Nieuws

TUI vergoedt reizigers na belabberde terugreis

01 maart 2017
Tui Punta Cana

01 maart 2017
In december 2016 liep een vlucht tussen de Dominicaanse Republiek en Brussel veel vertraging op door technische problemen, met heel wat ongemak voor de passagiers tot gevolg. Dankzij onze constructieve gesprekken met touroperator TUI krijgen alle reizigers een vergoeding.

Op 7 december 2016 kon de TUI-vlucht tussen Punta Cana (Dominicaanse Republiek) en Brussel met 200 passagiers aan boord niet vertrekken op het voorziene uur.

Verschillende reizigers namen contact met ons op om een compensatie te eisen. TUI kwam snel met een oplossing die door ons goedgekeurd was voor alle passagiers.

Zit jij in dezelfde situatie? Wij kunnen je helpen!

Toestel in slechte staat

Het vliegtuig dat de passagiers op 7 december van Punta Cana naar Brussel moest brengen, bevond zich die dag nog in Mexico voor reparatie. Daarom werd een vervangtoestel ingevlogen. Dit vliegtuig was in bedenkelijke staat: er hing een verstikkende kerosinegeur, de toiletten waren onbruikbaar, de airconditioning functioneerde niet. Het vliegtuig bleef vervolgens anderhalf uur aan de grond staan zonder te vertrekken. Door de slechte klimatisatie en de geur werd een aantal passagiers onwel, waardoor ze moesten worden afgevoerd met een ambulance.

Uiteindelijk vertrok de vlucht met de maatschappij Plus Ultra pas de volgende dag, op 8 december 2016. Afgeschrikt door de slechte staat van het toestel besloten tientallen passagiers om niet mee te vliegen en de komst van het oorspronkelijke vliegtuig af te wachten. Dat vertrok op 10 december.

Welke rechten heb je als reiziger?

In dergelijke gevallen is de Europese wetgeving van toepassing en heb je als reiziger recht op het volgende:

  • een schriftelijke mededeling met uitleg over je rechten;
  • bijstand en verzorging in de vorm van maaltijden en verfrissingen;
  • twee communicaties (telefoon of e-mail);
  • verblijf in een hotel tot de volgende vlucht;
  • transport tussen hotel en luchthaven;
  • een schadevergoeding van € 600.

Bovendien kan een bijkomende vergoeding worden toegekend in geval van persoonlijke schade (bv. een auto die langer dan voorzien in de parking staat).

Vergoeding voor alle passagiers

Verschillende passagiers namen contact met ons op om hun belangen te verdedigen. De samenwerking met TUI is vlot verlopen. Het resultaat is dat:

  • alle passagiers € 600 ontvangen
  • de passagiers die het vervangtoestel namen, worden vergoed voor de betaalde supplementen (bv. voor "Comfort Plus")
  • de reizigers die beslisten om het vervangtoestel van Plus Ultra niet te nemen en via een andere maatschappij terugkeerden, krijgen de kosten van deze vliegreis terugbetaald.

Voor meer informatie over passagiersrechten in de luchtvaart kun je terecht op www.testaankoop.be/reizen.


Afdrukken Versturen via e-mail