Nieuws

Garantiefonds te zuinig in zaak Thomas Cook

22 januari 2020

Het Garantiefonds Reizen heeft intussen duizenden klanten van Thomas Cook terugbetaald. Heel wat gedupeerden zijn teleurgesteld over het bedrag. Bovendien zijn duizenden aanvragen nog niet ingediend. Hoe je dossier er ook voorstaat, wij kunnen je helpen.

Sinds de dag van het faillissement van Thomas Cook hebben we meer dan 5 000 mensen aan de lijn gehad, die vroegen om informatie of om hulp bij het indienen van een dossier bij het Garantiefonds. Vandaag beheren we 1 300 dossiers. Het Garantiefonds is begonnen met de terugbetaling, maar de lage bedragen stellen ons teleur.

Kosten geweigerd

Het Garantiefonds weigert enkele kosten te vergoeden die de reizigers hebben opgelopen omdat ze bijvoorbeeld hun vakantie voortijdig moesten beëindigen (vaak onder druk van de dienstverleners ter plaatse) of omdat ze een cadeaubon niet konden verzilveren. In sommige gevallen worden de bewijsstukken niet aanvaard.

Wij menen dat het Garantiefonds bepaalde kosten ten onrechte verwerpt en dat de terugbetaling soms te laag uitvalt. De wet en de rechtspraak zijn nochtans duidelijk: de reiziger moet worden beschermd tegen economische risico’s die voortvloeien uit de insolvabiliteit of het faillissement van de touroperator, en hij heeft recht op de terugbetaling van alle kosten die hij voor de reis heeft gemaakt.

We hebben ons standpunt overgebracht op het Garantiefonds, maar het fonds houdt vast aan zijn beperkte interpretatie. We overwegen nieuwe initiatieven te nemen.

Dien een dossier in

Volgens onze informatie heeft het Garantiefonds in 3 200 dossiers een terugbetaling gedaan of voorgesteld. Maar duizenden gedupeerde reizigers hebben nog geen aanvraag tot terugbetaling ingediend. Als je tot die groep behoort, aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij kunnen je helpen om een dossier samen te stellen.

Het Garantiefonds wil de terugbetalingen afronden rond mei of juni 2020. De verjaringstermijn is echter twee jaar. Het fonds zal dan ook dossiers moeten behandelen die het ontvangt na de deadline die het zichzelf oplegt.

Wat we voor jou kunnen doen

Bel nummer 02 542 34 34 als je:

  • nog geen dossier hebt ingediend
  • een voorstel tot terugbetaling hebt gekregen, maar twijfelt om het te aanvaarden
  • een terugbetaling hebt aanvaard terwijl het fonds een deel van je kosten heeft geweigerd
  • problemen ondervindt met het beheer van je dossier (documenten, bewijzen ...)
  • vragen hebt in verband met het faillissement.
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

reacties

Wees de eerste om te reageren