Nieuws

Moet de luchtvaartmaatschappij een geannuleerde vlucht altijd terugbetalen?

31 mei 2021
corona reizen vlucht annulering

Sinds het begin van de coronapandemie zijn er talloze vluchten geschrapt. Nog steeds kun je geen vliegticket kopen in de zekerheid dat de vlucht zal doorgaan. Als dat gebeurt, waar heb je dan recht op?

Als de luchtvaartmaatschappij je vlucht schrapt, heb je altijd recht op een nieuwe vlucht of de terugbetaling van je ticket. De reden van de annulering speelt hierbij geen rol. De maatschappij moet je binnen de zeven dagen terugbetalen. 

Daarnaast kun je soms aanspraak maken op een vaste schadevergoeding als de vlucht minder dan twee weken vóór het geplande vertrekuur wordt geannuleerd. Het bedrag verschilt volgens de afstand. Voor een geannuleerde vlucht met een afstand van minder dan 1 500 km krijg je een vergoeding van € 250.

Maar als de luchtvaartmaatschappij de vlucht schrapt wegens omstandigheden buiten haar controle, bijvoorbeeld corona, hoeft ze de vergoeding niet te betalen. 

Als je de vlucht zelf afblaast, hangt de terugbetaling af van de voorwaarden die je hebt aanvaard bij de boeking.

Meer info?

Vragen over reizen in coronatijden? Surf naar ons dossier met veelgestelde vragen.

naar de veelgestelde vragen 

Voor een probleem ten gevolge van de coronapandemie kun je altijd bellen naar onze gratis hulplijn 0800 29 510, elke werkdag van 9 tot 18 uur (vrijdag tot 15.45 uur).

BEL DE HULPLIJN