Nieuws

Vliegreizigers blijven in de kou staan

28 april 2017
luchthaven bagage vertraging

28 april 2017
Een kwart van de vluchten komt met vertraging aan en één op de tien vliegpassagiers ondervindt een probleem met zijn bagage. Nog erger is dat het recht van de passagiers op bijstand en vergoedingen bij een ernstige vertraging slechts in 25 % van de gevallen wordt gerespecteerd.

Alle resultaten van ons onderzoek omtrent luchtvaartmaatschappijen en luchthavens vind je in onze rubriek reizen

Vergelijk de luchthavens
en luchtvaartmaatschappijen

Veel vertragingen

In 2016 deden we mee aan een grootschalig onderzoek, waarbij 11 000 passagiers uit acht landen (Australië, België, Brazilië, Denemarken, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje) werden ondervraagd. Uit de studie blijkt dat bijna een kwart van de vluchten vertraging heeft, en dat 6 % zelfs meer dan twee uur later dan gepland aankomt. Bij zo’n ernstige vertraging zijn de luchtvaartmaatschappijen verplicht om bijstand te verlenen (bv. door het aanbieden van drank en voeding), maar dat gebeurde in slechts 46% van de gevallen.

De vliegmaatschappijen schoten ook te kort in hun verplichtingen bij een vertraging van meer dan drie uur. In 75 % van deze gevallen werden reizigers niet vergoed. 

Vertragingen hebben voor heel wat reizigers gevolgen. Eén op de tien mensen die een vertraging moesten slikken, leed financieel verlies (bv. omdat ze een trein misten of omdat ze al hadden betaald voor een excursie of hotelovernachting). In ruim de helft van de gevallen bedroeg het verloren bedrag meer dan € 100.

Problemen met bagage

Bijna 10 % van de passagiers ondervindt problemen met zijn bagage. In de helft van die gevallen gaat het over vertraging. Ook beschadigingen komen voor. Bagage die helemaal verloren raakt, is bijzonder zeldzaam.

Laat het ons weten

Als je een klacht over een Belgische vliegmaatschappij hebt en je vindt daar geen gehoor, dan kun je bellen naar onze klachtenlijn op 02 892 37 05, of een klacht indienen via www.testaankoop.be/klagen. Heb je een klacht over een buitenlandse maatschappij, dan kun je contact opnemen met het Europees Centrum voor de Consument (ECC).