Nieuws

Vueling betaalt uiteindelijk voor geannuleerde vlucht

28 september 2017
Vueling

28 september 2017
Onze inspanningen werpen hun vruchten af. De luchtvaartmaatschappij Vueling weigerde een correcte vergoeding aan passagiers van wie de vlucht in laatste instantie geannuleerd was. Dankzij onze juridische actie, gevolgd door de tussenkomst van een deurwaarder, kon de situatie gedeblokkeerd worden.

De Europese wetgeving verleent vliegtuigpassagiers bepaalde rechten. Waaronder het recht op een vergoeding wanneer een vlucht wordt geannuleerd.

Dat was het geval op 26 juni 2016. Een vlucht Brussel-Rome van de Spaanse vliegmaatschappij Vueling werd zonder reden geannuleerd. De passagiers kregen het nieuws te horen toen ze reeds in de luchthaven waren. Vijf van hen namen contact met ons op, omdat de maatschappij elke vergoeding weigerde. Dat was de start van “De zaak Vueling".

De Europese wetgeving voorziet immers dat een luchtvaartmaatschappij een vergoeding moet aanbieden wanneer een vlucht wordt geannuleerd. En dit tenzij de passagiers minstens twee weken voor het vertrek werden ingelicht van de annulering.

Het bedrag van de vergoeding voor de geannuleerde vlucht hangt af van de afstand van het traject dat moest worden afgelegd. In dit concrete geval ging het om een vlucht van minder dan 1 500 kilometer binnen de Europese Unie, waarvoor het bedrag is vastgelegd op € 250.

We hebben niet toegegeven

Eerst hebben onze juristen een rechtszaak voor de Belgische rechtbanken ingeleid tegen Vueling. De luchtvaartmaatschappij werd veroordeeld tot uitbetaling van de vergoedingen. Maar ze weigerde gevolg te geven aan het vonnis.

Om de druk te verhogen zagen we ons dan genoodzaakt om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Die actie spoorde Vueling uiteindelijk aan om “vrijwillig“ het verschuldigde bedrag te betalen.

Uiteindelijk werden de vijf passagiers dus correct vergoed. Onze inspanningen in deze zaak zouden Vueling moeten aansporen om schadevergoedingen in de toekomst sneller uit te betalen.

Vergelijkbare acties werden reeds ondernomen tegen Belgische luchtvaartmaatschappijen (Brussels Airlines, Thomas Cook of TUI), maar de tussenkomst van een deurwaarder in dit soort zaken is een primeur voor ons.

Ook een probleem met je vlucht?

Aarzel niet om onze klachtenbox te gebruiken. Dat kan ook als je geen abonnee van Test Aankoop bent. Via de klachtenbox verstuur je je klacht zelf rechtstreeks naar het juiste contactadres van het betrokken bedrijf, maar met onze naam om je klacht extra kracht bij te zetten.

Een probleem?Meld het hier!


Afdrukken Versturen via e-mail