts hebben ze nog enkele andere maatregelen getroffen naar hun klanten toe. Als je hieromtrent meer informatie wil kan je gerust onze gratis infolijn belllen via het nummer 080029510. 

User name
07/04/2020
LUC BILLIET

Wat met mijn voorschot voor de camping in zuidfrankrijk?
Ik had de laatste 3 weken van juni geboekt maar dan zullen ze niet open gaan.
Ook gebruik ik een e sigaret maar alle Vape shops zijn dicht. Moet ik nu in een schunnige nachtwinkel gaan kopen??
Of toch maar terug roken ?? (wil ik echt niet)

User name Moderator
09/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Het is helaas onmogelijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. Lees in de algemene voorwaarden hoe annuleringen worden geregeld.

Neem ook contact op met het platform waar je boekte, het verhuurkantoor of de verhuurder. Velen hebben intussen de infrastructuur gesloten en sommigen hebben beslist terug te betalen. Anderen geven mensen die reizen vanuit of naar een gebied waar het coronavirus woedt, de mogelijkheid kosteloos te annuleren. Ook de lokale overheid neemt vaak maatregelen waarop je je eventueel kan beroepen. Volg de situatie dus op de voet.

User name
07/04/2020
JACKIE DECOENE

Wie kent er het wetenschappelijke onderbouwde antwoord waarom motorijders niet recreatief mogen rond rijden ? We zijn ingepakt van boven tot onder. Ik heb al alle media die ik ken. Kranten, TV, Radio, de Infolijn gecontaacteerd en overal krijg ik het zelfde antwoord (of geen) dat mijn vraag gewoon omzeilt = er staat op de website van Corona dat het nier mag. Punt. En dat is niet mijn vraag. Mijn vraag is toch heel eenvoudig : waarom mogen wij niet recreatief rondrijden en dat graag in een duidelijk onderbouwd wetenschappelijk antwoord. Gaan we dan toch niks anders kunnen burgerlijk ongehoorzaam moeten zijn ? En boetes betalen ? Of gewoon wachten tot onze heren politici mijn vraag belangrijk genoeg vinden en ze het kunnen uitvechten op Twitter of zoiets.

User name
10/04/2020
ISABELLE , Gereageerd:

Er zijn vele hobby's die volgens de mensen wel kunnen, ook bv gaan vissen, vissers zitten ook meestal gewoon alleen. Ik wil graag met mijn honden naar de losloopweide (die prive verhuurd wordt, dus geen andere mensen bij). Maar dat mag ook niet, en zo zijn er nog vele zaken.
Het gaat er gewoon over dat enkel essentiële verplaatsingen toegestaan zijn.

User name
07/04/2020
MARC MORTIER

Welke rechten hebben wij bij een bestelde cruise waarvan een voorschot is betaald , en waar de maatschappij nu de volledige som opeist in dit geval De Blauwe Vogel voor een reis op 30/05 waarvan het niet zeker is dat deze cruise zal doorgaan . De cruise is voor onze 50 'ste huwelijks verjaardag en waarvoor we lang hebben moeten sparen

User name Moderator
19/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Dit is inderdaad bijzonder jammer voor jullie dat die reis niet kan doorgaan ! Ik raad je aan om onze gratis infolijn te bellen voor verder advies hieromtrent : 080029510 . Mijn collega's zullen je verder helpen met de nodige raad. 

User name
07/04/2020
GAETANO MEROLA

Beste,
Heb toch een belangrijke vraag
Ik ben een teamleader als parkeerwachter van Maasmechelen Village
Dit is een bij baan en werk altijd 5 uren zaterdag en zondag 6,5 uren
Als bediende zo zit het op mijn contract.

Dit werk doe ik al negen jaar 7op7
Door dit corona is mijn bijverdienste volledig nul euro

Mijn vaste baan zit in VDL Nederland born.

Statuut : Bediende BELGIE
Functie
:
Datum indiensttreding
Datum uitdiensttreding
::
26/06/2011
16/02/2020
Uurloon : € 11.9051
Plaats tewerkstelling : Zetellaan 100 3630 Maasmechelen

Maatschappelijke Zetel
2000 Antwerpen 1
: Brouwersvliet 2
097 1838042 32
VG1570/BU - W.INT.682 -
00396-405-20130225 -
20018-405-20190409 W.RE.682
W.RS.682 W.SO.682

Werkgever S D WORKS Staffing Solutions NV/SA
Rijksweg 503 bus 3
3630 Maasmechelen
Ik zou het echt niet weten als ik recht op heb
ben klant bij test aankoop
Mischien kan je mij raad geven
Ik heb nog 2 personen die dat doet als bijbaan bijverdienste

Ik zou graag een antwoord willen hebben
Met vriendelijke Groet,
Merola Gaetano

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Gaetano, ik heb dit even voor je nagekeken en gezien dat je als abonnee intussen een dossier lopen hebt bij onze juridische dienst. Hopelijk wordt dit snel voor je opgelost ! ^An

User name
07/04/2020
MARC VAN SCHUYLENBERGH

Gaat bezoekrecht van je kind door tijdens lockdown?

User name Moderator
09/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Je kan je inderdaad de vraag stellen of de verplaatsingen om kinderen in het kader van co-ouderschap te gaan ophalen bij de ex of ze naar die ouder te brengen ook behoren tot de essentiële verplaatsingen? Ja, zoals de zaken er momenteel nog voor staan (31/3/2020) is dat wel degelijk het geval. 

Anders gezegd, de bestaande regelingen qua co-ouderschap moeten in principe verder worden nageleefd. Maar daarnaast blijft de regel gelden dat we te allen tijde voorzichtig moeten zijn als een van de ouders of een kind ziek is. Meer info hieromtrent vind je in ons dossier via volgende link : https://bit.ly/2xY4LVF . ^An

User name
12/04/2020
MARC VAN SCHUYLENBERGH , Gereageerd:

Er is geen enkele juridische uitspraak over de bezoekregeling, die is enkel mondeling overeengekomen met de ex-partner (niet gehuwd). Maakt dat een verschil?

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Marc, het betekent in ieder geval dat het niet juridisch afdwingbaar is, en dat het bezoek gebeurt via onderling overleg. Hierbij ga je je best houden aan het respecteren van de veiligheidsbubbel van 4 dezelfde personen ! Als iemand van de ouders of het kind ziek is kan je de bezoekregeling uitstellen. Wanneer je de overige veiligheidsmaatregelen (zeker regelmatig de handen wassen met water en zeep, het onstmetten van de woonst, het afstand houden en evenuteel dragen van een mondmasker bij de verplaatsingen) goed naleeft, zou het geen problemen mogen opleveren. ^An

User name
08/04/2020
MARIE-ANNE UCLES

Ik ben nachtverpleegkundige op interim basis ik werk meer als een fulltime gaan ze mij hierop belasten

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Alle inkomsten uit arbeid zijn belastbaar. Voor overuren is er een apart regime. Voor werknemers uit de privé-sector geldt een overwerktoeslag voor overuren. Dat is een soort van belastingvermindering. Jouw werkgever moet in zijn loonafrekening een uitsplitsing maken tussen het aantal overuren met en zonder belastingvermindering.

We raden je aan om met aandrang aan uw interimkantoor te vragen dat ze genoeg bedrijfsvoorheffing afhouden, zodat je niet in de problemen komt bij de jaarlijkse belastingaanslag.

User name
09/04/2020
MARLEEN LAGAST

Hoi ik had een heen en terugvlucht geboekt bij tuifly. Wij zouden op zondag 15 maart vertrekken en retour zaterdag 21/03. Op zondag 15/03 was er echter geen negatief advies van buitenlandse zaken - die is maar op maandag 16/03 ingegaan- wij vonden het echter niet opportuun om te vertrekken. Daar wij zelf het recht in handen hebben genomen moeten wij ons richten tot onze annulatieverzekering. Ik ga daar voor een stuk in mee wat de heenvlucht betreft , wat de retourvlucht betreft gold het negatief advies al en neem ik toch aan dat we recht hebben op een voucher of terugbetaling van onze retourvlucht via tuifly. Bij boeking boek je toch je 2 vluchten hetzij een heen EN terugvlucht en dit heeft ook een verschillend prijskaartje.

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Een reis annuleren mag je altijd. Maar kosteloos annuleren zal vaak niet mogelijk zijn zolang de FOD Buitenlandse Zaken geen negatief reisadvies heeft gegeven.  En bij jou was dit blijkbaar jammer genoeg nog niet het geval.  Wat je annulatieverzekering betreft kan ik je zeggen dat de meeste annuleringsverzekeringen geen dekking bieden in het geval van een epidemie. De zeldzame maatschappijen die dat wel doen, betalen alleen de kosten terug als de reis is geboekt voordat Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft gegeven. Als abonnee kan je alvast onze advocaten raadplegen via het nummer 02/542.34.34 voor meer info. 

User name
10/04/2020
ISABELLE

Er zijn vele hobby's die volgens de mensen wel kunnen, ook bv gaan vissen, vissers zitten ook meestal gewoon alleen. Ik wil graag met mijn honden naar de losloopweide (die prive verhuurd wordt, dus geen andere mensen bij). Maar dat mag ook niet, en zo zijn er nog vele zaken.
Het gaat er gewoon over dat enkel essentiële verplaatsingen toegestaan zijn.

User name
10/04/2020
ISABELLE

BAILEYSKER
Er zijn vele hobby's die volgens de mensen wel kunnen, ook bv gaan vissen, vissers zitten ook meestal gewoon alleen. Ik wil graag met mijn honden naar de losloopweide (die prive verhuurd wordt, dus geen andere mensen bij). Maar dat mag ook niet, en zo zijn er nog vele zaken.
Het gaat er gewoon over dat enkel essentiële verplaatsingen toegestaan zijn.

User name
11/04/2020
JACOBS VAN DAELE

Wij hadden een reis geboekt Cambodja/Vietnam, en krijgen nu zoals iedereen een voucher. Het reisbureau stelde eerst een reis voor zelfde periode volgend jaar maart en tegen dezelfde prijs en voorwaarden. Nu er sprake is van vouchers komt dit plots niet meer ter sprake??? Wat als er iets gebeurd met onze gezondheid en wij niet kunnen/mogen reizen, wie gaat ons dan betalen? Niemand kan hier een antwoord op geven, wij zijn zoals veel reizigers 65+ en zouden hier toch enige duidelijkheid over ontvangen. Het gaat hier niet over een reis van enkele honderden maar meerdere duizenden euro’s.

User name
11/04/2020
JACOBS VAN DAELE

Wij hadden een reis geboekt Cambodja/Vietnam, en krijgen nu zoals iedereen een voucher. Het reisbureau stelde eerst een reis voor zelfde periode volgend jaar maart en tegen dezelfde prijs en voorwaarden. Nu er sprake is van vouchers komt dit plots niet meer ter sprake??? Wat als er iets gebeurd met onze gezondheid en wij niet kunnen/mogen reizen, wie gaat ons dan betalen? Niemand kan hier een antwoord op geven, wij zijn zoals veel reizigers 65+ en zouden hier toch enige duidelijkheid over ontvangen. Het gaat hier niet over een reis van enkele honderden maar meerdere duizenden euro’s.

User name
11/04/2020
JACOBS VAN DAELE

Wij hadden een reis geboekt Cambodja/Vietnam, en krijgen nu zoals iedereen een voucher. Het reisbureau stelde eerst een reis voor zelfde periode volgend jaar maart en tegen dezelfde prijs en voorwaarden. Nu er sprake is van vouchers komt dit plots niet meer ter sprake??? Wat als er iets gebeurd met onze gezondheid en wij niet kunnen/mogen reizen, wie gaat ons dan betalen? Niemand kan hier een antwoord op geven, wij zijn zoals veel reizigers 65+ en zouden hier toch enige duidelijkheid over ontvangen. Het gaat hier niet over een reis van enkele honderden maar meerdere duizenden euro’s.

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

De regering heeft beslist dat reizen die worden opgezegd vanwege het coronavirus, niet terugbetaald hoeven te worden (de wet Muylle).  De consument moet in eerste instantie genoegen nemen met een waardebon. Is de bon na een jaar niet gebruikt, dan moet de consument terugbetaald worden. De reisorganisator heeft dan zes maanden de tijd om het bedrag terug te storten. In het slechtste geval krijgt de reiziger zijn geld dus pas na 18 maanden terug.  We begrijpen dat het niet eenvoudig is en er nog te veel onduidelijkheid heerst voor specifieke gevallen. Je kan hiervoor gerust onze advocaten raadplegen via het gratis nummer 080029510 . ^An

User name
11/04/2020
JACOBS VAN DAELE

Wij hadden een reis geboekt Cambodja/Vietnam, en krijgen nu zoals iedereen een voucher. Het reisbureau stelde eerst een reis voor zelfde periode volgend jaar maart en tegen dezelfde prijs en voorwaarden. Nu er sprake is van vouchers komt dit plots niet meer ter sprake??? Wat als er iets gebeurd met onze gezondheid en wij niet kunnen/mogen reizen, wie gaat ons dan betalen? Niemand kan hier een antwoord op geven, wij zijn zoals veel reizigers 65+ en zouden hier toch enige duidelijkheid over ontvangen. Het gaat hier niet over een reis van enkele honderden maar meerdere duizenden euro’s.

User name
11/04/2020
JACOBS VAN DAELE

Onze reis werd door het reisbureau De Blauwe Vogel geannuleerd, voorstel dezelfde reis aan dezelfde prijs en voorwaarden in dezelfde periode maart 2021. Na het besluit van de vouchers was hier geen sprake meer van, enkel dat de voucher een jaar geldig zou zijn en ook kon gebruikt worden voor een reis met vertrek na dat jaar. Op de vraag wat er gebeurd met de waardevast de voucher(6300€) als wij niet meer kunnen gaan wegens ziekte of erger krijgen we nergens een duidelijk antwoord, wij zijn zoals veel reizigers 65+ en wij daar ook hard voor gewerkt en gespaard. Hebben jullie hierop een antwoord of wie kan hier klaarheid in scheppen
Vriendelijke groeten

User name
12/04/2020
NATASCHA WILLAERT

Hallo, ik heb een pakketreis geboekt bij Tui te vertrekken eind Mei. Normaal moet ik tegen 1mei het restbedrag betalen. Mijn vraag is of ik dit moet doen want het is zo goed als zeker dat de maatregelen qua reizen nog zullen verlengd worden?!

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Natascha, sorry voor het late antwoord! Ik geef je toch nog mee dat er een negatief reisadvies is van Buitenlandse Zaken tot en met 7 juni. Tot dan weet je zeker dat je niet op reis zal kunnen en dat je pakketreis zal worden geannuleerd. In dit geval is het MB Muylle zeer duidelijk : de voucher wordt aangeboden voor het reeds betaalde bedrag (in jouw geval dus het voorschot). Je bent dus niet verplicht om het saldo te betalen waarna je pas recht zou hebben op een voucher. Contacteer ons gerust voor meer info via het gratis nummer 080029510 ! 

User name
12/04/2020
PASCAL REGELBRUGGE

Beste,
We hebben op 14/04/2020 - 17/04/2020 2 bungalows gehuurd in Duinrell Wassenaar ( NL ).
Door de coronacrisis en het sluiten van de grenzen is dit uiteraard niet mogelijk.
Via mail heeft men ons laten weten dat men werkt volgens het principe " omboeken " , geld terug storten doet men niet.
Er werd ook gemeld dat telefoneren heeft geen zin wegens te druk daar.
Op zich is dit geen probleem voor ons , maar ........
We hebben voor volgend jaar , in de paasvakantie een nieuwe datum opgegeven.
Deze periode is van 6/04/2021 - 09/04/2021.
Men heeft ons nu laten weten dat er voor een verblijf op die datum een meerkost is van 150€ en dat er in deze periode veel vraag is.
Kan men dit zomaar eisen???

User name
12/04/2020
PASCAL REGELBRUGGE

Beste,
We hebben op 14/04/2020 - 17/04/2020 2 bungalows gehuurd in Duinrell Wassenaar ( NL ).
Door de coronacrisis en het sluiten van de grenzen is dit uiteraard niet mogelijk.
Via mail heeft men ons laten weten dat men werkt volgens het principe " omboeken met waardebon " tegen aan bepaalde datum, geld terug storten doet men niet.
Er werd ook gemeld dat telefoneren heeft geen zin wegens te druk daar.
Op zich is dit geen probleem voor ons , maar ........
We hebben voor volgend jaar , in de paasvakantie een nieuwe datum opgegeven via mail.
Deze periode is van 6/04/2021 - 09/04/2021.
Men heeft ons nu laten weten dat er voor een verblijf op die datum een meerkost is van 150€ en dat er in deze periode veel vraag is.
Kan men dit zomaar eisen???

User name
13/04/2020
JACOBS VAN DAELE , Gereageerd:

Beste Pascale
Ik denk dat we met veel zullen zijn die meer gaan moeten betalen om hun vouchers te kunnen gebruiken.Mijn reisbureau stelde in het begin dezelfde reis voor in dezelfde periode(maart2021) aan dezelfde prijs, nu na de beslissing van de regering lezen wij hier niets meer van in hun mails, communicatie is er enkel als we zelf een vraag stellen!

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Dag Pascal, je boeking valt onder de Nederlandse wetgeving en hiervoor kan je best even onze collega's van het ECC (het Europees Centrum voor de Consument) contacteren via het nummer 02/542.33.46 (elke werkdag van 9u tot 12u30). 

User name
13/04/2020
JACQUELINE BORMANS

ik zou normaal op 16/5 op vakantie vertrekken met Sunweb,moet ik op het einde van de maand mijn saldo betalen zoals zij vragen?,alhoewel men nu reeds weet dat de reis niet zal doorgaan??dat er geen vliegtuigen zijn en dat de grenzen nog gesloten zullen zijn?

User name
14/04/2020
ROB DEKKERS

2 reizen geboekt voor Milaan (juni) en Alghero (juli) met Ryanair.
Vluchten en autohuur reeds via Visarekening betaald.
Terugbetaling of voucher en tot wanneer.
Moet voucher met dezelfde personen?

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Mijn advies is om je vliegticket in elk geval niet zelf te annuleren want dan heb je geen recht op terugbetaling ! Je kan best even met ons contact opnemen via het gratis nummer 080029510 voor meer info hieromtrent. Mvg, ^An

User name
14/04/2020
MARC VAN DER BORGHT

Mijn dochter en haar man hebben een tweede woning, die in principe in juni beschikbaar moet zijn in het kader van de sociale huisvesting. Mijn schoonzoon voert zelf verbouwingen uit en bij het uitbreken van het coronavirus was hij de laatste hand aan het leggen aan de werkzaamheden. Volgens de politie mag hij deze werken wel uitvoeren, maar hij mag zich niet verplaatsen met de auto, want het zou niet gaan om essentiële verplaatsingen. Met de fiets mag hij wel naar daar rijden. Maar hij kan toch moeilijk van huis naar de werkplaats rijden (ongeveer 20 km.) en zijn materiaal op zijn stoeltje leggen... Het lijkt mij in casu toch te gaan om een essentiële verplaatsing?

User name
14/04/2020
MARC VAN DER BORGHT

Mijn dochter en haar man hebben een tweede woning, die in principe in juni beschikbaar moet zijn in het kader van de sociale huisvesting. Mijn schoonzoon voert zelf verbouwingen uit en bij het uitbreken van het coronavirus was hij de laatste hand aan het leggen aan de werkzaamheden. Volgens de politie mag hij deze werken wel uitvoeren, maar hij mag zich niet verplaatsen met de auto, want het zou niet gaan om essentiële verplaatsingen. Met de fiets mag hij wel naar daar rijden. Maar hij kan toch moeilijk van huis naar de werkplaats rijden (ongeveer 20 km.) en zijn materiaal op zijn stoeltje leggen... Het lijkt mij in casu toch te gaan om een essentiële verplaatsing?

User name
15/04/2020
JEAN-MARIE GHEKIERE

Als wij niet meer mogen naar ons 2de verblijf gaan, aan zee, waarom moeten wij voor die periode dan nog de factuur van Telenet betalen???

User name
22/04/2020
MARC HERTEN , Gereageerd:

Aangezien deze toestand al een hele tijd duurt en waarschijnlijk niet snel zal veranderen vroeg ik me ook af of Telenet in dergelijk geval voorziet hun facturatie te schorsen/crediteren (wat toch niet meer dan billijk zou zijn. Kan TA dit verduidelijken?

User name
05/05/2020
JEAN-MARIE GHEKIERE , Gereageerd:

Nog altijd géén reactie mogen ontvangen van Telenet !!!!!

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Dag Marc, de voornaamste telecomoperatoren kwamen tegemoet aan onze vraag om de internettoegang tijdelijk onbeperkt open te stellen. Of ze mogelijks nog iets extra aanbieden vind je in ons dossier via volgende link : https://bit.ly/2B0qs8X . Jammer genoeg hebben we geen weet van bijkomende kortingen, schorsingen of kredietnota's voor telecomdiensten in tweede verblijven. ^An

User name
15/04/2020
HANK DE ROECK

Geachte,
wij hebben een huis gehuurd en volledig betaald via booking.com op Lanzarote van 17mei t/m 26 mei. Heenvlucht met Ryanair en terugvlucht met Transavia. Van de vliegmaatschappijen momenteel nog geen nieuws ivm terugbetaling. Via booking.com kregen we te horen dat we GEEN recht hebben op terugbetaling van het verblijf. Deze booking bleek te gaan via een engels bookingskantoor AngiTravel. Zij melden me vandaag dat ik recht heb op 30% terugbetaling dmv een voucher. Ten eerste ga ik al niet akkoord met de 30% en ten tweede ook niet met een voucher. Hoe nemen we dit onder handen?
Mvg

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Wat de vliegtuigmaatschappijen betreft heb je recht op terugbetaling als zij je vlucht annuleren. We merken momenteel wel dat er enkel vouchers worden aangeboden, maar als je vindt dat je hier niet kan op ingaan heb je in principe recht op terugbetaling. Voor het boeken van je verblijf in het buitenland raad ik je aan om contact op te nemen met onze collega's van het ECC (het Europees Centrum voor de Consument) via het nummer 02/542.33.46 (elke werkdag van 9u tot 12u30), ze helpen je graag verder ! ^An

User name
15/04/2020
HANK DE ROECK

Geachte,
wij hebben een huis gehuurd en volledig betaald via booking.com op Lanzarote van 17mei t/m 26 mei. Heenvlucht met Ryanair en terugvlucht met Transavia. Van de vliegmaatschappijen hebben wemomenteel nog geen nieuws ivm terugbetaling. Via booking.com kregen we te horen dat we GEEN recht hebben op terugbetaling van het verblijf. Deze booking bleek te gaan via een engels bookingskantoor AngiTravel. Zij melden me vandaag dat ik recht heb op 30% terugbetaling dmv een voucher. Ten eerste ga ik al niet akkoord met de 30% en ten tweede ook niet met een voucher. Hoe nemen we dit onder handen?
Mvg

User name
16/04/2020
EVELINE DELEU

Wat gebeurt er met opgeschorte danslessen en tennislessen? Is er een verplichting van terugbetaling van de niet genoten lessen?

User name Moderator
21/04/2020
An | Moderator , Gereageerd:

De meeste algemene voorwaarden reppen jammer genoeg met geen woord over deze situatie. Maar we stellen vast dat verschillende dienstverleners het goede voorbeeld geven. Ze verwittigen hun klanten dat bijvoorbeeld de domiciliëring tijdelijk vervalt, dat hun abonnement wordt opgeschort of dat ze recht hebben op een terugbetaling.

Maar een (gedeeltelike) terugbetaling is niet afdwingbaar.  We hebben daarom ook aangedrongen bij minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle om te kijken wat er mogelijk is binnen de bijzondere bevoegdheden in het kader van de coronacrisis. Wordt dus nog vervolgd ! 

User name
17/04/2020
GEERT DEKIMPE

Appartement gehuurd in Oostende voor het optreden van ramstein met 6 personen hebben wij 575.12 euro betaald ik het het appartement geannuleerd daar het optreden niet doorgaat wegens het coronavirus ik kreeg een mail terug van vakantieaanzee.be dat ik 75 euro terug krijg en dat de annulatie 500 euro kost wat kunnen wij doen om toch wat meer van ons geld terug te krijgen dat is toch schandalig

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Ik raad je aan om contact met ons op te nemen via het gratis nummer 080029510 om te weten te komen wat je rechten in deze zijn. Mvg, ^An

User name
19/04/2020
EDDY VANDEN BERGHE

Ben een wekelijkse saunaganger. Is saunagebruik nu goed of af te raden.

User name
19/04/2020
IVAN VERVAEKE

Mijn dochter heeft 2 kaarten gekocht voor Waregem Hipodroom € 200 elk, met inbegrip
van ingang,drank,eten. voor 1/09/2020. nu krijgt ze bericht dat deze worden omgezet in Vouchers. Dus een geldigheid van 16 maand, volgende Hipodroom sept 2021. Kan dit zo maar???
mvg

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Dag Ivan,hier kunnen we jammer genoeg geen eenduidig antwoord op geven. Het zal afhangen van de algemene voorwaarden en wat erin gezegd wordt mbt annulering. Je kan hiervoor gerust even contact met ons opnemen via het gratis nummer 080029510 . Mvg, ^An

User name
20/04/2020
LUC VAN DEN BOSCH

Omdat onze vlucht door Ryanair gecanceld werd (Covid 19 ), heb ik op de site van Ryanair een refund aangevraagd. Vandaag krijg ik een mail van Ryanair dat ik een travel voucher heb voor het bedrag van de oorspronkelijke vlucht die 12 maanden ( na heenvlucht oorspronkelijke reis ) geldig is. In de mail is er ook een link om een refund te vragen. Bij doorklikken kom je op de website om je voucher te gebruiken........geen woord over hoe cash refund aan te vragen. Wat als je niet kan reageren. Beschouwd Ryanair dit dan als aanvaarding van de voucher?

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Luc, ik raad je aan om toch te blijven aandringen voor een terugbetaling via alle mogelijke kanalen (mail, social media, .. ) Je bent niet verplicht die voucher te aanvaarden en je kan gerust klikken op de link om een refund te vragen. Daar heb je in principe recht op als de luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert. Je kan via de klachtenbox op onze site rechtstreeks een gratis klacht bij hen indienen en/of via het Europees formulier dat je vindt in de link in ons dossier hieromtrent (zie punt 14) : https://bit.ly/2zswGxV . Twijfel ook niet om ons te contacteren via het gratis nummer 080029510 voor meer info ! 

User name
20/04/2020
GEERT DEJAEGHER

Beste,
bij Oxygen geven ze onderstaande als antwoord voor vragen mbt ons abonnement, kunnen jullie niet vragen dat ze de drie opties klaar en duidelijk communiceren ivm er vaag over te spreken en te verwijzen naar de medewerkers zodra ze weer open mogen doen.
alvast bedankt !


Beste,

Ik begrijp dat jullie met vragen zit aangaande jullie abonnement.
De domiciliëringen blijven momenteel doorlopen. Van zodra we terug open zijn, zullen wij jullie 3 opties ter compensatie voorleggen, waaruit jullie zelf kunnen kiezen.

Alle clubs zijn momenteel verplicht gesloten en bijgevolg zijn onze medewerkers technisch werkloos.
Op alle mogelijk manieren proberen wij jullie toch tijdens deze periode alternatieven aan te bieden zoals de OXYGEN app, live groepslessen via fb, tal van home workouts, zodat jullie toch fit kunnen blijven tijdens deze bizarre periode.

De 3 opties ter compensatie voor de verplichte sluiting zullen meegedeeld worden door onze medewerkers aan de balie bij uw eerstvolgende bezoek.

Het belangrijkste is nu gezondheid. En daarna hoop ik dat veel zaken terug kunnen leven, of overleven. Want de kosten blijven lopen.
Elke inspanning die er nu gedaan wordt, is om te overleven.

Je zal de keuze krijgen of je jouw fitnessclub al dan niet wil steunen.

Hou jullie fit en gezond en tot gauw in de club.

Mvg,
Ilse

User name
20/04/2020
Anne

Ik heb een tegoedbon die binnenkort dreigt te verlopen en die alleen in een fysieke winkel kan worden besteed. Heb ik door de crisis recht op de teruggave van mijn geld?

User name
21/04/2020
DIRK ENDRON



net voor de coronacrisis heeft impermo bij ons een retour opgehaald van vloertegels. We waren mistevreden en deden een nieuwe bestelling. De nieuwe bestelling moest betaald worden,vooraleer ze de eerste bestelling (en betaalde) kwamen ophalen. 13 maart werd de retour opgehaald,maar door de coronacrisis kregen we nog ons geld niet terug. Is dit geen misbruik maken van de situatie?

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Je kan hiervoor als abonnee best contact opnemen met onze advocaten via het rechtstreekse nummer 02/542.34.34 want dit is in ieder geval niet correct ! Overweeg eventueel ook om via de klachtenbox op onze site rechtstreeks bij hen een gratis klacht in te dienen, ik geef je alvast de link ernaartoe mee : https://www.test-aankoop.be/klagen . ^An

User name
25/04/2020
MIGUEL GUERRA

Beste ,
Ik had voor mijn ouders een appartement in Spanje ( via een in Spanje gevestigde verhuurbedrijf) gehuurd van 02/06 tem 22/06 in hun algemene voorwaarden staat dat 100 % restitutie mogelijk is 2 maanden voor inchecken nadien 0% volgend de uiteenzetting van gisteren door de overheid dat reizen naar het buitenland pas vanaf 8 juni wordt geëvalueerd wat zijn mijn rechten?

User name
25/04/2020
MIGUEL GUERRA

Beste ,
Ik had voor mijn ouders een appartement in Spanje ( via een in Spanje gevestigde verhuurbedrijf) gehuurd van 02/06 tem 22/06 in hun algemene voorwaarden staat dat 100 % restitutie mogelijk is 2 maanden voor inchecken nadien 0% volgend de uiteenzetting van gisteren door de overheid dat reizen naar het buitenland pas vanaf 8 juni wordt geëvalueerd kan u mij laten weten wat mijn rechten zijn ?

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Beste Miguel, hiervoor kan je ons gerust contacteren via het gratis nummer 080029510 voor info in verband met je rechten als consument !  ^An

User name
27/04/2020
CINDY VAN EYCKEN

Soms is het echt niet duidelijk, hoe kan ik mij beter informeren?

User name
29/04/2020
JEAN PIERRE VAN DYCK

Hallo, kan iemand mij zeggen of er een officieel verbod is om de grens over te steken ? Mijn dichtsbijzijnde supermarkt ligt net over de grens (BE/LUX) en ik vraag me af of de politie mij "op wettelijke" basis een boete zou kunnen geven als ik daarheen ga ? dank voor jullie hulp

User name Moderator
25/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Jean Pierre, voorlopig zijn de grenzen nog dicht voor niet-essentiële verplaatsingen, maar er wordt overlegd tussen de overheden van de verschillende buurlanden om te zien of en wanneer een versoepeling mogelijk is. Momenteel is enkel woon-werkverkeer toegelaten en daarvoor heb je inderdaad bewijzen nodig (van je werkgever) want er wordt wel degelijk gecontroleerd (en mogelijks beboet) ! 

User name
29/04/2020
JOELLE BALKHIR

Heb een vliegtuigticket geboekt voor 1 juilli bij brusselsairline .heb gevraagd om deze om te wisselen kan dat maar doen tem 30 avril 2021.kan dit ?vind dat niet normaal ?

User name
06/05/2020
JAN DE SMET

Ik heb een abbo bij tragel fit aalst nu stel ik vast dat het nog steeds van de rekening gaat,alhoewel ik geen gebruik kan maken van de fitness .
Zelf basic fit is gestopt met het aanrekenen van niet geleverde diensten .Kan dit zomaar ?

User name
11/05/2020
RIES PRONK

Een vraag kan een winkel je bij binnen komst verplichten tot het dragen van een mondpasker???

User name
11/05/2020
RIES PRONK

Hallo,een vraagje kan een winkel (bijv. Kledingzaak, village of Telenet winkel) mij verplichten om een mondkapje op te laten zetten in hun winkel??

User name
12/05/2020
WIM TORFS

corona tracing-app
Het gaat hier constant over de privacy terwijl veel mensen diezelfde gegevens delen via googlemaps en hiermee geen problemen hebben. Ik denk dat de privacy beter gegarandeerd zal zijn bij de overheid dan bij andere organisaties zoals facebook, whatsapp ed..

User name
14/05/2020
DANNY D HULSTER

Hallo,
Hallo,
Kan ik als lange termijn huurder van een tweede verblijf aan de kust, de huur of een deel van de huur terugclaimen van de verhuurder op basis van de Covid19 restricties voor het gebruik van het tweede verblijf ?
Dank voor uw advies.

User name
14/05/2020
TOMMY GAUWLOOS

Beste,
Wij hebben bij Corendon een reis geboekt op 31dec2019 met vertrekdatum 12 juli 2020 en hebben hiervoor reeds een voorschot betaald! Onze reis mag tot op heden zowel wettelijk gezien als voor de reisoperator gewoon doorgaan! Wij annuleren deze reis omwille van familiale redenen! Corendon weigert een terugbetaling “omwille van de omstandigheden” en willen ons een voucher aansmeren die op de kop toe niet gedekt is door het SGR omdat we zelf annuleren!
Omdat ons reis tot op heden mag doorgaan en we de annulatiekosten conform de voorwaarden betalen hebben wij recht op terugbetaling van ons voorschot! Heb gebeld met FOD economie en zij zeggen eveneens dat ze ons geld moeten terugbetalen! Toch weigert Corendon dit pertinent! Alles wordt door de maatregel van minister Muylle nu als Corona gerelateerd aanzien en blijkbaar mogen reisoperatoren zomaar de wet naast zich neer leggen! Gaan zij dan bepalen wanneer deze Crisis voorbij is?! Waar zitten de consumentenbeschermings organisaties die tegen deze praktijken optreden!

User name
14/05/2020
MONIKA SMETS

Beste,

Wij huurden een huisje in het Zuiden van Frankrijk eind juni met Belvilla. We betaalden hiervoor reeds het voorschot. Het resterende bedrag diende voor 4 mei te worden betaald. We namen herhaaldelijk met hen contact op via mail/telefoon wat we dienen te doen in dit geval, maar helaas kregen we nooit reactie op onze vraag. Dienen we dit restbedrag toch reeds te betalen of niet gezien we wellicht dan nog niet kunnen afreizen?

User name
15/05/2020
Griet Deschilder

Ik heb een jaarplaats geboekt op een Belgische camping ( van 21 maart tot 11 november). We betaalden reeds het volledige bedrag. Kan ik dit terugeisen? De camping laat niets van zich horen. Ze wachten zogezegd op nieuws van de overheid.

User name
16/05/2020
PAUL DEPRINS

Sn Brussels Airlines : vlucht 10 juni wordt geannuleerd : hoe krijg ik mijn geld terug ? De website van sn Brussels Airlines helpt niet bepaald...voucher voor een latere vlucht vind je wel maar wanneer je gewoon je geld terug wil vind ik alleen vermelding van een terugbetalingsformulier dat ik dan weer niet vind, laat staan waar en hoe in te dienen. Ook enkele ‘kattebelletjes ‘ via de chat gaf geen enkele reactie .

User name
18/05/2020
KATHLEEN VERCAUTEREN

Wij trouwen op 25 juli, we weten nog niet of ons huwelijk kan doorgaan gezien de corona maatregelen.
Onze fotograaf had mij laten weten dat als ons huwelijk niet kan doorgaan en deze verplaatst wordt naar 2021 dat we 50% van ons voorschot kwijt zijn.
Ik vroeg me af of dit wel wettig is. Als we huwen binnen 2020 zouden we niks kwijt zijn, de fotograaf kan ons toch niet verplichten om in de winter te huwen en alsnog misschien in een 2e golf van covod-19 geannuleerd te moeten worden.

User name
19/05/2020
BRAM FAHY

Beste,

Ik heb een boeking gedaan via novasol voor een verblijf in tropical Islands ( zwembadrespect) juli 2020 in Duitsland. Ze bieden via novasol aan om te kunnen omboeken tot 40 dagen (75 euro extra kost) voor vertrek. Spijtig genoeg voorzien ze geen mogelijkheid om al te boeken voor hetzelfde huis, zelfde periode volgend jaar. Het zou pas beschikbaar zijn van juni 2020. Vanaf dan heb ik het volledige bedrag al betaald en maken ze mij duidelijk dat als we niet kunnen afreizen, we ons volledige bedrag kwijt zijn. Kunnen ze dat maken? Dat ik mijn volledige bedrag kwijt ben?

Bram

User name
19/05/2020
Poline Donneux

Hallo
Ik had een groepsreis geboekt naar Centraal-Amerika voor september. Deze is nu pas geannuleerd. De reis zelf kan ik opnieuw boeken voor een later tijdstip, maar nu is mijn vraag wat ik kan doen aan de vliegtickets die ik apart had aangeschaft?
Alvast bedankt

User name
19/05/2020
Poline Donneux

Hallo
Ik had een groepsreis geboekt naar Centraal-Amerika voor september. Deze is nu pas geannuleerd (de reis kan ik opnieuw boeken voor een later tijdstip), nu is mijn vraag wat ik kan doen aan de vliegtickets die ik apart had aangeschaft?
Alvast bedankt

User name Moderator
27/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Ik raad je aan om ons hiervoor te contacteren via het gratis nummer 080029510 , mijn collega's zullen je met plezier het nodige advies verstrekken ! Mvg, ^An

User name
20/05/2020
FREDDY ALLAERT

Ik vroeg mij af, mits wij voor een volledig jaar wegenbelasting betalen, waarom de staat ons dan een volledig rijverbod oplegt om met een Camper/mobilhome op straat te komen?
De camper eigenaars mogen deze zelfs niet gebruiken om inkopen te doen.
Zij die geen enkel ander vervoermiddel hebben, mogen wel.
Verboden te rijden op de openbare weg en toch betaalde belasting.
Verzekering oké, men weet nooit, diefstal, brand, storm.

User name
20/05/2020
PETER DUTHOIT

Heeft er iemand weet wanneer de fitnessclubs terug open gaan? Hebben daar nog niet veel over gehoord.

User name
20/05/2020
Ross Cappaert

Aan de supermarkten staan van die veiligheidsagenten. Die verplichten je om een winkelkar te nemen, maar ik kan die dingen niet sturen, ik heb een slechte arm. En nu we een mondmasker moeten dragen, eisen ze ook nog's dat ik mijn pet afneem! Ik vind dat onzin, ik kan prima 1,5 m afstand houden zonder kar en mét pet. Mag je dat weigeren, of krijg je dan ruzie?

User name
20/05/2020
Ross Cappaert

Aan de supermarkten staan van die veiligheidsagenten. Die verplichten je om een winkelkar te nemen, maar ik kan die dingen niet sturen, ik heb een slechte arm. En nu we een mondmasker moeten dragen, eisen ze ook nog's dat ik mijn pet afneem! Ik vind dat onzin, ik kan prima 1,5 m afstand houden zonder kar en mét pet. Mag je dat weigeren, of krijg je dan ruzie?

User name Moderator
27/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Ross, ik kan begrijpen dat dit een vervelende situatie is voor jou! De supermarkten (en bij uitbreiding alle winkels) bepalen zelf hoe zij de veiligheidsmaatregelen binnenin het best kunnen toepassen. Als zij dus van jou verlangen om een winkelkar te nemen om de nodige afstand te bewaren en eventueel een mondmasker te dragen, dan gaat iedereen die er zijn boodschappen doet dit moeten respecteren.

Waarom je je pet zou moeten afnemen is mij niet echt duidelijk (tenzij dit uitdrukkelijk in hun intern reglement staat en het ook ergens duidelijk zichtbaar bv aan de ingang staat aangegeven dat dit voor iedereen zo moet). Belangrijkste is dat je een winkelkar neemt (voor die 1,5 m) , je een mondmasker draagt indien nodig (je beschermt de andere en de andere beschermt jou) en je de handen regelmatig ontsmet.  Als je het niet ziet zitten om een winkelkar te nemen kan je misschien overwegen om online te bestellen ... 

User name
22/05/2020
JO

Wij hebben bij een reisbureau een groepsreis geboekt naar Ierland, vertrek in de maand juli 2020.

Op 4 mei kregen we een mail dat de groepsreis niet doorgaat en kregen twee voorstellen:
de reis omboeken naar augustus volgend jaar
of een waardebon voor het reeds betaalde bedrag (ministerieel besluit minister Muylle).

We kozen voor de waardebon (12 maanden voucher + 6 maanden tijd om terug te betalen).

Binnen welke termijn dient deze waardebon afgeleverd te worden aan ons?
Want dit is nog niet gebeurd en zolang we deze niet hebben kan de tijd om de effectieve terugbetaling niet ingaan.

User name
23/05/2020
MARC DE LAET , Gereageerd:

Ik heb ook nog geen waardebon ontvangen op mijn reis

User name Moderator
27/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Dag Marc, ik vermoed dat je bent blijven aandringen en ik kan inderdaad alleen maar aanraden om te blijven volharden via alle mogelijke kanalen (mail, telefoon, social media). Sowieso hebben zij de cruise geannuleerd en vermits het gaat om een pakketreis zal jou een voucher worden aangeboden. Wanneer dit gebeurt is natuurlijk wel van belang sinds de datum van uitgifte van die voucher bepaalt vanaf wanneer de periode van 1 jaar begint. Als dit blijft aanslepen en je voucher uitblijft raad ik je aan om via onze site hiervoor rechtstreeks een gratis klacht bij hen in te dienen. Ik geef je alvast de link ernaartoe mee : https://www.test-aankoop.be/klagen . Mvg, ^An

User name
24/05/2020
JOHN ROOSEMEYERS

Kan je je gebruikt mondmasker na een tijdje terug gebruiken?

User name Moderator
27/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo John, ik ga ervan uit dat je het hebt over een zelfgemaakt mondmasker? Je kan die inderdaad hergebruiken maar er zijn welbepaalde veiligheidsmaatregelen die je best zou in acht nemen afhankelijk van uit welk materiaal die maskers gemaakt zijn. Ik raad je dan ook aan om ons even te contacteren via het gratis nummer 080029510 zodat we je meer advies hierover kunnen geven ! Je kan als abonnee uiteraard ons dossier raadplegen via volgende link :https://bit.ly/2AbRQR2 . 

User name
24/05/2020
JOHN ROOSEMEYERS

Kan je je mondmasker na een tijd terug gebruiken?

User name
27/05/2020
FRANCIS VRANCKEN

De dame die een appartement kocht in Valencia en niet kon afreizen !
U gaf haar de raad contact op te nemen met uw advocaten.
Waarom geeft u niet het Spaans adres van Test-Aankoop in de regio VALENCIA AVACU
ADVOCATE MEVROUW MARIA JESUS CUTILLAS DIEGO 34 9656205333 ZE SPREEKT VLOT FRANS !
E_MAIL ADRES : legal@ayela-afogados.com
Adres Alicante stad op 100m van het Belgisch consulaat gelegen op de Esplanade

User name Moderator
27/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Beste Francis, we verwijzen in de eerste plaats natuurlijk door naar onze eigen diensten die eveneens over de nodige informatie beschikken om iedereen die met vragen zit of problemen heeft ofwel zelf te helpen ofwel eventueel door te verwijzen naar collega's van zusterorganisaties ...  Mvg, ^An

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies