Persbericht

Formulier collectieve klachtenbehandeling : Test Aankoop schakelt versnelling hoger

08 juli 2020

Sinds de uitbraak van het coronavirus, wordt Test Aankoop overstelpt met klachten en vragen met betrekking tot reizen.  Omwille van de vele klachten besliste de consumentenorganisatie op 22 juni jl. een online formulier ter beschikking te stellen van reizigers die met problemen rond vluchten en pakketreizen kampen.  Bedoeling van dit initiatief was het bundelen van de verschillende klachten met het oog op de snellere afhandeling ervan.  Nu, na twee weken, reeds meer dan 2.200 inschrijvingen werden geregistreerd, schakelt Test Aankoop een versnelling hoger door rechtstreeks de betrokken maatschappijen te interpelleren.

Meer info op www.testaankoop.be/reisformulier

 

Formulier collectieve klachtenbehandeling kent groot succes

Nu door de coronacrisis, talloze vluchten of reizen werden geannuleerd, ontving Test Aankoop via haar contactcenter een buitengewoon hoog aantal klachten over de prakrijken van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisatoren. Om die reden, besliste de consumentenorganisatie om alle ingediende dossiers volgens de aard van de klacht en de naam van de onderneming, te groeperen via een online platform (hyperlink), om zo de behandeling ervan te vergemakkelijken en te versnellen. Dit met als doel de betrokken maatschappijen te stimuleren om sneller oplossingen te vinden voor de problemen die reizigers ondervinden en om zo nodig andere actiemiddelen te overwegen. Met meer dan 2.200 registraties tot nu toe, mag er reeds van een succes worden gesproken, aldus Test Aankoop.

Vaak dezelfde klachten

Nu de eerst omvangrijke badge aan klachten gegroepeerd is, zal Test Aankoop voor het eerst de betrokken maatschappijen confronteren met de verzamelde dossiers. De consumentenorganisatie merkt op dat vaak dezelfde ondernemingen terugkomen in de klachten. Zo is het bij Brussels Airlines bijna onmogelijk voor de consument om contact op te nemen met de klantendienst om een nieuwe reservering te maken, gebruikmakend van de voucher die hem of haar is aangeboden, terwijl ondertussen de prijzen van de vliegtickets drastisch stijgen. Dit is trouwens ook een praktijk die wordt vastgesteld bij de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, klinkt het bij Test Aankoop. Verder stelt de verbruikersorganisatie vast dat heel wat consumenten nog steeds niet terugbetaald worden voor vluchten of reizen die door TUI en TUIFLY worden geannuleerd.

Voor alle problemen rond annuleringen en omboekingen van een reis, tracht Test Aankoop de rechten van de consument zo goed mogelijk te verdedigen en nodigt hem of haar uit het klachtenformulier in te vullen op www.testaankoop.be/reisformulier

Test Aankoop herinnert eraan dat ze ter beschikking staat van de reizigers met vragen over dit onderwerp op het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.