Dossier

Solden op internet: hoe zit het met herroepingsrecht?

22 juni 2017
retourgoederen online

22 juni 2017
Probeer je ook de drukke winkels meer en meer te vermijden tijdens de solden en ga je veeleer op koopjesjacht van achter je computerscherm? Zelfs tijdens de soldenperiode kan je artikelen terugsturen die niet aan je eisen voldoen!

Heb je een probleem bij het terugsturen van een artikel dat je online kocht? Richt je eis rechtstreeks tot de onlineshop in kwestie via onze klachtenbox.

Ga door naar klachtenbox

 

Terugsturen wegens niet-conforme levering

Wanneer het product niet overeenstemt met de beschrijving op de website, heb je het recht om het terug te sturen. In dat geval spreken we van een “niet-conforme levering”. De kosten voor de terugzending zijn dan ten laste van de verkoper, en ook de originele leveringskosten moeten worden terugbetaald.

14 dagen bedenktijd

Wanneer de aankoop wel conform is, maar niet past, de kleur of het materiaal je niet bevalt, of als je spijt hebt van je aankoop, heb je 14 dagen de tijd om je te bedenken en het product terug te sturen. Een reden hoef je daarvoor niet te geven. Dat noemt men het herroepingsrecht dat bovendien geldt binnen de hele Europese Unie.

Herroepingsrecht altijd van toepassing

In het algemeen kun je je product steeds binnen de 14 dagen terugsturen. Er zijn echter uitzonderingen… We beperken ons hier tot enkele courante voorbeelden:

  • de reservering van logies (bv. boeking van het hotelkamer), een etentje in een restaurant, een vrijetijdsbesteding (bv. een optreden) of vervoer (bv. huurauto, vliegticket, treinticket);
  • een dvd, cd, videocassette of software waarvan u de verzegeling hebt verbroken;
  • producten die op jouw maat of volgens jouw specifieke wensen zijn vervaardigd (bv. een T-shirt met een foto van je zoontje).

In ons dossier dat volledig is gewijd aan onlineaankopen vind je meer informatie.

Vragen of problemen rond solden?

Bel ons op 02 892 37 05


Afdrukken Versturen via e-mail