Nieuws

Klacht tegen onwettige praktijk bij luchtvaartmaatschappijen

05 februari 2020
vlucht vergoeding voor nieuwe print ticket

Heel wat luchtvaartmaatschappijen vragen tientallen euro's om een tikfoutje op je vliegtuigticket te corrigeren. Dat is onaanvaardbaar, en volgens ons zelfs onwettig. Wij hebben een klacht neergelegd bij de economische inspectie.

Verwisselde je twee letters in je voornaam toen je online de gegevens inbracht om een vlucht te boeken? We kunnen begrijpen dat die fout om veiligheidsredenen moet worden gecorrigeerd vóór je afreist. En dat kan bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zonder probleem, alleen laten ze je daar doorgaans zwaar voor betalen.

Bij Brussels Airlines en TAP Air Portugal moet je rekenen op € 25 en bij Emirates op € 30, terwijl Vueling maar liefst € 100 aanrekent. Bij British Airways moet je het tariefverschil betalen als de prijs van het ticket intussen is gestegen. Weiger je om die "vergoeding" op te hoesten, dan zul je niet mee mogen met het vliegtuig.

Sommige luchtvaartmaatschappijen zoals Iberia bieden niet eens de mogelijkheid om een tikfout te corrigeren. Dan wordt het inschepen zonder meer geweigerd en moet je dus een nieuw ticket kopen.

Onwettige praktijk

Veiligheid is een terechte bekommernis. Daarom zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om de passagiersgegevens over te maken aan de nationale controleautoriteiten. Op twee momenten: 48 uur vóór de geplande vlucht en net na het sluiten van de gate, zodra het inschepen is beëindigd. Dat gebeurt om zeker te zijn dat de boekinggegevens overeenkomen met de identiteitsgegevens van de passagier en dat het effectief de persoon is die heeft geboekt, die instapt en niet iemand anders. Maar dus zou het perfect mogelijk zijn om de fout bij het inschepen nog recht te zetten.

Het feit dat hiervoor zoveel kosten worden aangerekend of dat je wordt verplicht om een nieuw ticket te kopen staat totaal niet verhouding tot de beperkte impact van de fout of het verzuim van de passagier.Deze praktijk is vooral een extra bron van inkomsten voor luchtvaartmaatschappijen en heeft niets te maken met een extra dienstverlening voor de passagier.

Wij dienen klacht in

Wij besloten in oktober 2019 deze luchtvaartmaatschappijen in gebreke te stellen: Alitalia, American Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Emirates, Iberia, Lufthansa, Ryanair, TAP Air Portugal en Vueling. We verzochten hen om onmiddellijk te stoppen met deze praktijk. Alleen Ryanair – dat € 115 of € 160 vroeg voor een correctie – heeft geantwoord. De maatschappij stelde voor om geen vergoeding te vragen voor de correctie van drie karakters. De correctie is mogelijk tot aan de boarding voor passagiers die "te goeder trouw" zijn (wat dat betekent, wordt niet duidelijk uitgelegd).

De andere maatschappijen hebben niet gereageerd, nog andere hebben dezelfde kwalijke praktijk overgenomen, waaronder Air France en TUIFly. We hebben een klacht ingediend bij de economische inspectie met de vraag al deze maatschappijen te controleren en te straffen.